APARCAMENTS
Els comuns obren l'opció d'externalitzar la gestió de la zona blava
Les corporacions descarten privatitzar el control de l’aparcament, però promouen un canvi legal que ho permet
Els comuns han promogut una modificació del nou codi de circulació que obre la possibilitat que la zona blava pugui ser gestionada per una empresa privada. El text, que va ser aprovat pel Consell General el dijous de la setmana passada i que es preveu que entri en vigor a partir del setembre, regula que l’empresa que té la concessió del servei pugui fer-se càrrec de la inspecció dels tiquets i notificar les multes corresponents als conductors. El canvi s’ha introduït perquè en algunes parròquies, com ara la Massana, la concessionària ha traslladat queixes al comú pel poc control que es fa de l’ús d’aquests aparcaments.
L’esmena, impulsada pel grup demòcrata, també estableix que els responsables d’aquestes funcions poden ser els agents de circulació o altres treballadors públics als quals s’encarregui aquestes funcions.
Tot i aquesta modificació legal, els comuns descarten ara com ara la privatització del control dels tiquets d’aparcament i de les sancions de la zona blava de les parròquies.
Empleats públics
Tret de la d’Encamp, que va manifestar que no faria declaracions sobre aquesta qüestió, la resta de corporacions comunals amb qui el Diari va posar-se en contacte al llarg d’aquesta setmana –Andorra la Vella, Escaldes-Engordany, Sant Julià de Lòria i la Massana– van confirmar que cedir la gestió d’aquests serveis a una empresa privada no forma part dels seus plans de govern. Si més no, van assegurar que no ho farien durant el present mandat.
Alguns parròquies, però, sí que preveuen contractar personal específic per fer aquestes funcions. En qualsevol cas, van afirmar fonts comunals, aquests empleats formarien part del cos de treballadors del comú i no dependrien de l’empresa que gestiona la zona blava.
Una de les parròquies que sí que incorporarà “a partir de l’any vinent” a l’equip del comú aquest perfil de treballador és la Massana. La cònsol menor, Eva Sansa, va explicar que la corporació considera convenient de contractar “quan toqui” diversos “controladors de parquímetre” amb l’objectiu d’alliberar d’aquestes tasques els 18 agents de circulació de la parròquia, la qual cosa els permetrà de dedicar més hores a altres gestions. “Fer els constats d’infracció és una de les feines menys agraïdes que han d’assumir els agents. A més, els resta temps per fer altres tasques molt importants, com ara atenció ciutadana, que és un aspecte que volem reforçar”, va apuntar. D’altra banda, Sansa va recordar que, “amb set quarts”, la Massana té la població distribuïda en una extensió molt gran, la qual cosa suposa una càrrega extra per als agents.
La cònsol menor va voler remarcar que “en cap moment” l’equip de govern s’ha plantejat que aquesta funció s’encarregui a “treballadors de la concessionària” que gestiona la zona blava de la Massana.
Qui se n'encarrega?
Actualment els responsables de controlar els aparcaments de zona blava i, si s’hi detecta una infracció, de fer la notificació de les multes són els agents de circulació comunals. Tot i que hi ha corporacions que han subcontractat la gestió del servei a una empresa privada a tots els nuclis de la població –és el cas de la Massana– o només a un dels seus nuclis –Encamp l’ha externalitzat al Pas de la Casa–, tant en aquestes parròquies com en la resta encarregats de vigilar els estacionaments de pagament i sancionar els vehicles infractors són, perquè així ho fixa el codi de circulació vigent, els agents de circulació comunals.
EL CANVI POT APORTAR SOLUCIONS
El cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral, va assegurar que el servei de control de la zona blava no s’externalitzarà a la vila laurediana. És a dir, que els encarregats de fer aquesta funció continuaran sent els agents de circulació. Tot i això, Majoral va considerar que la modificació del codi de circulació que fa permet que una empresa privada es faci càrrec del control dels tiquets i de la notificació de les sancions “és bo” que s’hagi aprovat. El cònsol major considera que aquesta possibilitat pot ajudar a aportar solucions i alternatives per a algunes parròquies.