infraestructures
La plataforma contrària a l'heliport acusa Torres d'ignorar-los
El col·lectiu demanarà veure’s amb Toni Martí després de la trobada sense èxit que van tenir amb el ministre d’Ordenament Territorial
El Govern i la plataforma contrària a la construcció de l’heliport al terreny de les Tresoles, a Encamp, van evidenciar ahir el seu divorci. En la reunió amb el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, es van constatar les divergències entre tots dos sobre l’aixecament de la infraestructura. La plataforma antiheliport va demanar l’aturada definitiva del projecte, petició que el ministeri va declinar, i davant d’aquesta situació –ara mateix enquistada– la plataforma sol·licitarà trobar-se directament amb el cap de Govern, Toni Martí.
“La reunió amb el ministre ha sigut dura. No s’han calmat els nostres neguits, sinó tot el contrari”, va dir el portaveu de la plataforma antiheliport, Alfons Miralles. “Com que no se’ns escolta i com que no se’ns vol tenir en compte, anirem a veure el cap de Govern. Esperem que ens rebi”, va etzibar. La plataforma, reticent a la ubicació de l’heliport al costat de la FEDA, va plantejar novament la preocupació pels riscos d’enlairament i aterratge i de les rutes de vol, l’afectació sonora per als veïns de la zona i el risc d’una apagada de llum en cas d’accident contra l’edifici de la parapública.
L’associació va argumentar que el futur heliport perjudicarà encara més veïns perquè els aparells tindran fins a dos itineraris d’entrada a la infraestructura. Els helicòpters amb dos motors entrarien i s’enlairarien per la zona sud i la d’Encamp, mentre que els aparells amb un propulsor entrarien només per la d’Encamp. “Creiem que això afectaria més veïns que estaran preocupats”, va afegir Miralles. El Govern, però, els va respondre que les afectacions pel sobrevol per sobre dels habitatges serà mínim i que els dos itineraris de vol ja estaven previstos als primers informes.
El ministre d’Ordenament Territorial va voler insistir que seguiran endavant amb el projecte perquè per ara, els diferents informes són positius. “Jo entenc personalment que la reunió no ha sigut dura”, va replicar Torres. El ministre també va afegir que, en cas que totes les diferents avaluacions siguin positives, no faria falta que els aeronàutics francesos facin un informe definitiu d’avaluació. “El que farem és garantir la màxima seguretat per a tothom”, va assegurar Torres. “Entenem que hi pugui haver neguits perquè són infraestructures sensibles però necessàries per al nostre país”, va precisar. El titular del ministeri va afegir que, un cop tingui els informes aeronàutics, els farà arribar al portaveu de la plataforma.
1.500 Signatures
Alfons Miralles va destacar que la plataforma ja ha aconseguit 1.500 signatures. “El ministre es va comprometre a no realitzar l’aeroport si hi havia algun informe negatiu. La primera avaluació negativa són les 1.500 firmes de la ciutadania”, va dir Miralles. Per la seva banda, Torres va admetre que “una plataforma que ha recollit 1.500 signatures se l’ha d’escoltar”. Amb tot, la plataforma tem que el projecte continuï tirant endavant. “El ministre ha portat tècnics que segurament en saben més que nosaltres. L’administració vol passar com una piconadora per sobre de la resta”, va dir Miralles. “És difícil contradir els arguments, però en aquest país podríem tenir una base de submarins que podrien venir des del mar remuntant pel riu Valira”, va apuntar. El portaveu de la plataforma va alertar que el cost de tres milions d’euros que estipula el plec de bases per al projecte està “infravalorat” i que l’aixecament de la infraestructura tindrà un “sobrecost important”. Torres no va detallar el cost total dels informes que s’han fet fins ara. Miralles va instar a recuperar l’antic projecte de la Borda Vidal, “que és un lloc deshabitat”. El ministre va descartar-lo després que els informes efectuats per a tal efecte no avalessin el projecte.