El comú renovarà el pla comercial per atraure turistes i generar riquesa
La corporació vol connectar sectors com les pistes, el comerç, el Comapedrosa i la gastronomia per fer créixer la parròquia
La parròquia de la Massana vol renovar el seu pla comercial, vigent des de fa deu anys, i trobar la manera d’interconnectar tots els atractius turístics de què disposa per generar sinergies que repercuteixin en la millora del comerç però també per atraure més turistes i per tant generar més riquesa. Per fer tot això, la corporació ha publicat un edicte per contractar els serveis d’una empresa que redacti un pla de desenvolupament local, comercial i turístic que s’haurà d’adjudicar a mitjans del mes de maig i està dotat amb una inversió de 27.000 euros, una xifra a la qual el conseller de Turisme, Comerç i Dinamització, Sergi Balielles, espera no haver d’arribar. “Pel que hem vist, es pot fer el que demanem sense superar aquesta xifra, però hem de tenir clar que hem de fer aquest pla si no volem quedar-nos enrere. Com se sol dir, és renovar-se o morir”, va dir, per després afegir que “si no ho fem ara, potser d’aquí a quatre o cinc anys en pagaríem les conseqüències”.
L’objectiu fonamental és “refrescar” el pla actual i “actualitzar la nostra oferta perquè s’adapti a les noves necessitats que tenen els turistes, que ja no són les mateixes que fa 10 anys”.
Balielles destacava que l’actual pla els ha permès créixer força els darrers anys, “ja que vam poder crear accions, com ara les fires, els mercats i altres activitats que avui dia encara celebrem”, però reconeixia que “toca canviar-ho. Algunes d’elles es podrien actualitzar i millorar, i per això volem conèixer les demandes dels botiguers de la parròquia, dels que estan al centre i dels que estan més lluny, però també fer una anàlisi de les necessitats i requeriments del turista”.
Partida d’escacs
El conseller indicava que la Massana té uns eixos vertebradors per atraure turistes que “mai han treballat alhora. Tenim una riquesa gastronòmica i comercial molt important, el Parc Natural del Comapedrosa, que cada vegada més sabem promocionar i explotar, i unes pistes d’esquí que tenen molts usuaris”. Aconseguir “fluïdesa” entre tots ells serà el principal objectiu del nou pla. “És com una partida d’escacs. Tenim les peces però hem de saber coordinar-les perquè treballin juntes i tothom en surti beneficiat”.
En aquest sentit, es demanarà a l’empresa adjudicatària de la redacció del projecte que trobi noves maneres de treballar i que faci una anàlisi del comerç i l’atracció turística de la parròquia. En aquest estudi s’hi inclourà fins i tot l’arquitectura, “ja que mai saps on hi ha una nova oportunitat. Volem fer un estudi detallat del que fem bé i del que no fem tan bé”, va explicar.
A nivell comercial, la parròquia està passant per un bon moment, i com afirma Balielles, “cada any creixem en negocis”. El 2017 es va tancar amb un increment de 72 establiments nous, però no tots estan al centre, on és fàcil accedir-hi i publicitar-los, així que una part important serà veure com es dona més pes a aquells que estan més allunyats. En aquests, el balanç no és igual que al centre, “de manera que volem fer un esforç en aquest sentit i que qualsevol espai de la parròquia pugui veure’s beneficiat, va dir”.
Són diverses les corporacions que estan treballant en plans similars. Des d’Encamp i el Pas de la Casa, a Andorra la Vella o Escaldes, els comerciants estan preocupats per les vendes que estan tenint darrerament, i aquesta és una de les situacions que es vol impedir que passi a la Massana. Per fer-ho, el conseller de comerç explicava que el turisme d’enguany “reclama noves atencions, volen estar millor del que estan a casa, per això venen, i no serveix de res seguir amb la mentalitat de fa deu anys”, i hi afegia que “tothom sap que el turisme és la nostra energia renovable. Constantment hem de fer polítiques per fidelitzar-lo i que tingui ganes de tornar”, per això destacava accions com ara el Congrés de Neu i de Muntanya, que es farà aquest mes, o l’ús dels refugis guardats.