Reportatge de la setmana
Turisme a dues rodes
Competicions com el Tour o la Vuelta Espanya no només han propiciat l’arribada de visitants durant les curses, sinó també d’aficionats al ciclisme que recorren les mateixes etapes que els seus ídols
Cada cop és més habitual creuar-se amb ciclistes en els ports de muntanya del país. Vénen de tots països i molts volen imitar les etapes que recorren els seus ídols en competicions com el Tour de França, la Vuelta Espanya o la Volta als Ports, que recorren els pics del Principat. Des d’Andorra Turisme s’alaba les qualitats del país per captar turistes aficionats al ciclisme. En concret, els seus 74 pics que estan per sobre dels 2.000 metres d’altitud i la duresa dels seus ports, que converteixen el paisatge andorrà en un escenari ideal per practicar el ciclisme.
És per això que Govern i hotelers veuen en el cicloturisme una possible font d’ingressos que pot ajudar a trencar amb l’estacionalitat del turisme, en un país on la majoria dels visitants vénen a l’hivern a esquiar. Per això, el sector públic i privat s’han posat mans a l’obra per atreure el turisme sobre dues rodes. Enric Torres, director de Producte i Nous Projectes d’Andorra Turisme, destaca que “el cicloturisme ajuda la desestacionalització del turisme perquè, bàsicament, es pot fer des que acaba la temporada d’hivern, el mes d’abril, fins a final del mes d’octubre”, que és quan els ports no estan nevats.
Potenciar el cicloturisme
De moment, Andorra Turisme no disposa de xifres concretes del volum de visitants que vénen a recórrer el país en bicicleta. “No és una dada fàcil, si bé hi ha cicloturistes, el percentatge és petit respecte a la resta de gent que ve al país”, remarca Torres. Així, és un mercat per explorar que Andorra Turisme vol potenciar.
És per això que aquesta entitat pública s’ha marcat una estratègia per potenciar aquest tipus de turisme. Per un costat, es vol atreure competicions d’alt nivell, com enguany el Tour de França que no tan sols ha passat pel país, sinó que també hi ha realitzat un dia de descans. Per l’altre, es persegueix adequar les infraestructures viàries per als ciclistes. “Els grans esdeveniments del cicloturisme posen Andorra al món”, indica Torres. En aquest sentit, exposa que en el marc de les competicions arriben milers de persones que durant uns dies fan estada al Principat. A més, aquestes curses internacionals es poden veure en molts països des de la televisió i, això, posa Andorra en el mapa.
Bona mostra d’això, segons Torres, són les 4.500 persones i 2.500 vehicles que van ser durant tres dies, del 10 al 12 de juliol, en el Principat en el marc del Tour de França. “És un esdeveniment de referència en l’àmbit mundial, que es veu a les televisions de tot el món. Aquest esdeveniment, per si sol, retorna la inversió realitzada”, subratlla Torres.
Més enllà del Tour
Però aquest no és l’únic esdeveniment destacat. Enguany la Volta als Ports, que es va celebrar el 3 de juliol, ha arribat a la seva 39a edició. El 2016, aquesta competició ha incrementat el nombre d’inscripcions i ha passat dels 1.100 de l’exercici anterior als 1.222 d’enguany, segons dades facilitades per Andorra Turisme. També va in crescendo la Purito, una cursa que va idear l’any passat el ciclista Joaquim Purito Rodríguez, resident al país, i que recorre etapes de la Vuelta Espanya. En la seva primera edició va tenir 1.100 participants, mentre que en el 2016 ja s’han registrat 2.100 ciclistes i encara no s’han tancat les inscripcions, la cursa se celebra el 14 d’agost. Una de les competicions que aquest any no deixarà petjada en el país és la Vuelta Espanya. Tot i així, aquesta cursa també ha contribuït a posar el Principat en el punt de mira. L’onzena etapa de l’any passat, que va creuar el país, la van veure per la televisió 3,6 milions de persones.
Gerard Riart, president de la Federació Andorrana de Ciclisme (FAC), ressalta que la Volta als Ports o la Purito “es fan amb la idea que els ciclistes vinguin a fer la prova, coneguin el país, se n’enamorin i tornin al país”.
Torres assenyala que, a més, Andorra també alberga la Copa del Món de BTT. Enguany, la competició de bicicletes de muntanya arriba per quart any al bikepark de Vallnord de l’estació de Pal, que tindrà lloc del 4 al 9 de setembre. Uns 700 corredors de 30 nacionalitats diferents descendiran per la muntanya. “El que busquem és que curses d’alt nivell ens visitin”, puntualitza.
Adaptar el país al cicloturisme
De moment, Andorra Turisme ha marcat 21 rutes per fer amb bici. Ara, sens dubte, l’altre repte és adequar les carreteres del país a l’arribada del cicloturisme. En aquest sentit, Riart assegura que el Govern “està apostant pel ciclisme i està adaptant les zones dels ports amb carrils bicis”.
