Majoral reitera que el projecte “prioritari” ara és el vial lauredià

El cònsol major recorda que “el 80% dels turistes que arriben al Principat” ho fan per la vila fronterera

El cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral, va reiterar ahir en declaracions al Diari que “si hi ha una inversió en infraestructures prioritària ara mateix” és la que permetria acabar el vial lauredià, la via d’accés principal al país. El màxim representant del comú recorda que, segons els càlculs del Govern, “el 80% dels turistes que arriben al Principat” ho fan per la CG-1, que comunica la capital amb la frontera del riu Runer.

El cap de Govern, Xavier Espot, va anunciar dilluns en el marc de la primera sessió del debat d’orientació política que l’executiu executarà la desviació de la Massana. El nou projecte, que es té la voluntat de començar a construir aquesta legislatura, preveu una inversió de 18 milions d’euros, davant dels 60 milions que inicialment necessitava la infraestructura. El replantejament de l’executiu prescindeix del túnel de la Serra de l’Honor, una intervenció que feia apujar substancialment els costos dels treballs. L’objectiu de l’obra és descongestionar en els propers anys “el centre de la Massana en desviar la circulació cap a Ordino i cap a Arinsal”, segons va assenyalar Espot en la sessió.

Majoral recalca que en el context econòmic difícil, marcat per la inflació general i la volatilitat dels preus de l’energia arran del conflicte geopolític a l’est d’Europa, “no és el moment de fer ni inversions milionàries ni grans obres, però si se n’ha de fer una és el vial de Sant Julià”.

Preguntat si la decisió de l’executiu de donar prioritat al vial de la Massana és fruit d’un càlcul polític d’Espot per garantir-se el suport d’altres forces amb representació al Consell General i no pas d’una reflexió serena sobre l’estat i el futur de les infraestructures del país, el cònsol major lauredià va ser clar i concís: “No vull creure-ho.”

Per la seva banda, la cònsol major de la Massana, Olga Molné, va mostrar-se “molt satisfeta i contenta” que s’hagi trobat “una alternativa a les dificultats de trànsit” que hi ha a la parròquia. La mandatària va recordar que la construcció de la variant “és una de les demandes que ens fan d’una manera més reiterada els ciutadans de la Massana, que constantment ens fan saber el seu malestar per les retencions”.

Inversió comunal

Tot i que admet que encara és massa d’hora per saber si la variant permetrà solucionar els problemes de mobilitat de la parròquia –“haurem d’esperar que estigui feta per veure-ho”, va afirmar–, Molné confia que pugui ajudar a reduir-ne la magnitud.

La proposta del Govern per al vial de la Massana no segueix fil per randa el projecte inclòs en el pla sectorial de noves infraestructures viàries. De fet, la cònsol menor, Eva Sansa, va informar ahir que hi ha una part del traçat de la carretera, d’uns deu metres de longitud, que haurà de construir el comú de la Massana. “Es tracta del tram que passa just per sota de la Serra de l’Honor i que ja està previst en el pla d’urbanisme”, va detallar Sansa. Les cònsols van assenyalar que “fa mesos” que treballen en el projecte amb el Govern.

tracking