Denuncien tala massiva d'arbres per fer l'ETR
La plataforma de veïns en contra de l’estació d’energia assegura que FEDA es va comprometre a mantenir la majoria
Els veïns de la plataforma anti-ETR de l’Aldosa critiquen la decisió que ha pres la direcció d’obra de talar gairebé tots els arbres de la zona per fer les excavacions de la nova estació transportadora i repartidora d’energia (ETR) que FEDA farà a la Gonarda. La plataforma, anomenada Aldosa Veïns, denuncia que FEDA els va assegurar en una reunió el 10 d’abril que es conservarien bona part dels arbres de la zona una vegada estigués construïda l’ETR. La idea era treure alguns arbres grans amb l’arrel per tal de traslladar-los a una ubicació temporal habilitada pel comú i després tornar a plantar-los en el mateix lloc, als voltants de la construcció. Malgrat això, la direcció d’obra “no ha fet el que s’havia compromès a fer”, segons el portaveu de l’Aldosa Veïns, Javier Iriarte. El portaveu assegura que l’empresa es va comprometre a aprofitar la majoria dels arbres, però finalment “no n’han deixat pràcticament cap sense tallar”. Iriarte explica que FEDA només ha deixat alguns arbres de poca grandària i afirma que la plataforma ja s’ha posat en contacte amb la direcció d’obra per fer-li arribar el seu descontentament.
Per la seva banda, FEDA nega que no s’hagi complert el compromís que va contraure amb els veïns. Segons expliquen des de la parapública, durant la tala d’arbres se’n van seleccionar entre 30 i 40 que reunien les característiques necessàries per replantar-los. Aquest procediment es va portar a terme a través de l’empresa Ambiotec, la qual va establir que els arbres seleccionats per replantar havien de tenir menys de dos metres d’altura, ja que en cas contrari seria molt difícil traslladar-los en bones condicions.
Una altra de les reclamacions de l’Aldosa Veïns és la manca de senyalització de la constant circulació de camions carregats amb els arbres. Iriarte es queixa que aquesta situació pot ser perillosa tant per als vehicles com per a les persones que passin per la zona caminant, i per aquest motiu demana que s’indiqui el trànsit de camions amb cartells i se-nyals. Des de FEDA admeten que s’ha de posar un cartell a l’entrada del terreny on s’estan fent les obres, però indiquen que a l’empresa no li correspon la senyalització de la circulació de camions fora de la parcel·la, ja que aquesta seria competència, en tot cas, del comú. Per tal de recollir tots els possibles impactes de les obres i les mesures preses per minimitzar els seus efectes, FEDA va elaborar una llista i la va compartir amb els veïns. Segons explica Iriarte, aquesta conté indicacions sobre aspectes com ara el control dels decibels, elements derivats de les obres que puguin malmetre la zona, la possible contaminació amb els olis i les benzines dels vehicles, els horaris de circulació dels camions, etcètera. Un dels punts més destacats de la llista són, precisament, els possibles desperfectes que pugui sofrir la carretera i el perill que es produeixin esllavissades a conseqüència del pas dels camions. Per tal de minimitzar els efectes de les obres, FEDA ha instal·lat un inclinòmetre (un aparell que registra els moviments de terra) que recollirà informació sobre l’estat del terreny. Durant aquesta setmana se n’instal·larà un altre perquè tots els punts on s’han produït esllavissades en el passat estiguin controlats per la direcció de l’obra.