mobilitat
El servei Cicland serà gratuït per als joves d'entre 16 i 20 anys
El 98% dels usuaris de les bicicletes elèctriques compartides es reparteixen entre les parròquies d’Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany
Els joves d’entre 16 i 20 anys podran utilitzar de franc les bicicletes de Cicland. Marc Rossell, secretari d’Estat de Medi Ambient, va explicar que volen implicar el jovent perquè usi aquest servei. Per aquesta raó posaran estacions prop de centres escolars a Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany, les tres parròquies que acumulen el 98% dels usuaris, per adaptar-se al sector de la població més procliu a fer servir la bicicleta per moure’s en el seu dia a dia.
El secretari d’Estat de Medi Ambient va comentar que la planificació urbanística a la vall central s’està enfocant a facilitar l’ús de la bicicleta. “Les concessions hi són i la nostra feina és garantir que el servei es doni”, va afirmar.
El Govern, els comuns i l’empresa concessionària estan replantejant el servei de bicicletes elèctriques compartides. Després de tres anys de l’inici de la concessió hi ha parròquies que estudien denunciar-la. Entre Canillo, Encamp, Ordino i la Massana hi ha un dos per cent dels usuaris de Cicland.
La proposta del Govern, que avalen els comuns de Sant Julià i Andorra la Vella, és traslladar les estacions de les parròquies que denunciïn la concessió a punts estratègics per garantir que es dona millor servei a les parròquies amb més demanda. Entre aquests punts es troben sobretot centres educatius, especialment instituts i centres d’educació superior. “Hem de reformular i ubicar el servei de bicicletes compartides sobre la base de l’ús que en fan els usuaris”. Rossell va comentar que el Govern va fer la proposta de reubicar les parades que rebutgin les parròquies altes a Sant Julià, Andorra i Escaldes, tot i que aquests últims no ho tenen clar.
Des del comú d’Escaldes-Engordany creuen que “no ha tingut, ni té, l’èxit d’ús ni l’acceptació que havia previst l’empresa. Les xifres d’ús generen enormes dubtes sobre la seva viabilitat” i estan estudiant si mantenen el servei. Andorra la Vella hi aposta explícitament igual que Sant Julià de Lòria, que demanda més estacions de bicicletes per ampliar l’ús actual que es fa de Cicland a la parròquia. El cas de Sant Julià és més específic, ja que només compta amb una estació que ha tingut un ús més aviat baix. La intenció tant del Govern com del comú és afegir-ne més. “La situació de Sant Julià es pot resoldre amb més parades al poble i que qui agafi la bicicleta ho faci per a trajectes curts”, va explicar Rossell.
Tres anys després de la posada en marxa de Cicland s’ha replantejat el model. Alguns comuns poden deixar d’utilitzar-lo i altres tenen la intenció d’ampliar-lo.