Reportatge
Terrasses plenes
La transformació de Callaueta en un espai per a vianants ha impulsat els bars i restaurants del carrer durant la temporada d’estiu gràcies a l’arribada de més turistes a la zona.
La transformació de Callaueta d’un carrer amb una alta densitat de trànsit en un espai d’ús exclusiu per als vianants ha contribuït a portar més clients, tant gent del país com estrangers, als comerços de restauració de la zona. Segons els propietaris i encarregats de bars i restaurants del carrer, la remodelació i pacificació de Callaueta, que la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, i el cap de Govern, Xavier Espot, van inaugurar el passat diumenge 13 de juny, just abans del començament de la temporada turística d’estiu, ha tingut un impacte “molt positiu” en als seus negocis. La sensació general és que s’han superat les expectatives que tenien fa dos mesos amb nota.
“N’estic molt contenta, del canvi. Fa 20 anys que porto aquest negoci i la veritat és que la transformació del carrer ha fet que aquest estiu s’hi hagi acostat més gent. N’estic molt agraïda a la cònsol”, afirmar en declaracions al Diari Annike Haciane, propietària de la pizzeria Primavera. Tot i que té dubtes que el carrer pugui mantenir aquesta capacitat d’atracció durant l’hivern, Haciane no dubta a qualificar de “molt bona” la temporada d’estiu d’enguany i, sobretot, la primera quinzena d’agost. “Abans treballàvem més al migdia, però ara també tenim molts clients a la nit”, assegura Haciane. Durant els mesos d’estiu la pizzeria Primavera ha obert cada dia de la setmana i només ha tancat el diumenge a la nit.
MÉS TAULES A LA TERRASSA
La pacificació de Callaueta ha permès als bars i restaurants ampliar el nombre de taules a les terrasses, un fet que, afegit a la transformació del carrer en un espai on els vianants poden passejar sense haver de patir pel trànsit, ha actuat com un imant per atraure clients d’arreu als comerços de la zona. Un dels restaurants més beneficiats per aquest canvi és la cafeteria K-La Mar. “Abans de la reforma només disposàvem d’un tram molt estret del carrer per posar-hi taules. En teníem tres i ara n’hi podem posar fins a sis”, explica Marimar López, propietària de l’establiment. Segons López, disposar d’una bona terrassa és un dels elements “imprescindibles” perquè un negoci de restauració funcioni bé, encara més, recalca, durant els mesos de juliol i agost. “Sempre s’omple, sobretot a l’hora de sopar. La gent, a l’estiu, vol terrassa. Ningú no vol seure a dins”, assegura.
Si bé els restauradors amb qui el Diari s’ha posat en contacte coincideixen que el canvi de fesomia del carrer ha ajudat a portar més visitants al barri, la remodelació no ha tingut el mateix impacte en tots els bars i restaurants de la zona. N’és un exemple la cafeteria-restaurant Fontverd, situada al començament de Callaueta, just a l’encreuament amb el carrer Ciutat de Consuegra. En aquest sentit, Puri Gil, responsable de l’establiment, apunta que abans de la inauguració del nou carrer la cafeteria-restaurant Fontverd disposava d’una terrassa àmplia, amb el mateix nombre de taules que té ara. “Disposem més o menys del mateix espai. Per a nosaltres la remodelació de Callaueta no ha suposat un canvi especialment important perquè abans molts turistes que venien de Meritxell arribaven fins aquí”, explica. Els més beneficiats pel canvi, que valora “molt positivament”, són, segons Gil, els comerços situats més avall, ja que ara els visitants “també baixen” i no fan mitja cua quan són al cap de Callaueta.
A part d’ajudar a retenir el client local, la transformació d’un dels eixos comercials de Prada Ramon també ha contribuït a obrir el barri al turisme. Pel que fa al perfil dels visitants, els restauradors de Callaueta coincideixen a assenyalar que la majoria són dels dos països veïns. “Aquest any nosaltres hem servit molts turistes francesos, però també de Barcelona i de la seva àrea metropolitana”, explica la propietària de K-La Mar.
LA MANCA DE MÀ D'OBRA PREOCUPA ELS ESTABLIMENTS
Els responsables dels establiments consultats recorden que el sector de la restauració del Principat té problemes per trobar la mà d’obra que necessita. “És un problema greu. Costa molt retenir els treballadors”, assegura Felipe Martínez, del bar Las Vegas. Annike hacine, de la pizzeria Primavera, també admet que també els afecta l’escassetat de personal: “Nosaltres només som un equip de quatre persones per servir 150 menús al migdia”. Tot i que hi ha establiments que apunten que el problema no els afecta tan directament perquè tenen equips consolidats, sí que admeten que hi ha “preocupació” al sector.