Els hotelers de Sant Julià reclamen un pla per apujar les pernoctacions
La consellera de Turisme afirma que estan treballant en noves propostes i activitats per aconseguir que la gent pernocti a la parròquia
Comú i hotelers comparteixen la preocupació per la situació del sector hoteler a la parròquia i que dijous va verbalitzar el nou president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Carles Ramos. La consellera de Turisme, Meritxell Teruel, reconeix la problemàtica però assegura que estan treballant per donar-li la volta a la situació. “Estem preparant noves activitats que ben aviat donarem a conèixer per atreure més turisme i sobretot, que pernoctin a la parròquia.” En aquest sentit, Teruel reafirma “la necessitat” d’esperar fins que es concretin aquestes propostes que estan treballant amb els hotelers de la parròquia, però ja avança “que alguns dels establiments hauran de fer algun treball d’adequació. Per ara, encara ens estem reunint amb ells i la predisposició que han mostrat és molt bona”.
Sant Julià s’està “especialitzant” a organitzar fires, que també és una forma de portar nous turistes, i la pròxima setmana es presentaran la pròxima edició de la fira Fiveco, del vehicle d’ocasió, i la desena edició de la Ruta de tapes, que enguany se celebrarà la primera setmana de maig perquè es faran concerts i activitats a l’aire lliure que necessitaven temperatures més càlides. La consellera de Turisme recorda, a més, que no només el seu departament treballa per incrementar el nombre d’activitats i que “pernoctin” més persones, sinó que Cultura i Esports també ho fan, encara que no treballen de manera conjunta.
Manca d’atractius turístics
La consellera de Turisme destaca el paper que ha de jugar Naturlandia en aquest camp, ja que “és qui ha de donar vida a la cota 900, per això busquem la manera de donar-lo a conèixer i que es confirmi com el pol d’atracció turística que tots esperem”. Respecte al ràfting, Teruel afirma desconèixer totalment el projecte i per tant, la seva repercussió en el turisme.
Els hotelers de Sant Julià coincideixen amb el diagnòstic que va fer el president de l’UHA sobre els problemes que té la parròquia per atreure nous clients. La manca d’un autobús que s’allargui més enllà de dos quarts de deu, la forta crisi que pateix el comerç del poble o una manca d’organització a nivell polític fan que “siguem la parròquia més desafavorida i la distància amb Andorra la Vella, Escaldes, i les parròquies altes, creix”, afirma l’Anna Font, propietària de l’Hotel Folch, que també apunta al comerç i al transport públic. “Tenim bons centres comercials però no estan al centre del poble i l’autobús no hi arriba. A més acaba el servei mitja hora abans que tanquin les botigues”, lamenta. Per Font, Naturlandia és un punt positiu “però és l’única cosa que tenim a la parròquia”. El propietari de l’Hotel Sol Park i conseller d’UL, Joan Albert Farré, destaca que “tenim menys atractius turístics que altres parròquies, i això és evident, ja que ni arribem a la neu ni a les compres”. Aquesta declaració la secunda el gerent del Coma Bella, Ricard Vicens, quan afirma que “el país té dos motors econòmics, i Caldea podria ser el tercer, però la neu ens queda molt lluny i la gent que va de compres prefereix dormir-hi a prop”. Farré reclama un pla de dinamització per a la parròquia, “però necessita la implicació del comú i no sembla estar-hi gaire a sobre. Sí que s’han fet coses, però sempre ha faltat arribar un pas més enllà”. Vicens també reclama més implicació de la corporació i recorda que els darrers anys “han tancat bastants hotels i ningú ha apostat per donar-li continuïtat, per això Sant Julià a nivell turístic no funciona”. La Blanca Rodríguez, de l’Hotel Peralba, reclama més autobusos. “Molts clients se’ns queixen dels horaris del transport públic i no és normal que acabi el servei tan d’hora quan les botigues encara estan obertes.”
Finalment, des de l’Hotel Barcelona expliquen que “Sant Julià no és un poble turístic i prova d’això és que a l’estiu els restaurants tanquen perquè els seus clients habituals estan de vacances”. Des de l’establiment afirmen que la situació “és dolenta però sort tenim de Naturlandia”.