Reportatge de la setmana

Hotelers sense clients

“La travessa del desert” és com anomenen alguns empresaris els mesos que van des del final de Setmana Santa fins al juliol. Una temporada “baixíssima”, amb hotels buits i molts d’ells tancats.

Hotelers sense clientsXavier Pujol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Final del mes de maig. Trobar una habitació d’hotel a algunes par­ròquies altes és complicat. I no ho és per la massiva presència de turistes. Tot el contrari. Sense turistes surt més a compte tenir l’hotel tancat. Els contractes dels treballadors temporers es van acabar a final d’abril i els propietaris no veuen rendible mantenir el personal després de la temporada d’hivern. No es fa negoci. A les parròquies centrals hi ha més moviment. No gaire tampoc. Els hotels estan oberts sí, però les ocupacions, sobretot entre setmana, són minses. No se supera el 30% les nits de diumenge a dijous. El cap de setmana millora una mica. A Andorra la Vella i a Escaldes-Engordany estan oberts la gran majoria d’hotels. Però treballen a mig ritme. Una part de la plantilla fixa està de vacances, l’altra treballa en alguns hotels més familiars per atendre tres o quatre habitacions.

Estem davant de la temporada baixa, la pitjor època de l’any per als hotelers. Ha acabat la temporada d’esquí i comença una travessa pel desert que comença un cop s’ha acabat Setmana Santa i s’allarga fins al juliol. Un viacrucis que fins a enguany s’havia patit en silenci. Fins que la Unió Hotelera (UHA) va decidir a final d’abril comunicar les ocupacions entre setmana. Un fet inèdit que va deixar en relleu percentatges d’ocupació de l’1,2% a la vall d’Orient i del 13% a les valls del Nord.

“Quan acaba Setmana Santa tot es complica. L’ocupació cau en picat, sobretot entre setmana”, indica el president de l’UHA, Manel Ara, que recorda que a les par­ròquies altes “els hotels tanquen per fer reformes i donar vacances perquè pràcticament no hi ha negoci”. L’entitat va voler donar un toc d’alerta publicant les dades d’ocupació entre setmana de la primavera en el que van anomenar “un exercici de transparència i comunicació”. I és que, afegeix Ara, “els hotels que estan oberts tot l’any ho passen molt malament”.

Hotels tancats a l’estiu?

Encara més pessimista és la presidenta d’Autèntics Hotels (AHA), Cristina Canut, que no només confirma que la majoria d’establiments de les parròquies altes estan tancats, sinó que “alguns fins i tot es plantegen no obrir a l’estiu”. L’hotelera fa una radiografia del que està passant actualment amb la temporada baixa. “Aquests mesos sempre han estat fluixos i els hotels que obrim tot l’any hem utilitzat el fons de calaix de l’hivern per anar tirant”, explica, per afegir que “ara, per molt que la temporada d’esquí ha estat bona, no es pot fer prou calaix per no acabar perdent diners”. Canut hi afegeix que “Andorra s’ha convertit en un destí turístic amb pics molt pronunciats” i que fins i tot en temporada alta “només omplim al Nadal, Setmana Santa i en alguns ponts”.

Sí que admet que hi ha jornades amb ocupacions que freguen el 100%, però que a la quinzena d’establiments que conformen Autèntics Hotels, “les ocupacions mitjanes anuals estan entre el 36 i el 40%”. I per aquesta temporada baixa parla d’ocupacions entre setmana del 10% i que en algun dissabte es pot estar entre el 50 i el 60% al centre.

Les pitjors ocupacions de l’any

I és que maig i juny, conjuntament amb el novembre, són els pitjors mesos de l’any en el que es refereix a l’ocupació hotelera. La mitjana històrica del maig –la Unió Hotelera recull les ocupacions des del 2011– és del 30,4% (enguany ha estat del 32,2%) i la del juny del 36,7%. S’interposa entre les dues dades la del novembre, que és de mitjana del 34,4%. Segons l’estadística elaborada per l’UHA, la mitjana anual d’ocupació és del 53,07%. L’abril també és considerat pels hotelers un mes de temporada baixa, però els capricis del calendari –si Setmana Santa no cau al març– poden fer fluctuar molt l’ocupació. La mitjana des del 2011 és del 37,09%, però als anys 2013 i 2016 va ser del 27,8 i del 28,1%, respectivament. L’abril passat, amb Setmana Santa pel mig, l’ocupació mitjana va ser del 47,2%.

