Escaldes-Engordany

El comú paga 35.000 euros pels drets de 'L'aigua i la forma'

La corporació arriba a un acord amb el creador per la propietat intel·lectual de la instal·lació artística del projecte Caldes

Render de la instal·lació artística del projecte Caldes.COMÚ D'ESCALDES-ENGORDANY

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El comú d’Escaldes-Engordany ha pagat 35.000 euros a l’artista Javier Balmaseda pels drets d’autor de L’aigua i la forma, la instal·lació artística del projecte Caldes. Segons ha pogut saber el Diari, el contracte signat al juny entre les dues parts estableix que la corporació serà propietària de tots materials, documents i drets derivats de l’obra artística. El comú, per tant, tindrà l’exclusiva de la comercialització dels productes de marxandatge inspirats en la instal·lació artística. La corporació, més concretament, podrà elaborar com a mínim vuit productes diferents elaborats a partir d’il·lustracions, croquis i obres en tres dimensions a partir de la peça artística original.

Balmaseda estarà obligat a documentar el procés de construcció de L’aigua i la forma mitjançant la fotografia, el vídeo, l’escriptura i l’enregistrament d’àudio. Amb aquestes dades s’elaborarà un catàleg i altres documents, com ara peces audiovisuals, sobre la creació de la instal·lació artística. Balmaseda haurà de cedir aquest material al comú renunciant a qualsevol contraprestació o benefici.

Els guanys que generin tots els productes derivats de l’obra seran exclusivament de la corporació. Tot i això, el contracte també preveu que el comú pugui adjudicar a l’artista el desenvolupament d’encàrrecs relacionats amb la difusió de l’obra. En aquest cas, la corporació haurà de signar un altre contracte amb l’artista que detalli les condicions de l’encàrrec.

Un altre aspecte que regula l’acord signat pel comú i Balmaseda és quina de les parts assumirà els riscos associats a la construcció de L’aigua i la forma. El document estableix que l’artista es farà totalment responsable dels accidents que puguin produir-se durant els treballs. A més, el contracte recalca que el comú no serà mai responsable, en cap concepte, de les faltes de l’artista ni dels danys, desperfectes o pèrdues que es puguin produir en els béns propis de l’artista, incloent-hi les circumstàncies de força major.

Termini de cinc mesos

Balmaseda diposarà d’un termini de cinc mesos, a comptar des de la signatura del contracte, per presentar al comú la documentació del procés de construcció de la instal·lació artística. Si l’artista incompleix aquest punt de l’acord –si l’entrega es demora per causes imputables a Balmaseda–, la corporació es reserva el dret de resoldre el contracte.

Les obres del projecte Caldes, declarat d’interès nacional pel Govern, van començar al novembre de l’any passat i el comú preveu que estiguin enllestides cap al final d’aquest estiu. El projecte és un dels més importants del mandat. Amb un cost que s’enfila al voltant d’uns cinc milions d’euros, la instal·lació artística té l’objectiu d’esdevenir l’epicentre i pol d’atracció de la part alta de la parròquia.

UN (MAL) PRECEDENT: ELS PLETS AMB RUOLS PER CALDEA

Negociar un bon acord amb un creador pels drets d’autor no és una qüestió banal. N’és un exemple el plet que va enfrontar el comú d’Escaldes-Engordany i la Semtee, la societat encarregada de gestionar Caldea, al començament de la dècada dels 2000. Un dels motius de discrepància entre les parts va ser, justament, l’explotació de la imatge del termolúdic. L’arquitecte de l’edifici, el francès Jean-Michel Ruols, defensava que tenia dret a rebre beneficis en concepte de drets d’autor per la venda de tots els elements que incorporessin la imatge de Caldea. El conflicte va arribar a la Cort de París, que el juliol del 2003 va declarar-se incompetent per jutjar la demanda de Ruols. Dos anys després, el setembre del 2005, Semtee i l’arquitecte van arribar a un acord, pel qual el segon retirava els plets i, a canvi, assumia el projecte d’ampliació de l’edifici, amb l’espai Inúu.

Edifici de Caldea.

tracking