Reportatge de la setmana
Molt més que bàsquet
Després de cinc temporades a l’elit, el MoraBanc Andorra s’ha convertit en un actor de primera línia de la societat aprofitant el ressò del bàsquet per implicar-se amb diferents col·lectius del país.
El passat 1 de juny, el MoraBanc Andorra va perdre al Palau Blaugrana el partit decisiu dels quarts de final del play-off pel títol i va posar el punt i final a una exitosa temporada 2017-2018. Encara no se sabia oficialment, però aquell va ser l’últim partit de Joan Peñarroya a l’equip després de vuit temporades, i preguntat pel Diari sobre què era el que el feia sentir més orgullós, ho va tenir clar. No va parlar d’ascensos, victòries o classificacions per la Copa del Rei o per Europa, sinó que el tècnic va voler destacar “que el MoraBanc Andorra s’ha convertit en un esdeveniment social que cada 15 dies aconsegueix unir i aglutinar la societat andorrana”. A més, va afegir que “és una animalada, i no tinc cap dubte que una de les millors imatges del país és el seu club de bàsquet”.
El MoraBanc Andorra compleix enguany la cinquena temporada a l’elit en aquesta segona etapa, i, de manera paral·lela a la seva evolució al terreny esportiu, està augmentant el seu paper com un dels actors més importants en diversos aspectes de la societat andorrana.
UNA MASSA SOCIAL ESTABLE
El MoraBanc Andorra compta actualment amb uns 2.300 socis a la seva cinquena campanya a la Lliga Endesa. El president de l’entitat, Gorka Aixàs, reconeix que “quan vam pujar vam fer alguna previsió ambiciosa en què ens marcàvem arribar als 3.000 socis”, però alhora manifesta que “els que tenim ara ja són una bestiesa, perquè al final arribem on arribem”. A més, admet, que “la nostra principal àrea d’influència és Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, per tant estaríem parlant d’uns 35.000 habitants”.
A més, un dels factors que fan gran el club és la varietat dels aficionats, així, Aixàs explica que “una de les nostres grandeses és que inequívocament som molt variats, al camp podem veure gent de tota mena i hem arribat a ser totalment transversals”.
‘SOM UN PAíS’, L’ESSÈNCIA DEL CLUB
La principal peculiaritat del MoraBanc Andorra respecte a la resta de clubs de la Lliga Endesa és que el conjunt tricolor és més que un club de bàsquet, ja que representa tot un país, un fet que des de l’entitat creien que s’havia d’aprofitar un cop a l’elit, d’aquí que el Som un país sigui un dels seus lemes principals. En aquest sentit, el cap de comunicació i màrqueting, Gabriel Fernàndez, explica que “nosaltres teníem clar que havíem d’explicar això”, i afegeix que “a la lliga hi ha clubs molt importants i que en el còmput tenen més coses que nosaltres, però cap al nostre entorn pot representar a un país tal com ho fem nosaltres i era una cosa que havíem de posar en coneixement”.
Pel que fa al sentit de pertinença, el president Gorka Aixàs té clar que “hem creat un factor d’identificació pel fet de ser un país i no pas una ciutat o una regió, i la gent, per exemple, pot cantar l’himne nacional abans de cada partit”. A més, el directiu assegura que “això també ens dona una responsabilitat afegida, i també per això hi centrem la nostra comunicació”.
RETORNAR TOT EL QUE ES REP
El Som un país no només s’explica de la frontera cap a fora, si no que, assegura Gabriel Fernàndez, “també s’ha d’explicar cap endins per tota la societat del país”. És per això que el MoraBanc Andor-ra no s’aparta de la gent i de les institucions del país. Per posar alguns exemples, l’entitat tricolor col·labora amb Unicef Andorra, l’Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell, la gent gran d’Andorra la Vella a l’Hostal Calones, o fins i tot amb el Govern en la campanya #MaiPor25N per eradicar la violència de gènere. Precisament sobre aquest cas, el ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, comentava que “el MoraBanc és un equip que no deixa de ser una vitrina per al nostre jovent i en fem ús per poder difondre una campa-nya on la població s’hi pugui identificar”.
Sobre la vinculació del club amb diferents projectes socials, Gorka Aixàs té clar que “nosaltres sentim que ho hem de fer, l’esport, i en aquest cas l’ACB és un altaveu molt gran i nosaltres sentim que ens hi hem d’implicar al màxim”, i clou que “al final, aquests actes de tipus social que fem no són més que retornar una petita part del molt que ens dona a nosaltres la gent”.
Una de les entitats amb què col·labora el club és Unicef. El MoraBanc Andorra li cedeix el taquillatge íntegre d’un partit, i també organitza el partit benèfic amb personalitats de la política, la societat i esportistes d’altres disciplines del país, Champions for Unicef, o amb el patrocini de la samarreta. Precisament el Champions for Unicef és un dels actes que sempre té més interès, i el president Gorka Aixàs destaca que “els esportistes i altres personalitats ens truquen sempre abans de Nadal per veure quan tenim pensat fer-ho”.
