L'oposició dubta de la viabilitat del tren del Pas de la Casa a França
El PS, Liberals i SDP són favorables a qualsevol iniciativa de connexió del Principat, però tenint present la necessitat del projecte i el pressupost
L’aposta que va fer la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) per a revifar el projecte de connexió del Pas de la Casa amb França a través d’un tren cremallera, segueix generant reaccions. Si ahir el Diari publicava les crítiques positives del cònsol major d’Encamp, Jordi Torres, avui les valoracions del Partit Socialdemòcrata (PS), Liberals d’Andorra i Socialdemocràcia i Progrés (SDP), els partits de l’oposició de Demòcrates d’Andorra, no s’han fet esperar. Ferran Costa, conseller de Liberals d’Andorra, ha deixat clar que “qualsevol proposta que sigui connectar Andorra amb l’exterior i millorar les comunicacions, s’ha de contemplar”. No obstant això, Costa posa l’accent en el pressupost en creure que ara mateix “sembla un projecte desaconsellable”. “Gastar-se un quart del pressupost de l’Estat de cop fa que sigui poc viable”, ha insistit. Costa també ha manifestat que, en haver-hi implicació d’altres estats en aquest projecte, “s’hauria de mirar la contribució dels països veïns”, per tal de fer assumible el cost de l’obra per al Principat. Un informe de la companyia gal·la Société Nationale des Chemins de Fer Français (SNCF) assegura que el cost del projecte ascendiria a 120 milions d’euros.
Per la seva banda, la primera secretària del PS, Susanna Vela, s’ha mostrat prudent amb la proposta de la Cambra de Comerç. “Primer de tot caldrà veure els informes que s’han fet sobre el projecte”, ha afirmat Vela, que alhora ha demanat “analitzar la necessitat d’un projecte d’aquestes característiques. Si la gent l’utilitzaria per a reduir l’ús de cotxes a les carreteres, i per suposat, el cost d’una obra d’aquesta magnitud”. No obstant això, la primera secretària del PS admet que el tren, “d’entrada, sembla més raonable i més sostenible que la realització d’un aeroport”.
PRIORITAT D’ALTRES OBRES
El secretari d’organització d’SDP, Joan Marc Miralles, ha manifestat que el seu partit és favorable a iniciatives que tinguin com a objectiu desenclavar el Principat, però “sempre que sigui de manera sostenible”. Miralles ha posat l’accent en la necessitat de prioritzar altres infraestructures engegades, que “són realitats, i que no es poden deixar de banda”, assegurant que, ara mateix, el projecte del tren és “política-ficció”. “Sorprèn que no es parli de la desviació de Sant Julià de Lòria o la de la Massana, necessària per a desenclavar la Vall del Nord”, ha afegit Miralles. A més, el secretari d’organització d’SDP insta a haver de comunicar-se amb Espa-nya, França o la Unió Europea per a fer viable aquest projecte. “La majoria d’infraestructures de transport a nivell europeu es fan amb fons europeus”, ha recordat Miralles.
Carles Naudi, per la seva part, encara no ha volgut fer valoracions del projecte. Amb tot, ha volgut recordar que durant la visita que va fer a Andorra el juny passat el cap negociador de la Unió Europea, Thomas Mayr-Harting, va ser Unió Laurediana-Independents de la Massana (UL-ILM) “l’únic grup polític que va demanar al negociador austríac sobre la possibilitat de fer un enllaç ferroviari” durant la reunió que van mantenir. A més, Naudi ha assegurat que el també conseller del grup d’UL-ILM, Joan Carles Camp, va recordar als negociadors de la Unió Europea la necessitat de rebre contraprestacions per les concessions fetes en un projecte d’aquest tipus.