SANT JULIÀ DE LÒRIA

El túnel de Rocafort acabarà amb els col·lapses

Les obres per enllestir el vial van començar ahir amb la instal·lació de les proteccions a la muntanya

Imatge virtual de com quedarà el vial de Sant Julià amb el túnel de Rocafort.

Imatge virtual de com quedarà el vial de Sant Julià amb el túnel de Rocafort.SFG

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Setze anys després de l’inici del projecte, ahir es va posar la primera pedra del que serà el túnel del Rocafort i que finalitzarà el vial de Sant Julià. El cost de l’obra serà de 24 milions d’euros repartits entre els dos anys i mig que durarà el projecte. La construcció del vial va començar el 2008 amb el túnel de la Tàpia i va continuar amb la segona legislatura de Toni Martí, quan es va fer el desdoblament de l’avinguda Francesc Cairat, tal com va recordar el cap de Govern, Xavier Espot, ahir al començament de les obres.

Obrers treballant mentre les autoritats presenten el projecte a la premsa

Obrers treballant mentre les autoritats presenten el projecte a la premsaFernando Galindo

L’obra servirà per evitar el “coll d’ampolla” que es crea per culpa dels vehicles que circulen cada dia per Sant Julià. Per aquest motiu, Espot va definir el túnel com una “infraestructura importantíssima per a la parròquia”, ja que per la zona passen “25.000 vehicles diaris i més de 3 milions a l’any” i sovint es produeixen retencions al centre de la població.

“Per la zona passen 25.000 vehicles diaris i més de 3 milions a l’any”
Xavier Espot, Cap de Govern
 

Un operari ahir a la zona on s’iniciaran les obres.

Un operari consultant l'aspecte que tindrà el projecte, on s’han iniciat les obres.Fernando Galindo

L’inici de les obres s’ha avançat tres mesos. El ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, va explicar que el primer pas, el de col·locar les proteccions a les boques del túnel, acostuma a tardar nou mesos. Per aquest motiu, haver començat les feines ahir permetrà que es liciti la construcció i perforació del túnel al març i que s’adjudiqui al maig, quan les proteccions ja estaran col·locades a la boca sud del túnel, la primera que es construirà. El següent pas serà fer l’accés de la zona sud, que seran uns 100 metres de carretera i es trigaran 3 mesos a enllestir-la. Després es començarà amb la perforació de la muntanya, que durarà 7 mesos. Durant aquest temps, també s’haurà acabat la construcció de l’accés nord del túnel i ja només caldrà l’embelliment de la zona i els acabats interiors del túnel, que serien l’enllumenat, la pintura i les mesures de seguretat. Amb tot, Ferré va apuntar que les obres acabaran “el febrer o el març del 2027”. Un cop enllestit, el túnel tindrà 230 metres de llargada, més 100 metres de carretera a cada accés.

“Les obres acabaran el febrer o el març del 2027”
Raul Ferré, Ministre de Territori i Urbanisme
 

“El túnel millorarà la qualitat de vida dels lauredians”
Sofia Cortesao, Cònsol menor de Sant Julià
 

Xavier Espot i Raul Ferré en la presentació del túnel de Rocafort

El túnel del Rocafort vol disminuir la congestió a Sant Julià, però no aïllar la parròquia. Tant Espot com Ferré van emfatitzar que a la sortida es col·locarà una rotonda que es construirà a petició del comú i que permetrà l’accés directe al nucli urbà. La cònsol menor, Sofia Cortesao, es va mostrar satisfeta amb l’inici de les obres, ja que era quelcom que es reclamava des de feia temps. Cortesao va celebrar que el vial “millorarà la qualitat de vida dels lauredians” i, a més, incrementarà la seguretat dels residents perquè “es disminuirà considerablement la circulació pel centre de la parròquia i hi haurà menys contaminació”.

OBRES AMB UNA PERSPECTIVA MEDIAMBIENTAL

A banda de la infraestructura en si, Espot va centrar-se en la importància de minimitzar l’impacte mediambiental de l’obra. El cap de Govern va explicar que han “volgut donar caràcter d’integració a l’espai”, ja que la muntanya del Rocafort “és un espai simbòlic amb una vegetació molt pròpia dins d’Andorra que val la pena preservar”. Per aquest motiu, les obres es faran amb l’objectiu d’evitar “desvirtuar” l’espai.

Una de les mesures que es faran serà evitar tallar qualsevol arbre que no sigui “estrictament necessari” i, en tot cas, replantar tota la vegetació que s’hagi de retirar per fer lloc al túnel de Rocafort. També es col·locaran plantes a les boques per mirar de reduir l’impacte visual de l’obra i que quedi integrada amb la muntanya.

Ferré va compartir el sentiment d’Espot per la conservació i la necessitat de reduir l’impacte visual de l’obra tenint en compte la importància de l’ecosistema que viu a la muntanya de Rocafort.

Arran de les obres a la muntanya i l’impacte que podia comportar va néixer una plataforma que ja a l’inici del projecte s’oposava a una infraestructura viària que pugui malmetre l’entorn i el paisatge. L’activitat d’oposició de la plataforma va cessar el 2011.
tracking