reportatge
Atavisme i contemporaneïtat
L’esbart valls del nord presentarà el 6 de maig ‘L’última ossa d’Ordino’, un espectacle amb música i coreografia originals que recrea la farsa burlesca, reconeguda per la Unesco.
Atavisme i contemporaneïtat. L’Esbart Valls del Nord estrenarà dissabte 6 de maig a l’Auditori Nacional d’Andorra L’última ossa d’Ordino. L’espectacle, que tindrà lloc a les vuit del vespre, recrea la farsa burlesca –reconeguda com a part del patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la Unesco– mitjançant els llenguatges artístics de la dansa i la música.
Tot i que els orígens de la festa amb tota seguretat es remunten a molts segles enrere, la primera notícia escrita del ball de l’ossa data del 1838. El coreògraf Lluís Calduch, cocreador de la part ballada de L’última ossa d’Ordino amb Jordi Rubio, va explicar ahir a la tarda en la roda de premsa de presentació de l’espectacle que la font que va consultar per conèixer més a fons aquesta representació és, justament, el llibre Relació sobre la vall d’Andorra, de fra Tomàs Junoy, el vicari d’Anyós. “Partim de la dansa tradicional i d’arrel, però no ens quedem aquí i la portem al present”, va afegir Calduch.
Els 24 dansaires de l’Esbart Valls del Nord, d’edats compreses entre el 16 i els 40 anys, ballaran al ritme de la música creada ad hoc per a aquest espectacle per Albert Gumí, director artístic de l’ONCA. Gumí va apuntar, per la seva part, que la composició que ha creat per a l’espectacle és una peça d’uns 20 minuts de durada per a set instruments: flauta, clarinet, violí, violoncel, contrabaix, acordió, flabiol i tamborí. Cal remarcar que la música s’interpretarà en directe i que cinc dels sis instrumentistes són andorrans.
Una història musical
Gumí ha recreat la farsa burlesca tradicional mitjançant el recurs del leitmotiv. Associant, amb la repetició, una seqüència melòdica característica o un timbre a cada personatge –en aquest cas, l’ossa, els dallaires, la minyona, el cavaller i els senyors–, la música per si mateixa és capaç de narrar la història.
Per assenyalar la presència a escena dels dallaires, per exemple, Gumí ha utilitzat l’efecte del bordó, que consisteix a mantenir durant tota una peça musical o un fragment la mateixa nota, sovint greu, que en remarca la tonalitat. El compositor va apuntar que aquest efecte recorda la sonoritat de la buna, l’instrument popular per antonomàsia de la parròquia. Per al cavaller, Gumí ha cret un ritme marcial, “però una mica ranci”. És per això, va detallar, que ha desafinat una mica la línia melòdica. “Crear aquesta peça ha estat un repte perquè cada personatge té la seva música”, va assegurar Gumí.
El preu de l’entrada de l’espectacle és de cinc euros. Sandra Tudó, codirectora de l’Esbart Valls del Nord, va explicar que la recaptació es destinarà a l’associació Laika, que treballa per la protecció dels animals. L’endemà al migdia l’espectacle es tornarà a representar a l’aparcament Camp de la Tanada en el marc de la tercera edició de la Fira del bestiar d’Ordino. Les entrades es posaran a la venda demà.