Treballadors i jubilats, grans usuaris del bus
Representen un 77% del usuaris i són persones que necessiten “puntualitat” i “rapidesa” en el trajecte
El perfil majoritari de les persones que pugen a un bus de la Cooperativa Interurbana són treballadors i jubilats, dos col·lectius especialment sensibles que demanen un servei ràpid i puntual, i que els deixi el més a prop possible de la seva destinació. Així es desprèn de l’enquesta que ha realitzat la companyia als usuaris i amb la qual el president, Gabriel Dallerès, demana que es prengui consciència de la importància de mantenir un bon servei de bus, que passa per mantenir les rutes i la mida dels vehicles. “No podem anar amb vehicles petits perquè si la gent que va a treballar es troba cua a la parada potser no entraria i podria fer tard a la feina. El mateix passa amb els jubilats, persones que potser han anat a fer la compra o a la CASS i, si no poden pujar, ni asseure’s, se’ls estarà donant un mal servei”, va manifestar.
La Cooperativa transporta uns dos milions de persones l’any, sense comptar els alumnes en època escolar, ja que aleshores puja fins als tres, i gairebé la meitat podrien desplaçar-se en vehicle privat. Pel president de la companyia, un mal servei posaria en risc l’ús de l’autobús. “Tenim un 52% de clients captius, és a dir, persones que no tenen cap altra manera de moure’s que no sigui amb transport públic. Això vol dir que gairebé la meitat dels usuaris són persones que tenen la possibilitat de moure’s en cotxe però que prefereixen fer-ho en transport públic. Si el que volem és fomentar-ne l’ús, pels avantatges que ens porta en matèria de circulació, de contaminació, d’aprofitament de l’energia, etcètera, el que no podem és obligar-los a utilitzar el cotxe perquè el transport públic no els és còmode”.
Una altra dada significativa que aporta l’enquesta és que una quarta part dels viatgers, un 26%, són d’Andorra la Vella. Els segueixen els d’Encamp, amb un 22%, San Julià de Lòria i Escaldes-Engordany, amb un 15%, i la Massana, amb un 13%. Per Dallerès, això representa que el centre del país és receptor de viatgers però també exportador, i que moltes persones que són a la capital surten cap a la resta de parròquies. “Per això necessitem que els busos siguin grans, que permetin moure moltes persones alhora i a totes les parròquies. És cert que no sempre van plens, però en èpoques de gran afluència, sobretot a l’hivern, no podem deixar gent a terra perquè no tenim prou espai”, insisteix el president de la companyia.
Finalment, una de les principals queixes que aporten els usuaris és l’elevat preu que té el bitllet senzill, però Dallerès recorda que amb l’abonament de 10 viatges surt molt més econòmic. A més, també reclamen més informació a les parades i que s’ampliï el servei nocturn.
Més enllà del perfil nacional, el bus l’utilitzen molt també els turistes, un grup de persones que han canviat completament el seu perfil i que han passat de ser “persones que venien a comprar i després a esquiar a venir expressament per esquiar o per anar a la muntanya i si tenen temps, compren”. Això ha de fer replantejar el sistema, entén Dallerès, que lamenta que “si prenem decisions precipitades o improvisades en comptes de millorar el servei actual podem acabar fent-lo pitjor”.
Parades a les rotondes
La companyia ha demanat que es canviïn les parades que hi ha a les rotondes de les carreteres, com la de la Margineda o Aixovall, perquè no són “còmodes”. Segons afirma, els conductors han de mirar si els que esperen alcen la mà, i si el trànsit ho permet han de donar la volta a la rotonda. Una solució seria un botó que encengués el llum quan es vulgui cridar el bus.
LA XIFRA
7 Valoració. Els usuaris del transport públic van donar el 2017 aquesta nota al servei que reben, una dada força inferior a la del 2014, quan era del 8,6. Segons Dallerès, aquesta davallada s’explica pels canvis en el traçat i per les obres a la capital i a Escaldes.