infraestructures
La majoria del comú lauredià dona suport a la construcció del vial alternatiu
El cònsol major, Josep Miquel Vila, creu que suposarà una millora per a la circulació
La majoria del comú de Sant Julià de Lòria veu amb bons ulls la proposta de Govern per iniciar el 2018 la desviació alternativa a la carretera General de la localitat. Així ho va manifestar ahir el cònsol major del comú, Josep Miquel Vila, durant l’acte en memòria dels emigrants andorrans que van marxar del Principat a principis de segle passat. “Les idees inicials que ens van explicar em semblen molt correctes perquè suposarien una millora en la circulació per a Andorra”, va dir Vila. A més, el cònsol major de Sant Julià de Lòria va explicar que el nou vial, que creuarà per l’altra banda del riu cap al càmping Huguet i que connectarà a l’altura de l’edifici de BancSabadell, “també serà una millora per a la urbanització de Sant Julià de Lòria”, per descongestionar el trànsit i reduir, d’aquesta manera, el risc d’accidents.
Vila també va informar que el projecte per crear la desviació alternativa està sent analitzat pel comú i que sortirà a exposició pública perquè s’hi puguin presentar al·legacions. Per la seva banda, el conseller liberal, Joan Albert Farré, que es va assabentar de l’anunci per la premsa, creu que la proposta de Govern no és suficient. “Em sembla una solució parcial i no definitiva”, va lamentar Farré, que alhora va demanar tirar endavant el projecte del vial que ja està fet des de fa deu anys per desviar el trànsit de la localitat. “El que s’ha de fer és executar el vial projectat fa deu anys del qual se n’ha construït la meitat i del qual encara en queda la resta”, va apuntar Farré, que creu que els episodis de congestions de trànsit seguiran sent habituals. “Atès que el Govern es nega a executar els dos primers trams vials, el que entenc és que l’executiu aboca Sant Julià de Lòria a patir cues i congestions de trànsit”, va afegir Farré.
“Greuge comparatiu”
El conseller lauredià va afegir que Sant Julià de Lòria pateix “un greuge comparatiu” atès que el Govern no vol fer la part del vial fins a la frontera i que descongestionaria de vehicles el centre de Sant Julià de Lòria. “El projecte que s’ha presentat va en contra del turisme d’Andorra, perquè els vehicles continuaran patint cues per entrar i sortir del país”, es va queixar Farré. “El que necessita el país és el vial projectat perquè el que es farà ara és una execució parcial que comportarà que els cotxes segueixin passant pel centre del poble i en una zona on no hi ha comerços”, va precisar.
Per la seva banda, el Govern prefereix apostar per aquest projecte i descarta les propostes d’altres executius d’aixecar un vial que connecti el túnel de la Tàpia amb la frontera. El fet de si cal o no allargar el vial fins a la frontera hispanoandorrana es decidirà més endavant. L’executiu creu que amb aquesta proposta es descongestionarà el trànsit, sobretot durant les èpoques de màxima afluència turística, perquè el nou vial en direcció a Espanya serà de dos carrils i amb un únic sentit. A més, la via actual que passa per l’avinguda Francesc Cairat, de dos carrils, es limitarà a només al sentit a Andorra la Vella. Farré també va posar en dubte el motiu mediambiental pel qual el Govern vol evitar construir grans infraestructures. “El Govern s’excusa sota el pretext de no construir obres grans, però quan convé es projecten grans plataformes com la de Soldeu”, va afegir.
La previsió és que aquest any s’encarregui el projecte per crear la desviació alternativa i que les obres comencin a executar-se a partir de l’any que ve. Malgrat tot, l’executiu encara no ha concretat quin serà el cost econòmic de la infraestructura perquè dependrà, en gran mesura, del projecte que finalment s’acabi desenvolupant. També està previst que de cara als pressupostos de l’any que ve es reservi una partida específica per a la construcció del nou vial. La desviació des de Sant Julià de Lòria fins a la frontera hispanoandorrana és un reclam històric de la localitat que s’ha anat posposant amb el pas dels anys per falta de pressupost.