'parlem-ne'
Camp avança que les estacions negocien pel forfet únic
Camp avança que s’han iniciat converses i destaca “el salt” que suposaria per a Andorra
L’acord entre Ensisa i EMAP, plasmat en la societat comuna SETAP365, ha aplanat el camí cap a una vella aspiració: el forfet únic. El cònsol major de Canillo, president d’Ensisa, de Grandvalira i d’Ski Andorra, Francesc Camp, va revelar ahir en una entrevista al programa Parlem-ne, de Diari TV, que s’han iniciat converses en aquest sentit, però va declinar donar gaires més detalls. “Són converses molt estratègiques i confidencials”, va afirmar. Sí que va exposar que les dues fórmules per assolir-ho passen o bé perquè EMAP s’integri a Grandvalira o bé perquè s’assoleixi un acord comercial entre Grandvalira i EMAP. Per a Camp el que compta “és l’objectiu final, poder tenir un forfet únic”, que implicaria “un salt molt important per al país”. El calendari de la comercialització corre i el president d’Ski Andorra va admetre que “si ha de ser per a la propera temporada no podem trigar gaire” a assolir un acord. I també que entén que no implicaria canvis en el forfet de dia, sinó que es tractaria d’un producte per oferir a aquells esquiadors amb estades a partir de tres dies. El que sí que avança és la feina comuna de les concessionàries de Soldeu-el Tarter i Pal Arinsal amb SETAP365, que estan treballant en la integració d’equips directius i departaments i que ja oferiran una oferta conjunta a l’estiu.
L’efecte Ucraïna
Encara no fa un mes que les estacions d’esquí van tancar una temporada que havien dibuixat amb uns números pitjors dels que han acabat assolint. Malgrat que hi ha una caiguda lleugera de dies d’esquí, les facturacions han estat superiors respecte al darrer any prepandèmic per un augment de la despesa mitjana dels visitants. “Han estat dos anys de restriccions, les persones han pogut estalviar i hi havia ganes de consumir”, va apuntar Camp.
En tot cas, recuperar-se del sotrac que va suposar la temporada 2020-2021 i els nivells d’endeutament que hi havia abans de la pandèmia encara necessitarà “quatre o cinc anys bons com a mínim”. I de cara a la propera campanya de neu el que ja es preveu són els efectes de la guerra a Ucraïna. Ja es dona per fet que no es pot comptar amb el client rus –que tampoc no ha vingut aquesta darrera temporada– i “apostem novament pel client de proximitat i potser recuperar la normalitat amb el client britànic”, així com per consolidar altres mercats com el del nord d’Europa o el portuguès, va precisar Camp.
El sector també ha fet un primer càlcul de l’impacte sobre els costos com a conseqüència del daltabaix en el mercat energètic. Les estacions estimen que l’encariment de la despesa en gasoil serà de prop del 40%, que s’ha de sumar a la de l’electricitat, del 25%, per l’augment de les tarifes de Forces Elèctriques d’Andorra. Una pujada que significarà uns costos de prop de nou o deu milions d’euros que reduirà el marge de benefici. Però el president d’Ensisa va assenyalar que, de cara als clients, si hi ha augment de preu serà “petit” perquè “el poder adquisitiu al final també es veu afectat”. Grandvalira sí que seguirà amb la fórmula del preu dinàmic, que va estrenar la campanya passada, i que permet apujar-lo quan hi ha una major demanda.
TOPALLS DIARIS EN ALGUNS INDRETS DE NATURA, UNA OPCIÓ A TENIR EN COMPTE
La vall d’Incles o el roc del Quer han potenciat Canillo com a destinació de natura, una fórmula per la qual es vol seguir apostant amb la inauguració dels ponts tibetans, prevista per al juny. No obstant això, i sobre el debat de la massificació, Camp va admetre que en alguna zona “potser si continuem aquesta evolució s’haurà de posar algun topall diari, sobretot el mes d’agost”. Al mirador del roc del Quer, però, s’espera que el preu suposi una moderació de l’afluència. “L’estem acabant de definir i serà molt assequible però segurament baixarà l’afluència”, va indicar el cònsol canillenc, que va admetre que reduir la pressió de visitants sobre el lloc també és el que es busca. La parròquia aposta fort a l’hora per revitalitzar el Palau de Gel perquè esdevingui un complement d’oci i après-ski. Camp va indicar que la fórmula del parc aquàtic creiem que “és diferenciadora” i que esdevindrà un pol d’atracció.