Inversió de mig milió d'euros per millorar l'entrada al Pas de la Casa des de França
El ministre d’Ordenament Territorial explica que l’avantprojecte inclou l’arranjament de la carretera i una zona de repòs, però espera la resposta del veí del nord
El Govern ja ha previst una partida de mig milió d’euros al pressupost del 2018 per arranjar el tram de carretera entre la rotonda del túnel d’Envalira i el pont de l’Arieja i crear una zona de repòs. Ho va explicar ahir en declaracions al Diari el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, que va recordar que en ser territori francès s’ha d’esperar que l’executiu gal hi doni el vistiplau final. “De moment encara no hem rebut la seva resposta, però estem en espera que signi el conveni per començar els treballs”, va indicar el ministre.
Torres Falcó va afegir que aquest avantprojecte “ja es troba molt avançat i només esperem aquest formalisme per poder començar els treballs”. Segons el ministre, ja fa temps que el Govern “treballa” per solucionar els problemes de la carretera general del Pas, però va recordar que la pitjor part està en sòl francès. “És competència seva però nosaltres volem ajudar, tal com vam fer amb la duana. Malgrat ser territori francès, la gent es pensa que és Andorra i ens en beneficiarem més nosaltres, per això volem participar econòmicament en aquest projecte.”
El ministre d’Ordenament Territorial també va voler desmentir el comitè encampadà d’SDP, que dimecres va denunciar el “lamentable” estat de la xarxa viària del Pas i la “deixadesa” del Govern i el comú al poble. Torres Falcó va recordar que al Pas l’executiu ha fet inversions molt importants, com ara el passeig del riu Arieja, les rotondes de Gasopas o del túnel d’Envalira, obres a les escoles, etcètera. En aquest sentit, va destacar que “s’equivoquen en tot perquè hem fet una inversió important al Pas i la seguirem fent”. Finalment, sobre l’estat de les carreteres el ministre va comentar que enguany “ha estat un hivern molt dur, amb molta neu, que ens ha obligat a utilitzar molta sal, i això degrada molt l’asfalt”. A més, va deixar clar que aviat trauran un edicte per adjudicar l’arranjament de totes les carreteres del país, “com hem fet cada any”. Aquest edicte podria sortir abans que acabi el mes.
El cònsol major de la parròquia, Jordi Torres Arauz, tampoc va compartir les crítiques de la formació socialdemòcrata i va titllar “d’electoralista” la denúncia. “Ens haurem de preparar perquè veig que alguns ja s’estan preparant per a la campanya electoral i per això diuen aquestes coses. És la crítica fàcil”. El cònsol recorda que els carrers sí que són competència comunal, però no la carretera general. “En alguna de les vies urbanes ja hem començat els treballs de reparació. És una acció que fem cada any i no perquè es queixi SDP, sinó perquè sempre ho fem així.” Torres Arauz també va insistir que la sal és un element “molt bo per fondre la neu però deteriora molt l’asfalt. Sabem el que hi ha i que ho hem de resoldre, per això ja hi estem treballant”. Respecte a l’accés francès al poble, el cònsol va dir que s’ha demanat “en reiterades ocasions al Govern que reclami a França la seva part”.
A Torres Arauz tampoc li van agradar les queixes d’SDP de manca d’inversió, ja que “en els pressupostos del 2018 la inversió al Pas és molt superior a la d’Encamp. No és veritat que estigui abandonat i menystingut, al contrari”.
Sobre el model econòmic per al poble, el cònsol va dir que estaven treballant en una nova proposta, ja que l’anterior, la de crear un outlet, “el mateix ministre Camp va veure que no encaixava i es va descartar”.
TREBALLS A L'RN-20, RN-22 I RN-320
El senat francès va aprovar ahir el projecte de llei per millorar les carreteres RN-20, RN22 i RN-320, que donen accés a Andorra i que forma part de l’acord al qual van arribar els dos executius, ara fa més d’un any. En aquest sentit, el govern gal preveu fer una inversió de 160 milions d’euros per connectar la carretera entre Andorra i Tolosa, dels quals 10 milions els posarà el Principat, i que serviran per finançar la meitat dels costos per assegurar un corredor d’allaus, que sovint perjudica les comunicacions i que comporta molt sovint, el tancament de la carretera. Malgrat que l’acord entre els dos països representa que Andorra invertirà una xifra mil·lionària d’euros fora del seu territori, el Govern considera prioritària aquesta acció.