Circulació
Govern planteja apujar el preu dels pàrquings per reduir el trànsit
El projecte traslladat als comuns proposa encarir el preu i treure les bonificacions de la primera hora, i abaratir les següents
Un gir de 180 graus en la política de preus dels aparcaments comunals és el que pretén aconseguir Govern amb l’objectiu de reduir la mobilitat i així abaixar els nivells de contaminació i augmentar la seguretat viària a les zones més cèntriques del país. Les tarifes vigents bonifiquen la primera hora, mitja o sencera en funció de cada parròquia, i és a partir de la segona quan el preu es comença a aplicar íntegrament i s’incrementa. Del que es tracta si prospera la iniciativa que el ministeri d’Ordenament Territorial ha traslladat als comuns és fer exactament el contrari. Encarir i suprimir les excepcions en el primer tram horari i aplicar les reduccions a partir de la segona hora d’estacionament. D’aquesta manera, es voldria evitar que el vehicle es desplaci fins a l’aparcament més proper cada vegada que s’ha de fer un tràmit en alguna institució, parapública o anar als centres comercials. Les dades de què es disposa mostren que el fet que l’aparcament sigui gratuït els primers 30 minuts –com a mínim– fomenta aquesta pràctica.
Eix central
La voluntat és que les corporacions sense excepció s’afegeixin a la iniciativa, ara bé, és evident que Andorra la Vella i Escaldes són les parròquies que acaparen pràcticament tot el protagonisme. Perquè concentren el major nombre de serveis, d’institucions i d’activitat econòmica, i perquè el volum d’aparcaments que gestionen és força superior als de la resta de territoris (sense incloure els de les pistes d’esquí). El Govern va posar sobre la taula la possibilitat d’impulsar el canvi d’hàbits dels conductors per mitjà d’encarir la primera hora dels pàrquings en la passada taula de Mobilitat que es va celebrar pocs dies abans de l’esclat de la pandèmia. La proposta inicial que va exposar el ministre Jordi Torres va ser ben rebuda de forma majoritària per tots els cònsols, però sobretot per part de Conxita Marsol i de Rosa Gili, responsables de les dues parròquies claus perquè el projecte tingui sentit. De la mateixa manera que també es va arribar a la conclusió que Andorra la Vella i Escaldes haurien d’acceptar les modificacions previstes en el pla de manera conjunta i a l’uníson. En cas contrari, en el supòsit que una de les dues s’hi oposi, la proposta quedaria automàticament descartada. Proposta de la qual només s’ha plantejat el marc general i els objectius, sense entrar en els detalls. Des dels comuns encara no s’ha començat a treballar en un hipotètic escalat de noves tarifes, on l’únic aspecte que no admet debat és que el primer pas és eliminar les bonificacions actuals de la primera hora. Tampoc s’ha començat a parlar com acabaria afectant les targetes de tarifa reduïda recarregables. Els treballs s’han vist alentits pels efectes de la pandèmia.
Un dels principals esculls que haurà de salvar la iniciativa és la posició dels comerciants, que tradicionalment han defensat la situació actual: la primera hora molt barata per atraure els compradors i a partir de la segona més cara per afavorir la rotació.
Menys cotxes a la via pública
La voluntat del ministeri de reduir el nombre de vehicles que circulen alhora per les vies més cèntriques també busca minimitzar un dels problemes endèmics de mobilitat: els constants col·lapses de circulació. I a mitjà termini instaurar la cultura de l’ús del transport públic, que continua infrautilitzat. Caldrà, però, acompanyar la mesura amb la millora del servei. Aspectes que es tornaran a posar sobre la taula a la propera reunió de la taula de Mobilitat, que el Govern ha convocat per divendres. On segur que es parlarà de la velocitat excessiva al carril reversible de Sant Julià. El cònsol s’hi va comprometre a la reunió de poble del 3 de febrer passat.