Des del Govern “som conscients que són mesos complicats on la gent es desplaça menys a nivell turístic. Més enllà de l’oferta que hi hagi, les poblacions europees no es mouen per turisme els mesos de maig i juny i ni de final de setembre a començament de novembre”. Són paraules del ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, que hi afegeix que aquests mesos “els mercats són menys receptius a qualsevol proposta que els vulguis fer”.

Els darrers anys el nombre de visitants els mesos de maig i juny es mou en una franja d’entre els 550.000 i els 590.000. La majoria són excursionistes i són entre 100.000 i 150.000 els que es queden a dormir. La mitjana de pernoctacions és de poc més de dos nits per turista, quan a l’hivern són unes quatre i a l’agost tres.

Camp fa una radiografia de la situació. “Les estacions d’esquí estan tancades –Vallnord no reobre fins ben entrat maig i Grandvalira fins al juliol–, Caldea fa parades tècniques i és una oferta amb la qual no pots comptar”, assenyala, per afegir que “ens queda el comerç, que està en un pla estratègic molt ambiciós que volem rendibilitzar a mitjà i llarg termini”. I és que el ministre assegura que actualment el comerç és gairebé l’únic que atrau els turistes en temporada baixa. “La gent puja sobretot el cap de setmana i aquí tenim marge per avançar”, indica. Des dels comerciants, la presidenta de la FACA, Susagna Venable, discrepa amb Camp respecte de la pujada de turistes atrets pel comerç. “Això és el desert, desertíssim, són mesos perduts”, explica Venable, per afegir que “treballes amb la gent del país i poca cosa més fem”.

Més turisme cultural

El ministre de Turisme és conscient que amb el comerç no n’hi ha prou i aposta per “revifar” algunes ofertes i “crear-ne” de noves. I en destaca una: el turisme cultural. “No som una destinació percebuda com a tal i hem de fer més esforços i tenir més oferta”, indica. Posa d’exemple el Museu Thyssen, que “ens ha d’ajudar en temporada baixa a tenir més visitants. Però és un museu petit i dirigit a un turisme de cert nivell i prestigi que ens aportarà qualitat, però no quantitat”. I és aquí quan el ministre torna a posar sobre la taula una proposta d’Andorra Turisme i personal que no vol abandonar: el recinte multifuncional. “Des del Govern apostem per tenir un recinte fix on es puguin fer concerts i festivals musicals que ens puguin aportar en temporada baixa el que ens ha aportat el Cirque du Soleil al juliol”, indica Camp.

Però, matisa, per “fer tot això ens calen més diners”. Recorda que durant 8 mesos l’any, Andor­ra està present als mercats on es volen captar turistes i que hi ha quatre mesos on no s’hi està. Al llarg dels 8 mesos, al novembre es fa el Shopping Festival, de desembre a l’abril es viu de l’esquí, i al juliol i l’agost ve el turisme de natura. “Amb el pressupost que tenim a Andorra Turisme, si volem fer coses en temporada baixa hem de treure diners de les altres”, explica, però hi afegeix que “no ho podem fer perquè són campanyes, esdeveniments i accions comercials amb els operadors turístics que ens funcionen i ens aporten visitants”. Tot plegat ho resumeix Camp en una frase: “si hem de tenir una oferta tot l’any als mercats turístics que interessen a Andorra hi ha d’haver un increment del pressupost”.

Caps de setmana llargs

Més enllà del cultural, el ministre creu que l’aposta passa per atraure el turisme de cap de setmana que faci estada les nits de divendres i dissabte. “Destinar molts diners a promocionar un turisme d’entre setmana en temporada baixa sabent que els mercats són poc receptius i que poca gent viatja, seria un gran error. Una despesa injustificada”, adverteix.

Potser una solució per entre setmana sigui el turisme de negocis. “Si vols bons congressos, això val molts diners i Andorra no tenim grans empreses que puguin aportar un patrocini important. Les administracions no ho poden fer tot”, indica. I afegeix que “el casino també ens ha d’ajudar en temporada baixa”.

El comerç i l’hoteleria veuen bé les propostes. “El turisme de fires i cultural, tot i que és complicat, sí que ens pot ajudar”, diu Venable. “Els congressos ens venen bé, pot ser un ajut, però tampoc salvarà la temporada”, admet Ara, que recorda que al país “no tenim recintes per acollir congressos de 2.000 o 3.000 persones”.

Canut és més crítica. “Sembla que Andorra Turisme ha decidit que per a la temporada baixa no hi ha solució”, assenyala, i hi afegeix que potser és una bona època per fer d’Andorra un país de congressos i per explotar més la muntanya i la natura. “S’han d’explotar mercats propers, no sé què ens aporta anar a buscar xinesos perquè en vinguin tres o quatre”.

Hotelers sense clients

Hotelers sense clients

tracking