Reunió de cònsols
Els comuns faran un cens de pisos buits pel problema d'habitatge
Els representants comunals van acceptar la proposta de Martí i plantegen creuar dades amb empreses de subministrament per al diagnòstic
Els set comuns faran un cens dels pisos buits que hi ha a cada parròquia per conèixer “les necessitats reals” del mercat de l’habitatge al país i facilitar accions a curt i llarg termini que incentivin el lloguer. Van explicar-ho ahir el cònsol major d’Ordino, Josep Àngel Mortés, i el de la Massana, David Baró, després de la reunió de cònsols. La trobada va comptar a mig matí, a Ordino, amb la visita del cap de Govern, Toni Martí, que va demanar-los la col·laboració per afrontar la problemàtica. El màxim representant de l’executiu va convidar els comuns a participar en la comissió interministerial d’habitatge, una proposta que els cònsols van acceptar. Es va acordar que en la propera reunió de la comissió hi hagi una representació dels comuns.
El cònsol major de la Massana va explicar que fins ara “s’ha parlat d’entre 3.000 i 4.000, però ningú no pot justificar aquesta xifra”. Per això, la comissió establirà, en una reunió la setmana que ve, una metodologia de treball perquè cada comú compti el número total de pisos buits que hi ha a cada parròquia. Baró i Mortés van assenyalar que hi hauria diferents fórmules per esbrinar aquesta xifra, malgrat que s’ha de concretar en la comissió. Una de les intencions és creuar dades entre comuns i empreses de subministrament de serveis. “Aquells pisos que els comptadors de l’aigua no bellugui, i que per tant no hi hagi una despesa de l’aigua, doncs voldrà dir que és un pis tancat”, va suggerir Baró, que va recordar que “també tenen dades FEDA o les mútues elèctriques”.
Segons Josep Àngel Mortés, “caldrà creuar dades per saber absolutament de què estem parlant i quins pisos estan tancats”. Mortés va suggerir que en fer aquest recompte de pisos es podrien buscar aquells pisos destinats a la venda que continuen buits i esbrinar com es podria fomentar que s’acabin destinant al lloguer. “Tot passa per saber quina és la xifra, quants pisos buits hi ha”, van insistir els portaveus de la reunió de cònsols. Baró va recordar que els comuns apliquen “una bonificació” en l’impost de construcció quan aquesta és per a ús propi –que en cas de blocs de pisos, pot significar que es lloga– i no es ven. Mortés també va exposar que “hi pot haver edificis vells que els propietaris no posen en lloguer o a la venda perquè no reuneixen les condicions”. “Es pot mirar de donar facilitats per treure aquests pisos a lloguer”, va constatar Josep Àngel Mortés, que va insistir que el “primer és fer un diagnòstic”.
“En la primera reunió en la comissió d’habitatge ho coordinarem tot, i a partir d’aquí començarem a treballar”, va dir Mortés. “En paral·lel, el Govern es dirigirà als bancs, a l’Agia, a FEDA i a les mútues”, va recordar David Baró. Perquè són “els ens dels quals pot extraure el màxim d’informació” per quantificar quants pisos buits hi ha, va argumentar Mortés.
3.000 duplicats als registres
Els cònsols van anunciar també que es treballarà per eliminar els números duplicats de persones censades. Segons Josep Àngel Mortés, s’han detectat “un total de 2.600 duplicats en el cens dels comuns i prop de 600 en altres organismes”. El propòsit és realitzar una llista amb tots els duplicats i demanar a la persona que esculli quin número manté i quin elimina. “En diferents estaments s’utilitza un número i en altres un altre”, va apuntar Mortés. La raó podrien ser disfuncions informàtiques de les administracions.
LA MASSANA I CANILLO VAN DIR NO A A L'AGÈNCIA ÚNICA
La Massana i Canillo no signaran el conveni de creació de l’Agència Tributària única, segons el cònsol major massanenc. A més, Andorra la Vella decidirà avui si finalment forma part del projecte, segons va explicar-se després de la reunió de cònsols. Tot i que encara no havia transcendit, David Baró va revelar ahir que la Massana i Canillo fa 9 mesos que van comunicar la decisió al Govern. “A la Massana hem fet un esforç a nivell tecnològic i tenim una sola persona que s’encarrega dels tributs, ser a l’Agència única ens augmentaria la despesa entre 60.000 i 70.000 euros anuals”, va lamentar Baró. “Entenem que mancomunar serveis és útil per ser més eficaços, hem fet un esforç de control de despesa els últims anys i, en el nostre cas, no és efectiu, ens augmentaria els costos”, va assenyalar Baró. Per ser a l’agència, cada comú destinarà un import anual i podrà decidir traspassar personal propi a l’ens. Degut a canvis en la llei de finances comunals i l’homogeneïtzació de les ordenacions, així com la nova llei de competències, l’ens de tributs no serà vigent fins al 2020.