Andorra la vella / Escaldes-Engordany
La policia activarà els dispositius antiterroristes quan hi hagi risc
Les barreres instal·lades a l’avinguda Carlemany ja es podrien utilitzar el cap de setmana vinent per l’alta afluència de turistes
La policia serà la responsable de posar en funcionament les barreres antiterroristes quan consideri que hi pot haver risc d’atemptat o en moments de gran afluència de visitants. Les obres de perforació per instal·lar les barreres fixes es van iniciar el mes de novembre passat. Un cop finalitzats els treballs, els dispositius es podrien activar per primera vegada el cap de setmana vinent, pel pont de la Puríssima. Els comuns d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany fa més d’un any que estan treballant en el projecte, “buscant la màxima seguretat”, va explicar al Diari el cònsol menor escaldenc, Marc Calvet. El projecte té un cost total aproximat de mig milió d’euros per a l’avinguda Carlemany i poc més de 100.000 euros a l’avinguda Meritxell. En el transcurs de les dues zones hi haurà instal·lats tres tipus de modalitats de protecció: barreres transportables com ara jardineres, un sistema de protecció mòbil o plegable, i un tercer sistema integrable i replegat. El principal objectiu que tenen els comuns és que els sistemes passin “una mica desapercebuts visualment”, a diferència d’altres ciutats com Barcelona, on hi ha sistemes de protecció que són evidents per als usuaris, va explicar Calvet. Tot i així, consideren que aquestes barreres són igual de protectores. De fet, els sistemes han de tenir una resistència d’un miler de quilojoules d’energia o superior. El projecte és conseqüència dels atemptats que van tenir lloc l’agost del 2017 a Barcelona. En aquest sentit, el cònsol menor, en sessió de comú, el mes d’octubre passat va explicar que va ser el cos policial qui va prendre la iniciativa per trobar possibles solucions als accessos per a vianants a Escaldes i Andorra la Vella “per resguardar-los”. Així, serà la policia la responsable de poder activar els sistemes de seguretat quan ho consideri oportú o en cas que hi hagi alerta terrorista. “Sabem que l’avinguda mai podrà ser una zona hermètica al complet”, va assegurar Calvet. A més, va afegir que “sempre hi poden haver males persones amb males intencions que facin alguna cosa”, però de totes maneres va al·legar que el control de camions i cotxes a les zones de màxima afluència de vianants “és un primer pas”. Calvet també va explicar que un dels objectius que hi ha amb la implementació d’aquests sistemes de seguretat és que, en cas que mai hi hagi algun tipus d’incidència, els cossos d’emergència (bombers, ambulàncies i policia) puguin accedir el més ràpid possible a la zona afectada. De totes maneres, va apuntar que és un tema complex de tractar, tenint en compte que no és competència dels comuns assolir les responsabilitats de les seves activacions, sinó que “és un rol de la policia”. A part de les dues avingudes principals, en el projecte també es preveu la instal·lació de barreres en els carrers adjacents a aquestes. En total, es preveu que hi hagi fins a una vintena de barreres entre les dues zones i que es pugui fer ús de les tres modalitats.