La directora d’Unicef al país, Marta Alberch, assegura que “actes així representen molta visibilitat, i ens serveix per poder ajudar molta gent”. De fet, Alberch recorda que la col·laboració va començar “perquè abans érem veïns de despatx, i els vam demanar si hi volien col·laborar amb nosaltres, i van acceptar”, a més, remarca que “ja estàvem junts abans que aconseguissin l’ascens a la Lliga ACB, i un cop van pujar, la col·laboració es va mantenir i encara vam anar realitzant més coses junts”.
Pensant en els jugadors, des del club admeten que “a vegades no és fàcil que ho entenguin, i ho hem d’explicar perquè ells desconeixen la nostra realitat, però després estan encantats d’ajudar-nos”. De fet, un dels capitans de la plantilla, el serbi Oliver Stevic, reconeixia després de visitar la gent gran d’Andorra la Vella a l’Hostal Calones que “actes així són molt importants i és necessari tenir la connexió amb tota la gent del país”.
LA COMUNICACIÓ, CLAU AL CLUB
Una de les claus que explica l’èxit del MoraBanc Andorra més enllà del parquet és la comunicació que realitza l’entitat, especialment a les xarxes socials. Els perfils del club a internet se surten de l’estereotip de compte institucional sense suc. En aquest sentit. el cap de comunicació i màrqueting, Gabriel Fernàndez, explica que “nosaltres teníem clara una idea, i era que volíem ser divertits, atrevits, i no ser una cosa residual a les xarxes”, i afegeix que “al final cadascú té el context que té i fa el que vol, però nosaltres vam apostar per això, a mi m’agrada fer-ho així, i de fet, cada vegada ens van acompanyant més clubs en aquest estil”.
On també s’ha notat una evolució del club és en els patrocinis. Més enllà de MoraBanc i Andorra Turisme, partners principals, el club compta amb una vintena d’empreses col·laboradores, tot i que aquesta roda no s’atura i sempre es busquen nous patrocinis. Fernàndez remarca que “nosaltres no anem als llocs a demanar ajuda, sinó a oferir un patrocini, i els expliquem per què interessaria a una empresa col·laborar amb nosaltres tenint en compte la repercussió que tenim o els molts suports que hi ha disponibles”. El conjunt tricolor fins i tot té contractes de patrocini fora del país, que és cap a on podria anar el futur, tot i que Fernàndez admet que “potser seria fer-nos un tret al peu, s’ha d’estudiar”.
‘One Team’: afavorir col·lectius vulnerables
Des de fa uns quants anys, l’Eurolliga obliga tots els equips que participin a les seves competicions (Eurolliga i Eurocup) a presentar iniciatives destinades a contribuir a la comunitat ajudant col·lectius que presentin risc d’exclusió, en un programa que s’anomena One Team. El MoraBanc Andorra no ha estat menys, i també ha realitzat dues iniciatives durant els dos últims anys en què ha disputat la segona competició continental. El 2017, el projecte escollit pel club estava relacionat amb la violència de gènere. Des de l’entitat, juntament amb el ministeri d’Afers Socials, es van fer una sèrie de formacions en relació a aquesta xacra en què participaven tant els integrants dels equips masculins del MoraBanc Andorra, com també les jugadores dels conjunts femenins. El responsable de la base tricolor i del projecte One Team del MoraBanc, Jaume Tomàs, va explicar que “no volem que els jugadors que passen per la nostra base tinguin la sensació de que els ensenyem a jugar a bàsquet i prou”. Aquella iniciativa va ser pionera a tot el continent, ja que, tal com explicava el director de comunicació del club, Gabriel Fernàndez, “habitualment, els projectes One Team acostumen a anar en la direcció d’unir el bàsquet i la seva pràctica amb algun col·lectiu que no sempre té facilitat per practicar-lo, però sent el nostre primer cop hem volgut anar un pas més enllà”. Aquesta temporada el MoraBanc Andorra va fer una passa més, i el seu projecte One Team era acostar el bàsquet als reclusos del centre penitenciari de la Comella. Durant vuit sessions que es van fer al llarg de vuit setmanes, els interns de la presó van gaudir del bàsquet amb els entrenaments dirigits per Jaume Tomàs, que intentaven transmetre una sèrie de valors amb el fil conductor de l’esport de la cistella. A més, les dues últimes jornades d’aquest projecte van tenir uns convidats de luxe. L’encarregat de dirigir la sessió va ser el tècnic del primer equip tricolor, Ibon Navarro, que va assegurar que “ha estat divertit veure com la gent s’il·lusionava i el que ha suposat, i veure que per a ells és un dia diferent dins del que pot ser la rutina i la monotonia del seu dia a dia”. L’últim dia del projecte One Team va comptar, a més de l’entrenador, amb la majoria de la plantilla tricolor, que primer van fer una xer-rada als presos, i després van realitzar un concurs de tir conjunt amb els interns. En aquesta sessió, David Jelínek va deixar un missatge per reflexionar als interns: “Vaig veure que si es creu en un mateix, les segones oportunitats arriben.”