Prova pilot per reforçar el servei de bus
Des de l’inici de la nova concessió s’ha detectat un augment significatiu del nombre d’usuaris
Andorra la Vella iniciarà dilluns una prova pilot per solucionar els problemes d'aforament dels autobusos comunals, que han augmentat en un 20% el nombre d'usuaris des de la renovació de les línies el passat 1 de setembre, segons ha informat l'empresa operadora del servei, Novatel. Concretament, segons va explicar Albert Vinseiro, director general de la companyia, dilluns s'anunciarà un petit reforç a punts puntuals del servei per intentar millorar les petites deficiències que s'han detectat. "Es tracta d'una prova pilot que s'allargarà durant uns quants dies. Bàsicament, se sumarà un segon vehicle en aquelles hores i recorreguts en què hem detectat major nivell d'afluència", especificava.
Punts conflictius
"Serà un assaig que ens permetrà saber si amb aquest autobús extra n’hi ha prou per solucionar aquests petits problemes o cal fer alguna cosa més", continuava. Amb tot, segons Vinseiro, els desajustaments no es produeixen al conjunt de la xarxa, sinó només a punts concrets del recorregut i durant certes hores del dia. Així que, en cas de resoldre que és necessari sumar aquests vehicles complementaris a la xarxa de manera permanent, els canvis no suposarien un encariment important per al comú, que assumeix la major part del cost del servei. En aquest sentit, Vinseiro va defensar el disseny del servei, ja que, malgrat aquest increment tan significatiu dels viatgers, continua funcionant amb normalitat. “Encara no ha acabat el setembre, així que sempre parlem d’acord amb projeccions, però si amb aquest augment d’usuaris només hem de fer petits reajustaments, és perquè les línies estan molt ben pensades”, deia.
També des del comú d'Andorra la Vella s'atribueix els problemes d'aforament al nombre de passatgers que actualment fan servir el servei de bus. Segons la corporació, la significativa disminució del preu de l'abonament, que ha passat a tenir un cost simbòlic, amb bitllets de 80 cèntims els 10 viatges i tres euros els 40, ha fet incrementar la demanda dels usuaris del transport públic. A més a més, els usuaris amb targeta blava o magna disposen del servei de franc.
El servei de busos es va renovar a l’agost amb tres línies diferents, la Margineda (LM), Serradells (LS) i Ciutat de Valls (LV), que cobreixen totes les parades que ja existien anteriorment. A banda dels recorreguts, però, també es va canviar la flota, després d’incorporar nous autobusos més petits, amb capacitat per a 10 persones dretes i 10 assegudes, per adaptar-se millor a les necessitats de la parròquia. A banda, els vehicles també incorporen sistemes de geolocalització, els quals informen els usuaris d’on es troben a cada moment.
TERCERAVIA DENUNCIA IMPROVISACIÓ EN ELS NO US BUSOS
Tercervia acusava aquesta setmana el comú d’Andorra la Vella de mala gestió pel que fa a la renovació de les línies d’autobusos. La formació liderada per Josep Pintat va emetre un comunicat en què assenyalava que el procés ha estat marcat per les necessitats de la política preelectoral i assegura que la nul·la planificació per part de l'equip comunal ha derivat immediatament en les deficiències detectades a les línies comunals. A banda, la formació política va denunciar que el contracte de deu anys a l'empresa Novatel abraça dos mandats i mig comunals, per la qual cosa la concessió actual condicionarà les corporacions que arribaran després. Finalment, consideren que s’ha donat un missatge distorsionat pel que fa al preu del bitllet, ja que el comú pagarà a l’empresa 595.000 euros anuals, gairebé 6 milions d’euros durant els 10 anys que té de durada el contracte, “uns fons repartits i sufragats pels ciutadans d'Andorra la Vella”. En aquest sentit, consideren que s’ha de donar preferència als usuaris d’Andorra la Vella, ja que són aquests els que, amb els seus impostos, fan possible aquest servei. Així, rebutgen “accions de màrqueting que hipotequin el futur” de la capital.