En aquest mateix sentit s’expressa Torres que explica que des de fa uns sis anys es va començar a desenvolupar una estratègia per atreure aquest tipus de ciclisme. Una de les primeres mesures que es van aplicar va ser senyalitzar els ports per on circulen els amants d’aquest esport.
Tot i així, Riart considera que habilitar les carreteres perquè també en facin ús els ciclistes no és suficient i reclama una llei que els protegeixi. “Volem tenir un marc adaptat i un codi de circulació adequat. Ara el ciclista té totes les de perdre”, declara Riart, que demana que es faci al Principat una legislació similar a altres països europeus en què es protegeix més el ciclista. “Tenim les muntanyes, els ports, els carrils bici, l’única mancança és el codi de circulació”, sentencia el president de la FAC.
Hotels a mida
El que sí que s’ha creat, explica Torres, és una normativa amb els requisits que necessiten els hotels que volen rebre cicloturistes. De moment, en el país hi ha 33 establiments preparats per allotjar aquest tipus de visitants. Entre altres requisits, els demanen que tinguin estances on poder guardar les bicicletes amb seguretat, així com un petit taller on els visitants puguin arreglar els seus vehicles o netejar-los.
Molts d’aquests establiments, a més, ofereixen menús especials calòrics i sans que inclouen pasta, arròs, fruita o verdures. Així mateix, fan pícnics que els visitants poden menjar mentre fan les seves rutes amb bicicleta o avancen l’horari de l’esmorzar.
Un d’aquests allotjaments és l’hotel Babot. El propietari, Pere Babi, explica que “al juliol vénen molts turistes, especialment belgues i holandesos”. Molts d’ells, agrega, arriben en grups d’entre 15 o 20 persones i fan excursions. Babi també coincideix que el Tour o la Vuelta serveixen per atreure els aficionats de les bicicletes. “El turisme existeix i se n’ha de fer publicitat”, ressalta.
D’una manera semblant opina Oscar Julian, de l’hotel Sant Gothard, que creu que el país està realitzant “iniciatives per posicionar-se en el mercat”. En aquest sentit, valora que les competicions internacionals captiven els ciclistes amateurs que vénen al Principat a fer “rutes similars als seus corredors preferits”. Des del seu punt de vista, aquestes curses “són accions de dinamització i promoció de la marca” Andorra en el món del cicloturisme.
“Jo crec que ho han fet tot i més, la Vuelta, el Tour, ara la Purito”, remarca Carles Calvo, de la cadena Hotansa, que relata que cada setmana tenen grups d’entre 10 o 20 ciclistes, alguns dels quals lloguen aquí aquest vehicle. Les curses internacionals, afegeix, col·loquen el país “en el mapa i qualsevol aficionat ja sap que Andorra està preparada per atreure el ciclisme”.
DESACORD A TANCAR PORTS PER ALS CICLISTES
Recentment, el conseller delegat de Saetde, Joan Viladomat, va proposar tancar algunes carreteres de muntanya perquè només en fessin ús els amants de les bicicletes. Específicament, va plantejar tancar el coll de Beixalís, el d’Ordino o un dels vessants del coll de la Gallina. “Està bé tenir un carril bici, però potser estaria bé tenir tres ports tancats al maig, juny i juliol perquè els turistes hi poguessin passar uns dies”, va reflexionar Viladomat. Aquesta mesura, però, no compta amb el vistiplau del Govern, dels hotelers o de la FAC. “La realitat és que els ports d’Andorra no són ports de muntanya que registrin un gran volum de trànsit”, puntualitza Torres, d’Andorra Turisme. A més, creu que és compatible la circulació de bicicletes amb la d’altres vehicles. “En aquests moments decidir tancar ports de muntanya, ni els ciclistes ho estan demanant, i els usuaris que utilitzen els ports de muntanya per desplaçar-se i poder gaudir de vistes o paisatge crec que tampoc els molesta trobar-se amb ciclistes”, opina Torres. De fet, des de la FAC també apunten que “no fa falta” tancar les carreteres que passen pels principals ports del país, segons el seu president Gerard Riart. “La circulació quan comences a pujar disminueix, el problema el tenim a la base”, defensa.
Tampoc convenç la proposta a Pere Babi de l’Hotel Babot. “Tancar les carreteres només per als ciclistes és difícil perquè també hi volen anar els cotxes”, considera Babi, que manifesta que són carreteres turístiques utilitzades per tot tipus de vehicles. Una de les possibilitats que preveu l’hoteler és que es tanquin els ports per dies, per exemple, el de la Gallina dilluns, dimarts el d’Ordino i, així, successivament. “Això s’hauria d’estudiar bé”, indica.