Els comerciants del centre històric alerten de la caiguda de les vendes
L’associació de botiguers assegura que el balanç de compres ha estat “força decebedor” durant els mesos d’estiu
L’Associació de Comerciants del Centre Històric d’Andorra la Vella alerta de la caiguda de les compres durant l’estiu. El balanç de vendes dels mesos d’estiu que l’associació va fer públic ahir posa de manifest que el comerç ha tingut un pitjor estiu que l’any passat. De fet, l’organització defineix aquest període estival com a “força decebedor”.
Seguint en la línia de la resta d’associacions de comerciants, el Centre Històric també mostra un descens molt important de l’activitat el mes de juliol. L’associació assegura que es va enregistrar fins a un 30% menys de vendes en relació amb el mateix mes de l’any passat. Els comerciants indiquen que les condicions climatològiques han sigut el principal responsable d’aquest balanç negatiu i també han afectat les terrasses de la zona. El mes d’agost també ha enregistrat unes xifres de vendes inferiors a les del 2017, però amb una variació menor a la de juliol.
D’altra banda, els establiments hotelers del centre històric asseguren que l’impacte d’espectacles com el Cirque du Soleil es tradueix en un augment del volum de visitants a la capital, però que aquest no sempre es reflecteix en un increment de les vendes dels comerços “ni activitat dins del barri”. L’Associació de Comerciants també ha fet referència a la Vuelta Ciclista, la qual asseguren que no ha tingut cap incidència “en el dia a dia” del centre històric “a causa del seu recorregut”.
Els comerciants del centre admeten que el model andorrà de compres “s’està esgotant i cal buscar nous atractius per als visitants”. Aquesta opinió segueix la línia de la resta d’associacions de comerciants, que comparteixen la visió que el comerç ha de reinventar-se per adaptar-se a les preferències del consumidor amb l’objectiu d’experimentar una recuperació. Fa una setmana, el president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, proposava una sèrie de reptes als comerciants per millorar el seu servei al client i dinamitzar l’activitat econòmica del sector. Entre les propostes es troben la potenciació del comerç electrònic, el diferencial de preus amb els països veïns, la modernització dels espais de venda, l’augment de la professionalitat en l’atenció al client o eliminar la dependència excessiva del turisme de proximitat, entre d’altres.
Diverses associacions de comerciants, com la de l’avinguda Carlemany o la de Riberaygua i Travesseres ja han mostrat el seu suport a les propostes de la Cambra. Admeten que és necessari un canvi en el model de venda per tal d’atraure els visitants, que cada vegada busquen més una experiència de compra més enllà del producte que adquireixen. Al centre històric es va posar en funcionament fa un any un pla estratègic amb l’objectiu de millorar l’oferta i potenciar la zona antiga d’Andorra la Vella amb atractius més enllà del comerç, apostant també pel seu potencial històric i els seus actius culturals.
PLA ESTRATÈGIC PER POTENCIAR LA IDENITAT
El comú d’Andorra, juntament amb Andorra Turisme, l’Associació de Comerciants del Centre Històric i la Cambra de Comerç, van impulsar fa un any un pla estratègic amb l’objectiu de dinamitzar i revitalitzar l’activitat al centre. Aquest pla estratègic porta a terme accions concretes emmarcades en cinc àmbits d’actuació: l’espai urbà, l’oferta comercial i de restauració, dinamització de l’activitat comercial, promoció de l’oferta comercial i gestió de l’espai comercial. Així doncs, la presidenta de l’Associació de Comerciants del Centre Històric, Anna Riberaygua, assegura que estan “molt contents” i esperen que aquesta iniciativa que va posar en funcionament l’Administració pugui contribuir a la millora de les xifres d’activitat comercial al centre de la capital.