L'estudi de les obres al riu Valira d'Orient alerta d'impacte “sever”
L’anàlisi dels treballs que es faran per evitar inundacions a Aina adverteix del risc d’unes tasques que poden afectar directament la llera
L’estudi d’impacte ambiental de les obres de millora hidràulica del Valira d’Orient al seu pas per la zona de la casa de colònies d’AINA adverteix del risc que aquests treballs poden tenir en la llera del riu. L’estudi considera que l’impacte hidrològic de les obres és sever i que serà el “més important” de tots els impactes ambientals analitzats. El text indica que l’afectació directa sobre la llera del riu dels treballs de construcció per evitar inundacions davant d’una crescuda del cabal serà “severa” perquè s’ha de modificar la morfologia fluvial i perquè s’incrementarà la terbolesa de les aigües en la fase de moviments de terres per a la creació de plataformes de treball. El projecte, actualment en fase d’informació pública, respon a les necessitats detectades per l’estudi realitzat pel Govern l’octubre del 2015, que va posar en relleu el risc d’inundacions a la zona.
Per reduir-lo s’actuarà en els murs de canalització del marge esquerre del riu per fer-los més grans, es construirà una llosa a la llera aigües amunt i aigües avall del pont d’accés a AINA, es retirarà la berma d’ambdós marges del riu aigües amunt i aigües avall del pont i es construirà un nou col- lector per l’afectació de l’existent i d’un de provisional per al període d’obres, que durarà quatre mesos i serà ara a l’estiu. El projecte afectarà el riu en un tram d’uns 100 metres per la construcció de la llosa de formigó i l’enderroc de les bancades laterals en un tram de 160 metres per la construcció dels nous trams de mur i de l’accés mitjançant una berma al marge esquerre.
Diversos riscos per les obres
A l’estudi d’impacte ambiental s’indica que perquè la maquinària pugui treballar s’haurà d’entrar dins la llera del riu i desviar l’aigua mitjançant la construcció d’una plataforma, fet que provocarà “un augment de la terbolesa i de les matèries en suspensió disminuint la qualitat de l’aigua”. S’adverteix que existeix un perill d’augment de la terbolesa per erosió de la plataforma i de contaminació de les aigües del riu per vessaments d’hidrocarburs, formigó o altres substàncies perilloses. També es produirà una alteració i destructuració local de la llera que afectarà la fauna macroinvertebrada que hi visqui.
Al text s’assenyala que el fet que la maquinària estigui dins la llera del riu augmenta la possibilitat d’una contaminació de les aigües per una fuita d’hidro- carburs o altres líquids contaminants relacionats amb el seu funcionament que pot alterar greument la fauna i la flora. L’estudi considera que l’impacte ambiental és sever per la longitud total de riu compromesa, “tot i que es tracta d’una zona amb un cabal molt regulat i que no sustenta tota la vida que seria d’esperar en un riu com aquest”. Afegeix que si la constructora es coordina amb FEDA perquè no baixi un cabal gaire alt, les afectacions en la qualitat de les aigües seran menors.
UNA MAJORIA D'AFECTACIONS MODERADES I COMPLICADES
L’estudi d’avaluació de l’impacte ambiental analitza l’afectació del projecte, tant en fase de construcció com de funcionament, en onze aspectes diferents: geologia i morfologia, sòl, hidrologia, flora, fauna, patrimoni cultural, soroll i vibracions, qualitat atmosfèrica, territori i paisatge, població i generació de residus. En el cas de la fase de construcció només es considera sever l’impacte en la hidrologia. Menys en el patrimoni cultural i la generació de residus, que es consideren compatibles, en la resta l’afectació és moderada. En fase de funcionament no hi hauria d’haver cap alteració severa segons l’estudi. Es considera moderat el perjudici en la geologia i geomorfologia, en la hidrologia, en la fauna i en el territori i paisatge. En la resta d’aspectes, l’afectació és compatible.
Les obres en aquest tram del Valira d’Orient estan incloses en un projecte que també preveu la retirada de la berma vegetada del marge esquerre del riu entre els ponts d’Aina i Armany, la substitució de les baranes metàl·liques per unes opaques de formigó entre els dos ponts, la retirada de materials sedimentats i l’execució d’una llosa aigües avall del pont de Santa Creu, entre d’altres treballs.