Mobilitat
Govern adjudica el servei de bici elèctrica per 130.000 euros anuals
L’empresa Pedaland, que en van fer la prova pilot el 2014, guanya la licitació per un termini de 10 anys prorrogables a cinc anys més
Govern i comuns van signar ahir el conveni que els permetrà posar en marxa el servei de bicicleta elèctrica la primavera de l’any que ve. La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, va anunciar que l’adjudicació s’ha fet per 130.000 euros a l’empresa Montre S.L., que va ser qui en va fer la prova pilot l’estiu del 2014 i que du el nom comercial de Pedaland. El servei tindrà 14 estacions repartides per les set parròquies, un centenar de bases de càrrega i 45 bicicletes disponibles. El servei es va donar en concessió dimecres per un termini de deu anys, prorrogables durant cinc anys més.
El cost públic per any es repartirà entre administracions i està previst que pugui decréixer a mesura que s’incrementin els ingressos de l’adjudicatària. Andorra la Vella i Escaldes-Engordany concentraran bona part de les estacions previstes, amb 5 a la capital i 4 a Escaldes. La resta de parròquies tindrà una estació de bicis cadascuna en ubicacions cèntriques. Es disposarà d’una quinzena de tòtems d’informació, perquè se’n preveu un de reposició. Sílvia Calvó va exposar ahir que es tracta d’un “servei transversal” de comuns i Govern.
La ministra va defensar que “la societat andorrana és sensible al medi ambient” i que la implantació de biciletes elèctriques “és el primer pas d’un projecte molt més global que ha de portar cap a un canvi de model energètic”. Calvó va recordar que Govern té sobre la taula “la qüestió dels vehicles elèctrics i un servei de transport públic molt més eficient, pel qual hi haurà concurs properament”.
Tarifes assequibles
L’aportació pública per la qual s’ha fet la concessió de les bicicletes elèctriques, la xifra de 130.000 euros anuals, permetrà oferir “unes tarifes accessibles als usuaris i fomentar-ne l’ús”, segons va indicar Sílvia Calvó.
El servei tindrà tres tarifes. Hi haurà abonament anual de 76,5 euros, un abonament per a 25 usos de 30 euros, i la tarifa d’ús puntual, pensada sobretot per al turisme. L’usuari haurà de pagar un preu diferent pel temps que faci servir la bicicleta. Per exemple, l’abonat per any pagarà 45 cèntims els primers 30 minuts, 60 cèntims la segona mitja hora i 5 euros més de dues hores, i en la tarifa ordinària el preu serà de 3 euros els 30 primers minuts, 4 euros el segon període de 30 minuts i 10 euros més de dues hores.
En l’abonament de 25 usos, anomenat de petit ús, els primers 30 minuts seran gratuïts, i la segona mitja hora es pagarà a un euro, mentre que el preu a partir de dues hores serà de 5 euros.
Calvó va recordar que les estacions de càrrega s’han definit tècnicament en base a una enquesta feta abans de l’adjudicació, i que en aquesta s’hi plasmava la bona disposició ciutadana “a anar canviant hàbits cap a una mobilitat més sostenible”.
Com a portaveu dels comuns, el cònsol menor escaldenc, Marc Calvet, va valorar molt positivament la iniciativa. “En el cas d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, on va fer-se la prova pilot, les estacions s’han distribuït en funció dels desplaçaments que tenen més costum de fer els usuaris”, va afegir. Per la capital, Escaldes i Sant Julià serà “una tercera via de comunicació”, va dir Calvet. La signatura del conveni va tenir la presència de la ministra de Medi Ambient i els cònsols de les set parròquies, però també la del cap de Govern, Toni Martí, i la secretària d’Estat de Relacions Institucionals, Consol Naudi.
Pedaland té bones perspectives
Miquel Àngel Armengol, un dels responsables de Pedaland, va qualificar ahir d’“excel·lent notícia” la concessió a l’empresa, tot i que va mantenir-se prudent perquè va explicar que no s’ha rebut la comunicació oficial. Armengol va recordar que “la prova pilot va ser satisfactòria” i va mostrar-se convençut que el servei “tindrà demanda”. Segons el responsable de Pedaland, la previsió seria que el servei pugui arribar a ampliar-se, amb més estacions i bicis i serveis, a mesura que guanyi públic.
CARACTERÍSTIQUES
-Hi haurà 14 estacions repartides entre les set parròquies. A la capital, se situaran a l’aparcament del Fe-ner, a l’altura de la rotonda de Tobira, al carrer Prat de la Creu, a la plaça Guillemó i al parc d’Enclar. A Escaldes, a la plaça Santa Anna, a l’avinguda Fiter i Rossell, a l’avinguda del Fener, i a l’altura de la rotonda de la Dama de Gel.
-45 bicletes i 100 unitats de càrrega. Andorra la Vella i Escaldes tindran 42 i 28 bases de càrrega, respectivament. La resta de parròquies tindran una estació amb sis càrregues al centre.
-Concessió per 10 anys prorrogables a cinc anys més, que s’ha adjudicat a la mateixa empresa que va dur a terme el projecte pilot. Al concurs van presentar-s’hi dues empreses.
-Hi haurà tres tarifes: un abonament anual de 76,5 euros, un de 25 usos per 30 euros, i la tarifa d’ús puntual. En funció de cada tipus, l’usuari pagarà un preu pel temps que fa servir la bici.
-Una promoció inicial permetrà que els que es donin d’alta de l’abonament anual abans de primavera, gaudeixin dels primers 15 minuts gratuïts durant el període d’implantació.
-El 64% de la població major de 14 anys ha assegurat en una enquesta que utilitzarien el servei.