TRÀNSIT
Els radars de tram a Encamp i Sant Julià es posaran en marxa a la tardor
Un se situarà a la Bartra i l’altre entre la rotonda d’Aixovall i fins passat el túnel de la Tàpia
Els dos nous radars de tram a la CG-2, un a la zona de la Bartra d’Encamp i un altre a la desviació de Sant Julià de Lòria, que van licitar-se el mes de desembre a l’UTE Aerco - Aluvisa per un import de 334.546,35 euros, es posaran en marxa a la tardor, segons van confirmar ahir fonts de Govern. Ambdós començaran a funcionar entre els mesos d’octubre i novembre, van informar les fonts.
La instal·lació dels cinemòmetres que calculen la velocitat mitjana de tram dels vehicles es farà en les properes setmanes. La ubicació exacta, segons va explicar-se després de la licitació, serà entre el túnel de Ràdio Andorra i la boca est del túnel de les Dos Valires, a la zona coneguda com la Bartra d’Encamp, i l’altre a la desviació de Sant Julià, entre la rotonda d’Aixovall fins passat el túnel de la Tàpia. El radar viari de tram és un sistema que reconeix les matrícules a l'inici i al final d'un determinat tram i controla el temps que un vehicle ha invertit en el recorregut per comprovar si s'ha superat la mitjana de velocitat permesa. A la zona de la Bartra la velocitat màxima permesa és de 70 quilòmetres/hora, mentre que al túnel de la Tàpia és de 60 quilòmetres/ara.
La instal·lació del radar de tram es fa, a Encamp, en resposta a les recomanacions de la taula nacional de Mobilitat. Mentre que a Sant Julià se segueixen les indicacions d’un estudi sobre el risc del pas de matèries perilloses. En aquest últim cas, l’informe assenyalava que “era necessària l’aplicació de mesures addicionals de seguretat”. Els radars de tram substituiran els fixos instal·lats en aquests punts de la xarxa, que podrien ser traslladats a d’altres indrets no coberts de la xarxa viària. L’aposta pels radars de tram del Govern respon al fet que es consideren més efectius que els que controlen un punt concret de la via. Amb la instal·lació d’aquests radars quedaran ara resolts trams destacats de la xarxa, si bé no es descarta desplegar sistemes dissuasius en nous llocs estratègics de la CG-2 i la CG-3.
LA COL·LOCACIÓ EN ALTRES PUNTS DE LA XARXA HA ESTAT EFECTIVA
L’efectivitat dels radars de tram s’ha pogut comprovar amb el funcionament dels aparells d’aquest tipus que hi ha als túnels de les Dos Valires, del pont Pla i de Sant Antoni. Els primers tenen una limitació de velocitat màxima permesa de 60 quilòmetres per hora, mentre que el de les Dos Valires és de 80 quilòmetre per hora. Els aparells han servit, en bona part, per rebaixar l’accidentalitat i les multes per velocitat en aquests trams de la xarxa viària. Per exemple, al túnel de Sant Antoni, que havia registrat accidents de consideració a principi de la dècada i que va instal·lar-se el 2012, la sinistralitat s’ha vist reduïda en els últims anys. El radar de tram és un parell que s’està imposant en una bona part d’Europa i que el Govern ha lloat en diverses ocasions per la seva efectivitat en comparació amb altres sistemes.