mobilitat en zona urbana
La capital nega cap persecució davant les queixes dels motoristes
El comú sosté que no hi ha un canvi de criteri i que només ha variat l’import de les sancions, que s’han doblat pel Codi de Circulació
Els motoristes estan que trinen amb el comú d’Andorra la Vella. Des de fa un temps afirmen que han notat un canvi de criteri, de certa tolerància amb els vehicles de dues rodes a no deixar-ne passar ni una, segons els mateixos conductors.
Fonts del comú ho neguen categòricament. Afirmen que no hi ha cap afany recaptatori i que la suposada permissibilitat és la mateixa. Que no hi ha ordres als agents que incrementin la vigilància sobre les motos, i afegeixen que als aparcaments públics amb barrera les motos poden ser aparcades sense haver de fer cap abonament. Recorden, això sí, que aparcar sobre la vorera o en àrees de càrrega i descàrrega està prohibit i que cap motorista pot queixar-se si és sancionat.
Les explicacions no convencen els propietaris de vehicles de dues rodes. Alguns es mostren convençuts que els agents han de donar explicacions del seu servei al final del dia i que les motos són protagonistes.
Multa elevada
Des de la corporació es justifica aquest malestar en el fet que amb el nou Codi de la Circulació les sancions per aparcar malament la moto han passat de 60 a 120 euros, i aquesta quantitat fa mal a la butxaca. També és cert que si s’abona en els primers 10 dies hàbils hi ha una reducció del 50%, però això no consola els motoristes, que insisteixen que l’actitud actual dels agents de circulació no és la mateixa que abans.
És cert que la cònsol, Conxita Marsol, no vol veure cap moto estacionada sobre la vorera de l’avinguda Meritxell per la mala imatge que projecta en una zona tan turística. També hi ha un factor que forma part de la gestió en matèria de mobilitat perquè els ciutadans deixin els vehicles privats i apostin pel transport públic, especialment ara amb les noves tarifes tan econòmiques.
Però aquest mateix argument esgrimeixen els motoristes, que es veuen com a part de la solució perquè descongestionen el trànsit i no provoquen retencions ni omplen els aparcaments. D’aquí que es queixen del que per a ells és una falta de comprensió dels responsables comunals i, incideixen sobretot que s’han eliminat aparcaments per a motos en molts carrers i que hi ha menys zones especifíques per deixar els seus vehicles. Temen deixar la moto en zona blava per por a trobar-la a terra, malgrat que no treuen el tiquet –legalment ho haurien de fer– perquè en una moto no hi ha cap garantia que algú se’l quedi.
Els diumenges hi ha zones de càrrega i descàrrega que es transformen en aparcament per a motos, i segons fonts del comú segueixen trobant motos sobre les voreres. Però és clar, la concentració de motos es produeix en dies laborables, ja que per a molts és un transport econòmic i còmode. Els motoristes remarquen que s’han perdut moltes places d’aparcament amb remodelacions urbanístiques i carrers transformats en zones exclusives per a vianants. I, òbviament, troben que 120 euros és una quantitat desorbitada per a un treballador amb un sou modest. També hi ha una sensació compartida per molts que allò que abans era un hàbit –encara que no legal– ara és detectat al moment pels agents, que acaben sancionant.