Les obres de la desviació afectaran una mollera que està catalogada
La solució és trobar-hi un nou emplaçament, malgrat que l’estudi admet que serà “difícil”
El pont sobre el riu Valira que connectarà l’avinguda Francesc Cairat, a la CG-1, amb la futura desviació de Sant Julià de Lòria es cobrarà com a mínim una víctima. Es tracta de la mollera coneguda com a Bassa del càmping Huguet (catalogada a l’Inventari de les Molleres de la Vall d’Andorra) que amb les obres d’aquesta infraestructura viària desapareixerà a no ser que es trobi un nou emplaçament. Així s’indica en l’estudi d’impacte ambiental de l’obra, que malgrat posar sobre la taula aquesta opció per salvar la mollera, adverteix que per la topografia del marge i l’ocupació d’aquest per al projecte “serà difícil que es pugui trobar un emplaçament adequat”. És per això que els tècnics que han elaborat l’informe valoren com a sever l’impacte que les obres tindran a la flora i la vegetació d’aquesta zona del riu Valira. La desaparició de la mollera també perjudicarà de manera col·lateral la llúdriga, de la qual es té constància que va a caçar amfibis a la Bassa del càmping Huguet, segons informació facilitada als autors de l’informe pel departament de Medi Ambient i Sostenibilitat.
I no seria només aquesta mollera la que es podria veure malmesa pel projecte en el que es refereix a la flora. També el frare de verneda, conegut amb el nom científic Lathraea Clandestina, pot ser un damnificat més del pont sobre el Valira. Es tracta d’una planta inclosa dins la Llista Vermella de la Flora d’Andorra amb la categoria d’en perill i que segons un informe realitzat dins el marc del projecte d’adequació del riu Valira per a l’activitat del ràfting entre el poble de Sant Julià i frontera del riu Runer l’abril de l’any passat se n’han localitzat exemplars al marge dret del riu concernit en l’obra del pont.
En aquest cas, l’estudi d’impacte ambiental tira pel dret i no proposa cap acció per evitar la desaparició d’aquesta planta, que es troba en un tram de 74 metres del riu. I ho fa perquè s’ha comprovat que aquesta espècie “és força abundant” en aquest punt del riu Valira fins a la frontera del riu Runer, “de manera que tot i la seva destrucció en la zona del pont es continuaran conservant exemplars en altres trams”.
Afectació a la hidrologia
L’estudi d’impacte ambiental també adverteix d’afectació severa a la hidrologia durant les obres si no s’apliquen “mesures preventives i correctores”. L’escrit alerta que el dany directe sobre la llera del riu Valira “serà sens dubte un dels impactes més importants”, tant per la modificació de la morfologia fluvial com per l’increment de la terbolesa de les aigües en fase de moviments de terres per a la creació de les plataformes de treball.
Les feines de construcció del pont obligaran a entrar dins la llera del riu i desviar l’aigua mitjançant la construcció d’unes plataformes que serviran com a zones de treball de la maquinària. El fet d’entrar dins de la llera provocarà un augment de la terbolesa i de les matèries en suspensió, fet que disminuirà la qualitat de l’aigua. Existeix també un perill d’augment de la terbolesa per erosió de les plataformes i de contaminació de les aigües del riu per vessaments d’hidrocarburs, formigó o altres substàncies.
El fet que la maquinària estigui dins la llera del riu augmenta la possibilitat d’una contaminació de les aigües per una fuita d’hidrocarburs o altres líquids contaminants relacionats amb el seu funcionament, que pot afectar greument la fauna i flora. També, alerta l’estudi, es pot produir una contaminació de les aigües pels lixiviats del formigó en fer els fonaments dels murs.
Licitació
El Govern va aprovar a finals de febrer la licitació del pont. Un cop adjudicada l’obra, es preveu que el termini d’execució sigui d’uns 15 mesos. Aquesta és la segona licitació en relació a la continuïtat de la desviació laurediana, aturada després que s’acabessin els trams entre Aixovall i la plaça Laurèdia. També s’ha licitat la gran rotonda que farà d’enllaç entre la CG1 i la carre- tera de Fontaneda. El vial transcorrerà per l’antic càmping Huguet i comportarà el desdoblament de la via al pas pel poble, amb dos carrils per cada sentit de circulació.