El nou viaducte tindrà una vida útil de 100 anys
L’obra va encetar ahir al matí els treballs de desmuntatge de les bigues que sustenten l’estructura i que es reutilitzaran a la part baixa del carrer
La reforma del viaducte del carrer Doctor Vilanova va començar ahir la fase de major aparatositat, que consisteix en el desmuntatge de les bigues que sustenten l’estructura i el seu trasllat fins a la part baixa del mateix carrer. Les trenta bigues de formigó es reutilitzaran en els treballs d’ampliació que ja han començat en aquell tram de la via, que passarà de tenir dos a tres carrils entre la rotonda de Prada Casadet i la del Govern. Per fer possible tota l’operació ha estat necessària una grua especial amb un braç de seixanta metres que va arribar dimarts des de Madrid. La vida útil del viaducte un cop es culmini la reforma –la previsió és el maig del 2024– serà de 100 anys. L’actual estructura es va construir fa quaranta anys.
Els treballs es van adjudicar l’agost de l’any passat per 1,9 milions d’euros. Però el projecte es va veure alterat després que durant l’execució dels treballs es comprovés que l’afectació d’alguns elements estructurals era més greu del que s’havia previst i que calia “una reconstrucció molt més profunda”, tal com van recordar des de la corporació. En el vessant econòmic suposa 381.605 euros més al pressupost de l’obra mentre que, pel que fa a l’execució, calia la intervenció d’una grua de gran tonatge. La màquina en qüestió té 23 metres de llargada i un braç de 60 metres de longitud que és capaç de carregar fins a 650 tones, segons les especificacions que va facilitar el comú. De fet, per muntar el vehicle en qüestió han estat necessaris cinc tràilers addicionals per transportar els contrapesos per donar estabilitat a la grua i poder realitzar les maniobres de càrrega amb seguretat.
Respecte al calendari dels treballs, aquesta setmana es desmuntaran les bigues de la part superior del viaducte i per això la grua ha començat a treballar al cantó de la plaça Rebés. Un cop finalitzin aquestes tasques en concret, la màquina s’instal·larà a la part baixa del viaducte, a tocar de l’encreuament amb el carrer Prat de la Creu per retirar les bigues d’aquella part. Es tracta d’elements de 10 i 20 metres de longitud amb un pes de 20 i 40 tones, respectivament.
La reforma implicarà la col·locació de bigues més lleugeres i el vial podrà sustentar el pas de vehicles de fins a 40 tones –fins ara n’eren 16–. També s’impermeabilitzarà l’estructura per evitar que la sal que s’usa per al desgel a l’hivern no penetri com fins ara, que és un dels fenòmens que han contribuït al desgast del pont.
Les bigues retirades s’usaran al mateix carrer Doctor Vilanova, en el tram que ja s’està ampliant. Serviran concretament per emplenar els extradós de murs de nova construcció “en considerar que era una solució molt més sostenible”, van indicar des del comú. S’estalviarà el tractament de 800 tones de residus, van concretar.
CLAUS
1. Arribada d’una grua especial per als treballs
El vehicle especial necessari per executar els treballs va arribar dimarts des de Madrid. Té un braç capaç de carregar fins a 650 tones.
2. Retirada de les primeres bigues de la part alta
La grua ha de retirar les trenta bigues del viaducte i ha començat per les de la part alta, i per això s’ha instal·lat al cantó de la plaça Rebés.
3. Elements més lleugers i impermeables
Les noves bigues que s’instal·laran seran més lleugeres i suportaran vehicles de més tonatge. A més, s’impermeabilitzaran per evitar l’acció de la sal a l’hivern.