XABIER AJONA

“Naturland deixarà de necessitar econòmicament el comú el 2025”

L’ecoparc de Sant Julià torna per primer cop una part del deute al comú lauredià i treballa per ser una empresa autosuficient.

Xabier Ajona, director general de Naturland.NATURLAND

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El director general de Naturland fa una valoració de la temporada d’estiu, de l’acollida de les noves atraccions com Enbosca’t i de l’estat financer de l’empresa.

Quina valoració fa de l’estiu?

Veníem d’un hivern molt bo i l’estiu ha complert les expectatives. Hem mantingut el nombre de visitants de l’estiu passat, en què es va batre el rècord, i hem aconseguit pujar en un 5% el consum mitjà per client.

Com han aconseguit incrementar el consum mitjà sense fer-ho el nombre de visitants?

Enguany hem estrenat l’entrada Aventura Plus, que inclou pràcticament totes les activitats de Naturland i és una mica més cara que les altres. Ha estat la més venuda amb diferència.

Com ha estat el ‘feedback’ de les noves atraccions?

L’espai Enbosca’t, el circuit en alçada que va pels arbres, ha tingut molt bona acollida, i l’oferta de colònies infantils que hem implementat aquest any, també.

Quina és l’atracció més popular?

La més popular amb diferència continua sent el Tobotronc. Però cada cop l’anem acompanyant d’altres atraccions perquè els clients tinguin varietat.

Naturland està treballant en alguna nova atracció?

Com qualsevol empresa, ens trenquem el cap cada dia pensant com innovar. Si pretenguéssim quedar-nos com estem no milloraríem resultats i la competència se’ns menjaria. Així que sí, tenim coses en ment, però no les podem avançar.

Andorra compta amb el mirador solar de Tristaina, els jardins de Juberri, el pont tibetà i un llarg etcètera d’atractius turístics. Són competència de Naturland?

No diria que sigui competència directa. Són complements de país que fan d’Andorra un destí turístic cada cop més fort i ens obliga a tots a seguir millorant.

Com espera que sigui la propera tardor i hivern?

La tardor és més fluixa, però a l’hivern sempre tenim més visitants. En tot cas, seguim treballant per millorar de cara al públic, superar les xifres i millorar el model de negoci perquè la rendibilitat de l’empresa estigui cada vegada més a prop.

Tenint en compte els bons resultats de Naturland, l’aportació econòmica del comú de Sant Julià de Lòria continuarà sent necessària durant gaire temps?

El pla de negoci que vam presentar fa dos anys preveu que aquesta dependència econòmica vagi en regressió. La previsió és que el 2025 Naturland deixi de necessitar ajuda econòmica del comú i sigui capaç de sortir endavant per si mateixa.

Perquè ara mateix no pot autosustentar-se econòmicament?

Naturland dona beneficis, però la motxilla d’endeutament que portem a l’esquena fa que no puguem autosustentar-nos.

D’on venen aquests deutes?

Bàsicament, de posar en marxa certs projectes que no van tenir el rendiment esperat.

Aquest any, Naturland ha començat a tornar el deute que té amb el comú.

Correcte. Això també s’inclou dins dels acords que tenim amb el comú. A mesura que els resultats econòmics de Naturland vagin millorant, en tornarem més.

El perfil de visitant de Naturland ha canviat en aquests anys?

Continua sent molt familiar, però sí que és veritat que el client que venia abans buscava passar mig matí o mitja tarda a Naturland. Ara qui ve sap que ve a passar tot el dia gaudint de diferents activitats i no tan sols del Tobotronc.

Han tingut problemes per trobar treballadors?

Sobretot ens ha costat trobar cambrers i cuiners, però em consta que és una problemàtica generalitzada a tot el país. Per la resta, la plantilla funciona bé.

En general, com valora la situació de Naturland?

És evident que seguim tenint una situació difícil en el sentit que encara no som una empresa totalment rendible, però estem en camí de solucionar-ho. De moment, treballen per fer evolucionar la nostra marca i oferir un bon producte als clients.

tracking