Les iniciatives reglamentàries populars hauran de tenir el suport del 10% del cens

Les iniciatives reglamentàries populars que s’entrin al comú seran avaluades per la junta de govern i es votaran al consell

Façana del comú d'Ordino.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Les iniciatives reglamentàries populars que es presentin al comú d’Ordino hauran de tenir el suport d’un nombre de signatures no inferior al 10% del cens electoral comunal, segons preveu l’article 3 de l’ordinació de regulació de la participació ciutadana en iniciatives reglamentàries populars d’àmbit comunal, publicada ahir al BOPA. El text farà possible a partir d’ara que els ordinencs puguin presentar propostes en l’àmbit legislatiu, sempre, això sí, que es refereixin “íntegrament a competències pròpies de l’administració pública comunal”.

L’òrgan competent, segons l’ordinació, per iniciar el procediment administratiu després que la iniciativa reglamentària popular s’hagi entrat al comú és la junta de govern, formada pels consellers de la majoria. Aquesta institució haurà de valorar la proposta ciutadana tenint en compte diversos factors, d’acord amb l’article 5 de l’ordinació: “La necessitat de la norma, els costos que comportaria, l’oportunitat de la regulació per a l’interès públic i els efectes que produiria sobre el sector i els interessos concernits.”

La proposta s’haurà de sotmetre a votació en sessió de consell de comú dins del termini màxim de tres mesos. Si en aquest període no s’adopta ni es notifica la resolució, la proposta s’haurà d’entendre per desestimada per silenci administratiu. L’expedient sobre la iniciativa reglamentària popular s’haurà de resoldre de manera motivada, excepte en el supòsit de silenci administratiu.

RECURS

La decisió del comú sobre la proposta podrà ser objecte de recurs “fonamentat en la vulneració dels elements reglats aplicables a l’exercici del dret d’iniciativa reglamentària popular”, segons preveu l’article 6 de l’ordinació. La decisió “quant a l’oportunitat d’iniciar o no la tramitació de la iniciativa” –és a dir, el silenci administratiu– no serà susceptible de recurs.

L’ordinació també fixa els períodes en què no es podran convocar ni celebrar processos de participació ciutadana en l’àmbit comunal. En són dos: el temps que va de la convocatòria d’eleccions generals i comunals i els seixanta dies naturals posteriors a l’elecció del cap de Govern i dels cònsols, d’una banda, i el que va de la convocatòria a la celebració d’un referèndum dels previstos per la normativa aplicable quan es refereixi a la matèria objecte del procés participatiu de què es tracti.

L’ordinació de regulació de la participació ciutadana en iniciatives reglamentàries populars d’àmbit comunal emana de la Llei 33/2021 de transparència, accés a la informació pública i govern obert. Aquesta llei suposa un desenvolupament normatiu dels principis del govern obert que permetin a la ciutadania fer arribar a l’administració pública propostes, suggeriments i opinions sobre qualsevol assumpte en què aquesta sigui competent.

La disposició final novena de la llei encomana als comuns que incorporin al seu marc normatiu les disposicions contingudes al títol IV, sempre respectant els límits competencials que fixa la Llei qualificada de delimitació de competències comunals.

La normativa comunal publicada ahir al BOPA estableix, finalment, una mínima regulació de la participació d’infants i adolescents en el procés legislatiu comunal. D’acord amb el costum, indica l’article 8 de l’ordinació, es promou la participació dels infants i adolescents de la parròquia mitjançant la posada en marxa de comissions i consells de comú específics. El text també indica que el consell de comú haurà d’adoptar els mecanismes de seguiment adequats de les opinions expressades pels joves.

CLAUS

1. Com a mínim el suport del 10% del cens

Les propostes ciutadanes que no tinguin el suport de com a mínim el 10% del cens seran desestimades automàticament, segons l’ordinació.

2. S’hi podrà recórrer en contra

La decisió del comú sobre les propostes ciutadans podrà ser objecte de recurs, amb l’excepció del supòsit de silenci administratiu.

3. No durant la campanya electoral

No es podran convocar ni celebrar processos de participació ciutadana entre la convocatòria d’eleccions (comunals i generals) i la constitució de governs.

tracking