SANT JULIÀ DE LÒRIA
Francesc Cairat serà una avinguda “més amable” per als vianants
En el futur el passeig, actualment pensat sobretot per al trànsit ràpid de vehicles, podria transformar-se en via urbana
La posada en marxa, fa un mes, de les obres del nou vial de Sant Julià de Lòria permet començar a repensar com podria ser l’avinguda Francesc Cairat en el futur. L’arrencada dels treballs, explica el cònsol major lauredià, Cerni Cairat, en una conversa amb el Diari, “fa possible” que “aquesta via, actualment via d’entrada i sortida del país i, per tant, pensada per al trànsit ràpid de vehicles, pugui transformar-se en una via urbana”.
A partir d’ara, va remarcar Cairat, caldrà “definir de quina manera” pot donar-se a l’avinguda “un nou ús més qualitatiu, més amable i més segur per a les persones”. Com podria concretar-se aquesta reforma? Tot i que encara és d’hora, ja que el projecte avançarà “paral·lelament a la construcció del vial”, el cònsol apunta que l’avinguda podria ser “més verda” i amb “aparcament paral·lel o en bateria”. El que és clar ara com ara és que, un cop s’hagi acabat el vial, l’avinguda serà “més segura”, ja que els vehicles no hauran de passar forçosament pel centre del poble per accedir a la vall central.
ACCÉS DIRECTE
Cal remarcar que el comú i el Govern van acordar que al pont de Molines s’habilitarà una “doble rotonda” que permetrà “l’accés directe” al centre de poble “sense haver d’anar a fer la volta fins a Fontaneda”. Aquesta demanda de la corporació laurediana va ser inclosa en el projecte de construcció del nou vial.
“[El vial] Fa possible que [Francesc Cairat] pugui transformar-se en una via urbana”
Un altre dels projectes de transformació urbana en què el comú treballarà durant el mandat és la reforma de l’avinguda Verge de Canòlich. Tot i que encara està en estat embrionari, la proposta de la corporació per al centre del poble de Sant Julià és donar-hi la prioritat al vianant amb l’objectiu d’allunyar la circulació de vehicles del centre. Tot i això, el cònsol va apuntar en una entrevista recent amb aquesta publicació que una de les idees que s’ha plantejat el comú és permetre-hi l’entrada de cotxes, ja que en la zona hi ha aparcaments privats i comerços. En qualsevol cas, no es prendrà cap decisió sense implicar-hi els actors socials i econòmics de la parròquia i els lauredians en general.
Pel que fa al túnel de Rocafort –el tram del vial encara per acabar–, la previsió del comú és que estigui enllestit el 2027. Fa poc més d’un mes van començar a instal·lar-se les proteccions per reforçar la seguretat davant la caiguda de rocs.
EL PROJECTE
1. REPENSAR L’AVINGUDA DEL FUTUR
La posada en marxa de les obres del vial, fa poc més d’un mes, permet començar a repensar com pot ser l’avinguda Francesc Cairat del futur.
2. MÉS SEGURETAT I ZONES ENJARDINADES
L’avinguda, pensada per al trànsit ràpid de vehicles, podria transformar-se en una via urbana, més segura i amable per als vianants.
3. REFORMA DE VERGE DE CANÒLICH
Paral·lelament, el comú treballarà durant el mandat en el projecte de transformació de l’avinguda Verge de Canòlich, que donarà prioritat als vianants.