El futur és verd
La sensació que transmet un cotxe elèctric quan el condueixes és de pau i tranquil·litat. Sense sorolls ni olor a benzina”. Qui així s’expressa és Àlex Bercianos, pilot que ha provat el cotxe elèctric en ral·lis de regularitat, i el de combustió. Bercianos, que treballa amb l’Automòbil Club d’Andorra en la formació de joves pilots, creu que en el futur hi haurà dos tipus de mobilitat: “una d’oci i plaer, amb els cotxes de combustió, per a desplaçaments més o menys llargs, i una mobilitat del dia a dia, per anar a la feina, al gimnàs... que s’acabarà fent amb cotxes més moderns híbrids o elèctrics. Quan arribarà això? No ho sé. Estarà en funció de la capacitat de la societat d’assumir el canvi”. I posa l’exemple de Saas Fee, als Alps suïssos: “És un poblet petit, en què està prohibit ja moure’s amb vehicles de combustió. Tots són elèctrics”. A Andorra no s’arribarà a aquest extrem, però els experts constaten que el Principat és un paradís per a la implantació del cotxe elèctric. Segons un estudi, la meitat dels trajectes diaris al país en vehicles lleugers són de menys de 5 quilòmetres i el 90% no arriben als 15, condicions ideals per a la introducció d’aquest tipus de vehicles, encara amb poca tirada comercial. Ni l’orografia del país representa un inconvenient. Per tot plegat, el Govern ha decidit posar fil a l’agulla i fer una aposta decidida per la mobilitat neta, amb zero emissions de gasos contaminants. El pla Engega, amb una durada de tres anys i que es va posar en marxa dijous passat, n’és el resultat. Les ajudes econòmiques per a la compra de vehicles nous elèctrics i híbrids endollables a la corrent, que poden arribar a un màxim d’11.000 euros en cas de camionetes i furgonetes i de 9.000 per als turismes, és el reclam més llaminer. Que no l’únic. Perquè també, d’acord amb els diferents agents implicats (comuns, FEDA, distribuïdores d’energia elèctrica, Automòbil Club i Associació d’Importadors de Vehicles) s’han previst un seguit d’iniciatives per fer atractiva la compra, com ara la instal·lació gratuïta del punt de càrrega domèstic, poder recarregar de franc el vehicle a la via pública –al maig es preveu que hi hagi 19 punts al país–, gaudir de dues hores d’aparcament sense pagar a zona blava o matrícula personalitzada de 5 dígits gratuïta. També es permetrà circular pel carril bus als elèctrics i no haver de pagar durant tres anys la taxa de tinença de vehicles. Beneficis perquè els interessats acabin adquirint cotxes verds enlloc dels que generen contaminació. David Astrié, assessor del ministeri de Medi Ambient, explica que “ara la gent ha vist que hi ha unes ajudes i aviat engegarem una campanya de comunicació perquè s’ha d’insistir. Hem de treballar moltíssim per fer conèixer les ajudes als possibles compradors”. Astrié assenyala que perquè el pla Engega, amb un pressupost anual d’un milió d’euros, sigui un èxit “els venedors tenen un rol clau. Ells són els que han de veure i explicar els avantatges d’aquest tipus de vehicles i que són ideals per circular pel país. Han de fer-se seu el programa”. Des del gremi, Xavier Calvis, president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), valorava l’esforç realitzat per totes les parts i apuntava que “el programa hauria de funcionar. Si el comprador fa números veurà que és un descompte important. La proposta és molt bona, però no sé si la gent està prou mentalitzada encara. Aquí hi ha una feina important de sensibilització. El primer convençut ha de ser el que ven, això està clar i crec que n’estarà. Per què no? I si a més ajudes que el país estigui més net, millor que millor”. Calvis es posava com a exemple i assenyalava que “mai havia tingut tantes demandes d’informació sobre els cotxes elèctrics com els últims dies, tant de