Sant Julià
Els propietaris dels terrenys afectats pel ràfting refusen fer un acord
El comú lauredià es troba amb la negativa de l’hotel Imperial i de la família Mayol per ubicar-hi les zones de sortida i arribada
El projecte per fer un circuit de ràfting a Sant Julià es troba aturat per diversos problemes, segons van explicar fonts properes al cas. Un dels més greus és que tant l’hotel Imperial, que es troba a l’espai on estava previst l’inici de l’activitat, com la família Mayol, propietària del terreny on s’hi preveia l’arribada, rebutgen l’acord que els proposava el comú. Tant a l’espai d’inici com al del final és necessari que es facin unes infraestructures perquè s’hi ubiquin les barques i hi hagi les operacions de càrrega i descàrrega d’usuaris. La situació és diferent en els dos casos, segons les mateixes fonts. La situació amb l’hotel Imperial sembla que no té solució. El comú necessitava utilitzar la zona de l’aparcament de l’establiment que dona al riu. L’hotel ha deixat clar que la zona és imprescindible perquè aparquin els clients. En el cas de la zona d’arribada és diferent. No hi ha un impediment definitiu però de moment no s’ha tancat un pacte entre la família Mayol i el comú per poder utilitzar una de les zones que toquen al riu prop de la frontera.
Aquesta situació ja ha provocat que el comú s’hagi vist obligat a alterar el projecte inicial. La sortida del circuit s’ha previst que s’hagi de traslladar riu avall. Concretament la nova opció passa perquè estigui més avall dels edificis de la corporació local i del ministeri d’Educació. L’espai més indicat es troba a l’altura d’una benzinera. A la zona d’arribada encara no s’està plantejant un lloc alternatiu a causa que es manté l’esperança d’arribar a un acord amb la propietat.
El principal problema del ràfting, però, continuen sent els dubtes sobre el cabal de l’aigua per desenvolupar l’activitat. El cònsol, Josep Miquel Vila, va explicar recentment que s’està en espera de nous informes i de quina pot ser la resposta de FEDA respecte a si pot ajudar amb la gestió de cabals d’aigua durant el juliol i l’agost per donar més volum al Valira. De moment, però, el projecte està aturat. Estava previst que un cop concedida l’explotació a l’única candidatura presentada, Roc Roi a través de RACA, la filial andorrana, comencessin les obres. Els treballs no s’han arribar a engegar perquè l’executiu va recomanar a Vila que descartés el projecte per la falta de cabal. El cònsol no va acceptar la recomanació, però va deixar la iniciativa en pausa.
El comú ha previst una inversió de 800.000 euros per a la creació del circuit, tot i que el total necessari podria arribar al milió. L’oposició d’Unió Laurediana també ha demanat que es repensi el projecte per la falta de cabal.
FEDA ESTÀ EN ESPERA DE SABER COM S'ENFOCA EL PROJECTE
El director general de FEDA, Albert Moles, va assegurar en declaracions al Diari que la companyia elèctrica està en espera que el comú de Sant Julià de Lòria decideixi quan posa en marxa el projecte del ràfting i com s’acaba d’enfocar per prendre una decisió sobre la demanda de col·laboració feta per la corporació. El comú espera que FEDA, tal com s’havia establert en els estudis sobre la viabilitat del ràfting, permetés que durant l’estiu el trànsit d’aigua pogués quedar regulat de manera diferent segons les hores del dia. En els moments en què es practiqués el ràfting caldria que es deixés anar més aigua i que el flux passés a ser més petit al vespre i a la nit. Així, sense avançar si FEDA ho permetria o no, Moles va explicar que el cabal del riu Valira a l’estiu “és el que és”, i que la conca no és pot comparar amb la catalana –la del Noguera Ribagorçana–, on tenen la possibilitat de regular el cabal per donar més aigua i així facilitar la pràctica del ràfting.
Respecte del projecte del ràfting a terres lauredianes, el director general va indicar que “des de FEDA no podem opinar sobre si es pot o no es pot fer”, i va recordar que el rol de la parapública “és el de produir electricitat i a partir d’aquí tot el que es pugui compatibilitzar ho farem”. Moles hi va afegir que ara mateix “no hi ha una negativa ni tampoc fer més del que podem”, i que aquest projecte i la comunicació amb el comú “passa pel Govern i no pas per FEDA”.