INTERPARROQUIAL
Els cònsols volen que l’enllumenat torni a ser gratuït per als comuns
Les corporacions van començar a pagar el servei el novembre del 2022, arran de crisi energètica provocada per la invasió d’Ucraïna
![Reunió de poble d’ahir.](https://imagenes.diariandorra.ad/files/image_media_main_mobile/uploads/2025/02/12/67ac261776a5e.jpeg)
Reunió de poble d’ahir.
Els cònsols reclamen al Govern i a FEDA que l’enllumenat torni a ser gratuït per als comuns. Fem memòria. Fins al novembre del 2022 hi havia un acord entre les tres parts: l’enllumenat era de franc mentre no se superés el 2% del consum total de la parròquia. La crisi energètica provocada per la invasió russa d’Ucraïna ho va capgirar tot i els comuns van acceptar pagar el servei. L’esforç era necessari per ajudar la parapública a rescabalar-se de les pèrdues per la tendència a l’alça dels preus de l’energia. El cost de l’enllumenat, fins fa dos anys i tres mesos, l’havia assumit íntegrament FEDA.
Ara els comuns demanen el retorn a la situació anterior. “Després de la crisi energètica del 2022, va aparèixer la necessitat de fer un ajuntament en els preus i es va acordar una revisió del finançament. La situació del 2025 no és comparable a la d’aleshores. És per això que ara plantegem renegociar les condicions per establir un nou acord que aclareixi el paper de cada administració i els costos associats a la gestió de l’enllumenat”, va explicar el cònsol major de Canillo, Jordi Alcobé, en la roda de premsa posterior a la reunió de cònsols celebrada ahir a la parròquia alta. En el marc de la negociació, el Govern ha proposat aplicar un descompte del 15% a la factura que paguen actualment els comuns.
A part de la qüestió de l’enllumenat, les corporacions parroquials, a més, proposen a l’executiu que es posi sobre la taula quins serveis ha d’assumir cada administració a les carreteres generals i secundàries.
AJUDES SOCIALS
En la reunió, el representant del grup de sociologia d’Andorra Recerca + Innovació, Joan Micó, va presentar Soliguia. Es tracta d’una aplicació gratuïta amb informació geolocalitzada sobre els més de 350 serveis socials, tant comunals com governamentals, disponibles arreu del país. L’eina digital serà operativa d’aquí a dos mesos. “En aquest termini, els comuns haurem de validar els serveis que hi ha al país actualment. Es tracta de complementar aquesta aplicació perquè tot aquell que tingui una necessitat puntual sàpiga a quins serveis pot accedir”, va detallar la cònsol major d’Encamp, Laura Mas.
D’altra banda, en la reunió també van comparèixer Anna Gabriel, representant dels comuns a l’Institut Andorrà de les Dones, i Jaume Ginjaume, representant dels comuns a l’Institut de l’Habitatge, que va exposar diverses idees per millorar l’accés a l’habitatge al país basades en experiències internacionals. La ministra de Cultura, Joventut i Esports, Mònica Bonell, va explicar les línies generals de les lleis d’arxius i de patrimoni cultural, avui en procés de redacció.