ANDORRA LA VELLA
La capital inverteix en la neteja urbana
El departament d’Higiene de la corporació adquireix nous vehicles per poder repassar tota mena de vies
El comú d’Andorra la Vella invertirà més de 400.000 euros en vehicles de neteja. La corporació comunal ha anunciat la compra d’una escombradora, una unimog i una màquina nova que serà “una primícia” perquè “cap administració local en té una d’igual”. Segons va detallar ahir el conseller de Serveis Públics, Medi Ambient i Patrimoni Natural, Jordi Cabanes, es tracta d’una mena de Roomba manual que cal empènyer, però que permetrà fer una neteja en zones estretes com, per exemple, el passeig del riu, on no pot accedir cap altre tipus de maquinària. Actualment, el servei de neteja compta amb cinc màquines: un camió cisterna, tres fregadores d’alta pressió i dos camions per a la neteja a alta pressió. A més a més, també s’ha convocat un concurs per a la millora de l’equipatge de la plantilla.
Després d’uns temps convulsos al departament d’Higiene del comú, sembla que ara els ànims s’han apaivagat i es respira un “clima laboral més estable, amb menys rotacions”, segons va explicar el conseller Cabanes, que atribueix aquest canvi a la “comunicació” que hi ha hagut i al fet que s’hagi “situat el personal en el focus del protagonisme”, la qual cosa fa que els treballadors se sentin “valorats”. De fet, durant els últims mesos, s’ha aconseguit fer front a dos problemes: la manca de personal constant i una bateria de rotacions que “perjudicava i desmuntava el servei”.
Cabanes va manifestar que, ara per ara, només queden per cobrir dues places del personal de màquines, que és el que presta servei a partir de les quatre de la matinada. De fet, aquest mateix dimecres passat va sortir publicat al BOPA l’edicte per a la contractació d’un operari. Actualment, aquest equip compta amb un cap, cinc auxiliars i cinc xòfers. Faltarien un auxiliar i un xòfer per poder fer les rotacions necessàries. En aquest sentit, el conseller va remarcar que aquest és l’equip que surt amb les màquines d’escombrar cada matinada i fan cada dia el 100% dels carrers de la parròquia. A continuació es posa en marxa l’equip de dia, que implica un cap, deu operaris i vuit auxiliars. La plantilla de dia s’encavalca, finalment, amb l’equip de tarda, format per un cap i set auxiliars.
En el cas particular de l’equip de tarda, va indicar Cabanes, s’ha volgut fer un “salt qualitatiu” en les seves condicions laborals i, a partir del mes de gener, els treballadors tindran dos dies de festa setmanal en lloc d’un. Aquesta decisió ja els ha estat transmesa en una de les reunions periòdiques que el conseller ha impulsat i que estan sent útils per “tenir un retorn” per part dels empleats.
CONFLICTE JUDICIALITZAT
A banda del personal esmentat, però, el servei també compta amb cinc persones de suport: un cap de servei que duu a terme tasques de coordinació i dues persones que desenvolupen les feines de cap d’àrea, a banda de dues persones més a l’àmbit administratiu. En aquest sentit, cal destacar que es manté l’estructura de dos caps assumits pel responsable de Medi Ambient i del Pla Nacional de Residus, una direcció que, “de moment”, es mantindrà, ja que cal recordar que la persona que ocupava aquest càrrec ha dut el conflicte laboral amb el comú a la justícia i caldrà veure quina és la resolució final i les mesures que caldrà aplicar. L’anterior cap d’àrea va presentar mesos enrere una demanda contra la corporació perquè va considerar que patia una persecució per motius polítics quan no se li va renovar la plaça.