Mobilitat
Bonell vol més cares les hores inicials en els aparcaments del centre
Bonell defensa penalitzar les hores inicials de pàrquing a canvi de bonificar els estacionaments de llarga durada per reduir el trànsit
El director del Departament de Mobilitat, Jaume Bonell, defensa la necessitat de capgirar la política d’aparcaments comunals, especialment a Andorra la Vella i a Escaldes-Engordany, que és on es concentra una major densitat de vehicles. Aquesta nova filosofia, assegura, requereix “un canvi de mentalitat” i passa per prioritzar l’estacionament de llarga durada, és a dir, penalitzar les primeres hores d’aparcament per reduir el trànsit. “Ens agradaria que els aparcaments públics disposessin d’una política que no fomentés la mobilitat de curta durada. És a dir, l’estacionament de curta durada conseqüentment deriva en una mobilitat generada en aquell entorn”, explica Bonell.
En aquest sentit, des de Mobilitat proposen bonificar “altament” a partir de la quarta hora i que conforme el vehicle es passi més estona estacionat tingui, proporcionalment, un menor impacte en el preu de l’aparcament. “Amb això volem evitar aquella persona que a mesura que va fent gestions en el seu dia a dia vagi canviant el seu vehicle particular de pàrquing en pàrquing. D’això és el que se’n diu mobilitat generada”. exposa.
De fet, Bonell manifesta tenir constància que aquestes situacions estan ocorrent al centre del país. “Hi ha molts representants d’entitats comercials que van per les botigues agafant les comandes del gènere que s’ha de reposar. I van canviant d’aparcament per cobrir zones”, relata. Contràriament a les tesis que, segons Bonell, pronostiquen els comerciants, el director de Mobilitat vaticina que amb aquesta nova política d’aparcaments es veurà beneficiat el teixit econòmic del país. “Si bonifiquem, per exemple, la segona hora i la primera resulta que és més cara, l’usuari al final el que comptarà és tot el temps d’aparcament. I si això surt econòmicament bé, vol dir que el client podrà consumir i comprar amb més tranquil·litat”, discerneix.
A més, en el marc de la Taula Nacional de Mobilitat, Bonell sosté que han plantejat la possibilitat d’estudiar una política d’aparcaments diferenciada en funció del dia de la setmana. És a dir, que de dilluns a divendres estigués focalitzada en el resident i que durant el cap de setmana estigués encarada a atreure el visitant.
Sobre totes aquestes qüestions, Bonell espera poder arribar a estratègies conjuntes amb les corporacions de les valls centrals. En el cas d’Escaldes-Engordany, declara que hi ha hagut bona predisposició per a implementar la mesura tot i que amb matisos a l’hora de materialitzar-la. Partint de la base que són aparcaments intel·ligents capacitats per identificar les matrícules, la idea es basava a mantenir la gratuïtat de la primera mitja hora a la persona que realitzava un curt estacionament. Ara bé, si els lectors de matrícula dels pàrquings corroboren que aquell conductor està canviant constantment d’aparcaments, llavors sí que es penalitzaria la mobilitat amb una major tarifa.
En el cas d’Andorra la Vella, Bonell es va mostrar més ambigu sobre si la capital té la intenció de remar en la mateixa direcció. “Han patit una disminució de llocs d’aparcaments motivada per esdeveniments que hi ha hagut, ja sigui moviments de privats que han començat a construir o bé esdeveniments que s’han celebrat”, va argumentar fent al·lusió a la davallada d’ingressos provinents de la recaptació comunal d’aquest concepte. En qualsevol cas, Bonell va deixar clar que aquesta és una proposta que s’ha de madurar per a una major eficiència del trànsit de les valls centrals, sovint col·lapsat en hores puntes.