plec de bases del concurs per explotar la instal·lació

El Govern compensarà les pèrdues del futur heliport

El gestor transferirà a l’executiu en forma de cànon tot resultat net positiu superior al 15% dels ingressos anuals

L'heliport nacional es construirà al pla de la Caubella, a la Massana.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El plec de bases del concurs per a la concessió de l’heliport nacional preveu que en cas de resultat net negatiu el Govern compensi el gestor de la infraestructura. Segons el plec de bases del concurs, l’executiu transferirà l’equivalent a les pèrdues sobre el marge EBIT fins a un màxim del 75% del valor amortitzat del cost de construcció. El text incorpora “una anàlisi financera d’alt nivell” que conclou que després dels 30 anys de concessió i amb l’amortització del cost de la construcció de la infraestructura, l’heliport nacional tindria un resultat negatiu d’entre un i 1,5 milions d’euros.

També incorpora un “cas optimista” que assenyala que després de 30 anys i amb el cost de la infraestructura amortitzat, el resultat net podria ser positiu d’entre 1,1 i 3,3 milions d’euros. I és que el plec de bases preveu que el concessionari transferirà en forma de cànon al Govern tot resultat net positiu per sobre del 15% dels ingressos anuals. L’executiu i el concessionari podran pactar la reconducció del resultat positiu en inversions necessàries per a la infraestructura o compensacions mediambientals.

El plec assenyala que el concessionari del contracte haurà d’invertir 2,1 milions d’euros en la preparació del terreny del pla de la Caubella cedit pel comú de la Massana al Govern, 804.974 euros en el costat aire de la infraestructura, 655.000 en la terminal, 70.000 en la il·luminació i 24.000 en la senyalització. És a dir, un cost de 3,7 milions.

Respecte a l’explotació de vols regulars a l’heliport, el plec de bases assenyala als licitadors que en el cas d’un desenvolupament moderat de la infraestructura hauran d’oferir dues freqüències setmanals d’anada i tornada a l’aeroport d’Andorra-la Seu si és que en el moment en què estigui en servei la instal·lació –es preveu a la primavera del 2023– hi ha operació regular de passatgers entre la Seu i Espanya i/o França.

En el cas d’un desenvolupament optimista de la infraestructura es proposen al plec dues freqüències setmanals d’anada i tornada a l’aeroport de la Seu d’un operador que tingui base a l’heliport nacional; dues freqüències setmanals d’anada i tornada a la Seu d’un operador que no tingui base a la Caubella, i tres freqüències setmanals d’anada i tornada a Barcelona d’un operador que tingui base a l’heliport.

El plec també assenyala que la concessió de trenta anys podrà ser prorrogada deu anys més si hi ha acord entre les dues parts. No obstant això, finalitzat el període de concessió de 30 anys, el Govern tindrà la possibilitat d’obrir o atorgar una o altres concessions per a un altre o altres heliports nacionals i el concessionari podria perdre l’exclusivitat.

En aquests 30 anys, el Govern sí que pot aprovar heliports privats per a vols interns si bé garanteix que la coordinació de vols es durà a terme des de la Caubella amb la deguda contraprestació. El plec, d’altra banda, deixa clar que durant aquest període l’heliport nacional serà l’única via d’entrada aèria al país.

USOS DE L'HELIPORT

-Serveis regulars

Haurà de ser terminal de serveis regulars de transports públics i privats que connectin Andorra amb els aeroports, heliports i ciutats de l’entorn.

-Serveis nacionals

Serà la base per emplaçar-hi helicòpters del Govern.

-Personalitats

Tant per mitjà de vols xàrter o per privats, l’heliport haurà de possibilitar vols discrecionals de transport de personalitats.

-Heliesquí

Transport d’esquiadors que vulguin fer descensos forapista o en àrees que no disposen de remuntadors.

-Turisme

Ser la base de serveis de tours turístics i vols panoràmics com a oferta addicional d’oci al Principat.

-Aeroclub

Andorra podria disposar d’un aeroclub que permetria acollir els helicòpters d’andorrans i visitants internacionals de temporada.

-Treballs aeris

Base d’empreses que fan treballs aeris al Pirineu.

tracking