visites com per telèfon. La gent comença a veure que existeix aquesta possibilitat”. Un dirigent que està “totalment convençut” de l’èxit del pla Engega i per extensió del cotxe elèctric és Toni Sasplugas, secretari general de l’Automòbil Club, entitat que ja l’any 2013 en el seu Informe de la Mobilitat ponderava els beneficis que tindria la mobilitat elèctrica al país. “És una mobilitat millor, més sostenible, no contaminant, menys sorollosa. La mobilitat urbana en el futur ha de ser elèctrica, pel bé de tots”, comentava. I deixava caure una previsió: “d’aquí a deu anys el 90% del parc automobilístic actual anirà tot a la ferralla”. Gerard Montesinos té tres cotxes 100% elèctrics (Renault Zoe, BMW i3 i Tesla Model S) a la seva empresa, Evan ecoSolutions, de la qual n’és el director a Andorra, on s’ha instal·lat per obrir una botiga de cotxes d’ocasió elèctrics en uns mesos. Acumula quilòmetres i més quilòmetres ecològics i diu meravelles de la conducció elèctrica. “Les sensacions són espectaculars. La conducció és molt suau, no tens vibracions, no tens marxes, no tens el nerviosisme dels cotxes normals i és més agraït que l’automàtic, sobretot a la tracció. És ideal per a la neu. I una altra cosa, a les baixades la bateria es recarrega. En un desplaçament de Canillo a Escaldes que vaig fer el consum va ser negatiu. La gent ha de saber que per moure’s pel país no té sentit cap altre cotxe que no sigui l’elèctric perquè l’autonomia no és problema”, assegura. Pujar i baixar a Barcelona s’ha convertit per a ell en un costum, amb aturada a Avià per recarregar. A Andorra els punts de càrrega a la via pública augmentaran enguany, però l’escenari ideal, assegura Joan Carles Grau, portaveu de l’Associació d’Entitats del Sector Energètic, “és que la càrrega es faci a casa i preferentment de nit, amb tarifa nocturna”. Com fan majoritàriament a Noruega, el referent mundial en mobilitat elèctrica. Andorra, a poc a poc, es vol convertir també en un país capdavanter. La cursa ja ha començat. El semàfor s’ha posat en verd.
LA MOTO ELÈCTRICA, UNA ALTRA OPCIÓ INTERESSANT
No només del cotxe viu l’home. Les motos també s’han apuntat al món elèctric. A Andorra, un dels pioners va ser Jordi Ordóñez, que des de fa vuit anys es mou pel país amb una moto elèctrica de la marca Vectrix. Va i ve d’Ordino al Lycée, on treballa, dos cops al dia. Aquest és el seu trajecte. Ja ha fet 23.000 quilòmetres i sense queixa. “En el seu moment va ser una aposta ecologista i n’estic molt content. No he tingut cap problema. És un vehicle net, que no fa soroll i que es porta amb carnet B1. És ideal per als trajectes quotidians i no sé perquè no ha tingut més sortida”, explica l’exconseller de Finances d’Ordino en la darrera legislatura. Ordóñez, que també té un cotxe híbrid, carrega la moto al pàrquing comunitari. “En un parell d’hores està al 80% de bateria i en tres, al màxim. A més quan vas de baixada també carrega. I té potència, no es queda curta en cap moment”, assenyala. Fa vuit anys la Vectrix, sense cap ajuda per a la compra, li va costar 7.000 euros –més cara que una scooter normal–, però està ja amortitzada. Ordóñez creu en la mobilitat elèctrica. Com també l’exesquiador Àlex Antor, que des de fa un any té un empresa que importa motos Electric motion. “Les que tinc són motos de trial, per a adults. Durant l’any sortiran dos models nous, un d’enduro i un més urbà. Si deixem de banda l’autonomia la resta és igual a una moto de trial. L’acceleració, la potència, el pes... tot és molt semblant. I no fa soroll i el manteniment és molt reduït”, argumenta. Ell va provar-ne una i va apostar pel producte. Com espera que faci la gent ara, engrescada amb les ajudes del pla Engega (2.200 euros per a la compra d’una moto nova i 1.000 per a una d’ocasió).