La nova voravia de la CG-5 a Erts està a punt d'enllestir-se
La intervenció ha permès construir un voral d’uns 200 metres de llargada per als vianants i guanyar espai cap al riu
La primera fase de les obres d’eixample i rectificació de la CG-5 s’està a punt d’enllestir, segons van informar al Diari fonts del Govern. Els treballs s’han fet del punt quilomètric 0,050 al 0,370 i han inclòs la construcció d’una voravia d’uns 200 metres en una part d’aquest tram. Les obres han permès guanyar espai cap al talús del riu Pollós, que discorre paral·lel a la carretera. Fins ara la via que uneix els nuclis d’Erts i Arinsal tenia una amplada força reduïda. La intervenció que s’hi ha fet, per tant, no tan sols millorarà les condicions de seguretat de la carretera per als vianants, sinó també per als conductors.
Els treballs van adjudicar-se per un import de 759.484,15 euros –sense incloure-hi els controls de qualitat i els honoraris per a la direcció de l’obra– l’abril de l’any passat i tenien un termini d’execució, segons el calendari previst al BOPA, de sis mesos. Com que al començament de la temporada de nevades encara no s’havien acabat van haver-se d’aturar mesos i reprendre’s al final de la temporada d’hivern. És per aquesta raó que no s’han pogut acabar fins un any després que el Govern les adjudiqués.
La primera fase de les obres a la CG-5 és una part del projecte guanyador de la tercera edició del pressupost participatiu del Govern, que va tenir lloc el 2019. La proposta més votada va ser construir una voravia a la CG-4 i la CG-5 per unir la Massana amb Arinsal.
Fonts de l’executiu van afegir que el pressupost de l’Estat per a aquest any preveu un milió d’euros més en inversió a la CG-5. Alhora, el ministeri de Territori i Habitatge està redactant diversos projectes constructius per connectar diversos trams de la CG-4 i la CG-5 amb voravia.
Paral·lelament, aquestes mateixes fonts van detallar que “d’aquí a poc s’iniciaran les converses amb els propietaris afectats” per les futures obres d’eixample de la CG-4, que connecta la Massana amb el nucli d’Erts. El Govern va recordar que les negociacions amb els propietaris sempre es fan “dins el marc de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme i la Llei de designació de carreteres”.
Les obres a la CG-4 i la CG-5 avancen simultàniament al projecte del comú de la Massana per millorar les carreteres secundàries que uneixen els quarts amb el centre de la parròquia per fer-les més amables i segures per als vianants.
TREBALLS PER EVITAR DESBORDAMENTS
El Govern farà millores hidràuliques als punts més crítics del riu Pollós per reduir el risc de desbordament cap a la CG-5 i Erts si hi ha crescudes. Les obres estan incloses al pressupost per a aquest any. Cal recordar que la CG-5 discorre paral·lelament al riu en bona part del seu recorregut. Fonts de l’executiu van informar que ja s’ha formalitzat la cessió amb els propietaris privats dels terrenys afectats pels treballs. A més, fa un mes el Govern va licitar la campanya de reconeixements geològics i geotècnics del projecte, un pas previ a l’inici de les obres.