Els liberals d'Escaldes, en contra que l'heliport s'ubiqui a Tresoles
La formació demana al Govern que rectifiqui perquè no hi ha un estudi previ que avali l’espai
Els liberals d’Escaldes-Engordany van mostrar-se ahir contraris a la ubicació de l’heliport nacional a la zona de Tresoles d’Encamp. “Aquesta és una infraestructura bàsica per a Andorra, però pensem que el lloc escollit no és l’adequat”, va dir el president del comitè parroquial del partit, Alfons Clavera, acompanyat en roda de premsa del secretari del comitè, Higini Martínez-Illescas, i del conseller comunal, Marc Magallón. Els liberals escaldencs consideren que la zona elegida és massa propera a les instal·lacions de FEDA i que per arribar-hi caldrà sobrevolar molts habitatges, amb els conseqüents riscos “per a la seguretat” i les molèsties pel soroll.
El comitè parroquial està convençut que l’elecció de l’indret ha estat una “decisió política” feta pel Govern “de manera aleatòria”, i critica que no s’hagi fet un estudi previ que pugui avalar-la, segons va subratllar Martínez-Illescas. Alfons Clavera va dir que troben a faltar que no existeixi un estudi que analitzi totes les zones del país i que, a la vegada, tingui en consideració “la qualificació tècnica, la viabilitat econòmica, les zones urbanes i naturals que queden afectades pel sobrevol dels helicòpters i el cost de la infraestructura”.
Un 70% d’enlairaments
En base a les consultes que asseguren haver fet amb professionals del món de l’aviació i l’aeronàutica, la formació sosté que “la manca de subzones planes per aterrar en casos d’emergència” i “el vent que hi bufa” podria limitar els enlairaments i reduir-los a un 70%, segons va afirmar Higini Martínez-Illescas. “Un percentatge inferior al 95% fa que un heliport per a passatgers no sigui viable perquè vol dir que falla moltes vegades i la gent que compra un passatge no pot estar gairebé del tot segura que volarà”, va afegir el secretari del comitè.
Alfons Clavera va destacar que els tècnics consultats pels liberals han qualificat la zona “d’hostil” per tractar-se precisament “d’un lloc tancat” que, quan bufa vent de sud, és “zona de sotavent fent-se impossible o molt perillosa per volar”. Segons Martínez-Illescas, persones que van sobrevolar l’àrea amb helicòpters durant la construcció del túnel de les Dos Valires, els han explicat que quan hi fa vent de sud, en una vall que és estreta, l’efecte d’aquest es multiplica.
Ahir Alfons Clavera també va posar en valor que en un heliport sempre és recomanable que la pista d’enlairament i aterratge (FATO) “sigui a menys de tres metres d’alçada”. I com que, en aquest cas, la pista d’aterratge serà “de terrassa, caldrà, a més, la pista de rodatge, que no hi podrà ser per tractar-se d’un lloc d’espai molt reduït”, va afegir el president dels liberals escaldencs.
Per Higini Martínez-Illescas, la tria de l’espai té “un problema de base”. Segons el secretari, el Govern ha començat “la casa per la teulada” i ha escollit el lloc per raons polítiques sense fer un estudi previ. De fet, els liberals creuen que l’elecció vindria “en tot cas, per l’existència d’interessos parroquials vers Encamp del ministre Jordi Torres”.
El partit té previst entregar l’informe al grup parlamentari perquè aquest arribi a l’executiu de Toni Martí i confia que hi hagi un replantejament de la ubicació de l’heliport. “Caldria que fossin els tècnics qui delimitessin els millors llocs, perquè els polítics puguin decidir amb una base prou fonamentada”, va concloure Marc Magallón.
“La viabilitat econòmica serà molt baixa si no hi pot haver una certa quantitat de vols”, va fer incís Martínez-Illescas. “No som contraris que es faci, hi estem a favor, però cal que sigui una infraestructura el més vàlida possible”, va sostenir Magallón. Per la formació, caldria fer una revisió de la normativa aplicable al Principat per constatar que està homologada internacionalment.
A LA PLATAFORMA ENCARA INQUIETS
El fet que el Govern assegurés dimecres que l’heliport es farà en quatre fases i que no es completaran si un informe és desfavorable no ha servit per tranquil·litzar els membres de la Plataforma contrària a l’heliport. Alfons Miralles, portaveu, va reiterar ahir que “l’informe de l’aviació francesa que va proporcionar el mateix ministre, no era favorable, i tot i així no s’ha aturat”. Miralles també va destacar que un segon fet a tenir en compte “són les 1.500 firmes en contra dels ciutadans”. El portaveu va celebrar que “hi hagi un altre grup polític” que s’hi oposi.