reportatge
Autobusos a mig gas
Els usuaris dels autobusos interurbans protesten per l’increment del cost del bitllet senzill i la reducció dels horaris en algunes de les línies. Les companyies concessionàries admeten que caldrà introduir canvis i conviden els ciutadans a expressar qualsevol disconformitat a Govern.
Ja ho diuen, després de la tempesta arriba la calma. Malgrat les cues i els problemes registrats durant dilluns passat, l’Estació Nacional d’Autobusos va recuperar, ahir, el ritme normal d’activitat, lluny de les multituds. I, amb tot, encara hi va haver molts usuaris del servei que es van acostar a la terminal per resoldre els dubtes pendents. Els grans protagonistes de totes les consultes: els canvis en la freqüència de pas i en el recorregut dels autobusos.
“Treballo al Pas de la Casa i els nous horaris m’ho han desajustat tot. Si tinc torn de matí faig tard perquè han endarrerit l’hora del primer trajecte, i si el tinc de tarda no puc tornar a casa perquè el servei acaba abans”, explica la Wendy Sànchez, una de les usuàries habituals del servei. “Ha faltat informació. Ahir els conductors ni tan sols ens sabien respondre als dubtes”, manifesta.
Ho veu diferent en Nelson Lima, que destaca que les modificacions en el servei estaven anunciades des del maig passat. “Sí que em molesta l’encariment del tiquet senzill. D’acord que només són cinc cèntims per viatge, però si fas un còmput anual són bastants diners”, diu. Una altra passatgera, la Inés Marcos, comparteix la seva opinió. “Tot el que necessitava saber està disponible en línia”, afirma.
Per la Laia Vilafranca, en canvi, la principal preocupació és recuperar els diners acumulats a la seva antiga targeta de transport. “Des de Montmantell no m’han ajudat gens, malgrat trucar-hi, sempre m’han donat allargues tot assegurant que ells ja no en són els responsables”, narra. De moment no ha aconseguit que li retornin els diners, però destaca les facilitats donades des de Govern, ja que “m’han guiat en tots els passos a seguir”.
Per la seva banda, les companyies concessionàries accepten que al servei li caldran alguns reajustaments i es desmarquen de la decisió d’augmentar el cost dels bitllets senzills. “És tracta d’una iniciativa del Govern per fomentar la compra d’abonaments”, apunta Bartumeu Gabriel, el director d’Autocars Nadal.
En aquest sentit, Gabriel Dallerès, president de la Cooperativa Interurbana Andorrana, destaca que la mesura només afectarà els passatgers accidentals, en cap cas els viatgers habituals.
Pel que fa als canvis en la freqüència de pas dels autobusos, Dallerès afirma que les empreses compleixen amb els requeriments exigits pel Govern, malgrat que admet que la falta de vehicles a primera hora i última pot resultar problemàtica per a alguns usuaris. “En aquests casos, convidem els viatgers a reclamar modificacions i l’ampliació dels temps de servei al Govern”, conclou.