L'obra del pas de vianants de la Dama de Gel no afectarà el trànsit
Els treballs de construcció de la infraestructura s’hauran de fer “amb el manteniment de la circulació en condicions normals”
Les obres de construcció d’un pas de vianants per sobre del pas subterrani de la rotonda de la Dama de Gel es farà “amb el manteniment de la circulació de vehicles en condicions normals”, segons preveu el plec de bases del concurs. El document indica que únicament es podran sol·licitar talls puntuals de circulació, “que caldrà coordinar especialment amb el servei de circulació comunal” i el departament de Mobilitat. Si se n’han de fer, de talls, hauran de ser “puntuals” i tenir lloc “en períodes de mínima afectació al trànsit”, això és, “caps de setmana o nits”. Cal recordar que la rotonda de la Dama de Gel és un dels punts de la geografia andorrana on hi ha més freqüència de circulació de vehicles.
El de vianants se situarà a la part sud de la rotonda de la Dama de Gel i haurà de disposar de les corresponents marques viàries, illa central, senyalitzacions i instal·lacions adequades per garantir el pas segur als ciutadans. El pas connectarà el carrer Doctor Mitjavila amb el de la Unió per sobre del pas subterrani de l’avinguda del Consell d’Europa, just abans d’arribar a la rotonda. La corporació va decidir impulsar aquest projecte, segons s’explica en la memòria del plec de bases del concurs, per facilitar la mobilitat als vianants en una zona on hi ha “un tall a la circulació”. En aquest sentit, el document puntualitza que “actualment existeix un únic pas de vianants semaforitzat a l’altre costat de la rotonda, amb una utilització per part dels vianants molt limitada”, la qual tampoc “satisfà les necessitats de connexió de pas dels vianants entre el carrer de la Unió i el carrer Doctor Mitjavila”. El pas s’integrarà, tal com indica la memòria del plec de bases, en una intersecció viària d’acord “amb les recomanacions per a la implantació de passos de vianants en zona urbana”.
La infraestructura haurà de tenir una amplada mínima d’uns dos metres, considerant tant la part estructural com de pavimentació i acabats. Per garantir la seguretat dels vianants, s’hi reforçarà la senyalització. El plec de bases també preveu l’ampliació de l’espai de gir disponible per als autocars i autobusos que circulen de sortida de la rotonda en direcció a Andorra la Vella, així com la construcció d’unes proteccions del pas en la travessa de la calçada de sortida de la rotonda. El projecte també s’haurà d’adaptar als criteris d’accessibilitat.
El plec de bases descarta l’opció de construir un pas de vianants regulat amb semàfor amb polsador. Es considera que aquest disseny provocaria retencions puntuals de la circulació que afectarien negativament la fluïdesa del trànsit, fins i tot a l’interior del Pont Pla.
CLAUS
1. Impacte mínim de les obres en la circulació
Si durant les obres s’han de fer talls, hauran de ser “puntuals” i fer-se en horari nocturn o en caps de setmana, segons el plec de bases.
2. Un pas amb semàfor, descartat
El concurs descarta l’opció d’equipar el pas amb un semàfor, ja que provocaria retencions puntuals de la circulació.
3. Garanties a la seguretat dels vianants
S’ampliarà l’espai de gir per als vehicles grans que circulen de sortida de la rotonda cap a Andorra la Vella per millorar la seguretat dels vianants.