Sant Julià de Lòria
El tram 1 de la desviació de Sant Julià ja està actiu
Les restriccions a la frontera espanyola fan que el Govern estudiï ajornar la prova pilot del carril reversible a l’avinguda Francesc Cairat que s’havia de fer pel pont de Sant Josep
El tram 1 de la desviació de Sant Julià s'estrena avui tal com estava previst, després d'una inversió de 7,7 milions d'euros i dos anys d'obres.El comú de Sant Julià de Lòria ha obert el vial de baixada que uneix la rotonda de la Fontaneda amb Francesc Cairat, tot i que la prova pilot del carril reversible de la mateixa avinguda que s’havia de fer aquesta setmana pel pont de Sant Josep perilla davant la situació actual vers la restricció de circulació de vehicles pel coronavirus. Així ho va avançar al Diari el cònsol major de la parròquia laurediana, Josep Majoral, que es va reunir al llarg de la setmana passada amb el director del servei de Mobilitat, Jaume Bonell, per veure la viabilitat de fer la prova pilot en un moment en què la frontera espanyola està assumint un volum de vehicles molt inferior al que és habitual. “Ens vam trobar per muntar la prova pilot i veure quins horaris s’habilitarien als dos carrils de pujada”, va destacar Majoral, que va matisar que “si no hi ha turistes que vinguin, no té gaire sentit fer-la”.
Així doncs, davant les polítiques restrictives que està realitzant l’executiu espanyol en matèria de mobilitat interna i externa, el més probable és que el Govern ajorni la prova i la posterior decisió de què fer amb la segona part del vial per quan la situació del territori torni a la normalitat.
D’altra banda, el que no es va arribar a parlar a la reunió entre les dues parts és què passarà amb l’altra prova pilot que s’hauria de fer durant el pont de Setmana Santa d’abril, que també podria quedar anulada si la situació de la propagació del Covid-19 no millora i el país veí del sud segueix en estat d’emergència i, per tant, limita la llibertat de moviment de les persones.
La decisió s’endarrereix més
Si al final el Govern confirma que la prova pilot de Sant Josep i Setmana Santa no es fa i s’ajorna a pròximes festivitats, la decisió de fer la segona part del vial s’endarrerirà encara més. Tot plegat, enmig de les protestes dels veïns, que semblen haver rebaixat el seu to arran de l’arribada del coronavirus, en contra del carril reversible com a substitutiu de la segona part del vial que ha de connectar la plaça Laurèdia amb la rotonda de la Fontaneda.
Durant l’última reunió informativa del febrer al centre de congressos, el clam veïnal era “segona part del vial sí o sí” i, tot i que el Covid-19 sigui actualment el tema de referència als carrers, la postura de la població segueix sent la mateixa. Tant és així que van amenaçar fins i tot d’aturar la circulació de pujada: “Sant Julià ha de ser una prioritat. Fa massa anys que patim i estem farts que no ens tinguin en compte. Si donen per bona la prova pilot ens hem d’unir i boicotejar l’avinguda, hem d’aparcar els cotxes enmig i no deixar passar ningú”, va dir un dels vilatans a la reunió mentre rebia l’aplaudiment de la sala. “No podem estar d’acord amb el carril reversible, això ho fan per estalviar-se diners. Fa massa temps que ens prenen el pèl, es riuen de nosaltres. No us fieu del ministre Torres ni de ningú”, li deia un altre veí al cònsol.
Al final, entre el centenar de persones que van assistir a la reunió, tots van concloure que abans o després, la segona part del vial s’ha de fer, mentre Majoral i la minoria, encapçalada per Cerni Cairat, van demanar un vot de confiança a l’executiu abans de fer pressió per la construcció.