Reportatge de la setmana

Preparats a tot gas

L’alçada i l’hàbitat d’Andorra és ideal per als pilots residents a l’hora de fer la posada a punt a les pretemporades. Els ‘cracks’ del motor basen la seva preparació física en la bicicleta o en esports d’hivern, com l’esquí de muntanya.

Preparats a tot gas

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Ja fa un cert temps que els esports d’hivern es van posar de moda entre els pilots de MotoGP i entre molts esportistes d’elit relacionats amb el motor i les dues rodes. Per aquest i altres motius, cada cop és més freqüent que pilots de la màxima categoria fixin la seva residència a Andorra. El país ha esdevingut un indiscutible pol d’atracció per a esportistes de nivell mundial i gent com els germans Espargaró, Aleix i Pol, Àlex Rins, Maverick Viñales, Xavier Simeon o, tocant altres especialitats, Joan Barreda, Cyril Després o Toni Bou potencien constantment la Marca Andorra.

Els pilots residents busquen en la muntanya, l’skimo i el treball en alçada la fórmula idònia per encarar amb totes les garanties la seva temporada. És per això que l’hàbitat i tot el que ofereix Andorra resulta idíl·lic per completar una pretemporada amb èxit.

Pol Esparagaró és un dels pilots de MotoGP residents al país. Al febrer va fer cinc anys des que va arribar al Principat amb el seu germà Aleix i les seves respectives parelles. “La meva família i jo pujàvem sovint a la muntanya perquè teníem una casa a Bellver de Cerdanya, que és del meu avi. Això sí, no vivíem una vida a la muntanya com podem fer ara i, en aquest sentit, he descobert quelcom que m’agrada moltíssim, tan a l’hivern com a l’estiu.” El petit dels Espargaró afegeix que “he descobert que m’encanten les muntanyes, una vida que m’agrada molt, que m’ajuda molt a treballar bé per a la meva feina i amb la qual estic molt tranquil. Vaja, se m’ha obert un món nou [riu]”. A mitjan desembre va arrencar la seva pretemporada. “El meu dia a dia, la meva rutina, és llevar-me al matí, esmorzar fort, carregar energies i ja sortim amb el Marc [el preparador físic] cap a les muntanyes”. L’escenari no és sempre el mateix i els agrada anar variant i canviant de lloc. “De vegades anem a Ordino, a Pal, on anem moltes vegades perquè ens cau molt a prop, i acostumem a fer una mitjana d’uns 1.000 metres de desnivell positiu diaris al matí, a partir de les 10. Després, depenent del punt en què ens trobem de preparació, ens tanquem al gimnàs i fem un entrenament de força.” L’activitat de càrdio als matins és habitual entre els pilots a l’hora de preparar-se. “És que va molt bé i, a més, m’agrada molt”, indica Espargaró. “L’skimo és l’entrenament ideal per a nosaltres. És una activitat molt completa, que es fa en alçada, que ajuda a l’hora del consum d’oxigen, fas càrdio, fas esprints, treballes potència, fons i s’exercita el tren superior i l’inferior”.

Àlex Rins és un altre dels pilots de MotoGP residents al Principat. Va arribar el desembre de 2016 i també destaca els avantatges que ofereix el país a l’hora de planificar la temporada i preparar-se. “Vaig iniciar la meva pretemporada a mitjan desembre i vaig començar fent gimnàs i a treballar suau. De mica en mica, conforme anaven passaven els dies, anàvem augmentant les càrregues”. Rins explica que li agrada “fer skimo, gimnàs, bicicleta i moto. Vaja, una mica de tot”. Per al pilot, entrenar-se a Andorra “té molts beneficis que potencien aquest tipus d'entrenaments. El principal és l'alçada i l’skimo, d'alguna manera és un substitut de la bicicleta, que a l’hivern a Andorra és una mica més complicat practicar i és la millor forma de fer càrdio”.

“És que l’skimo és un esport perfecte”, intervè Pol Espargaró. “Per exemple, sempre ho parlem amb el meu preparador [Marc Rovira]. Si surts a córrer, estàs patint des que surts fins que arribes, perquè tot el que fas a l’anada ho has de fer a la tornada”. En canvi amb l’esquí de muntanya no passa. “Clar, perquè quan arribes a dalt, tens el premi de poder esquiar i fer la baixada. I això és una passada!”, sostè Pol. Àlex Rins afegeix que “és important una activitat així perquè et fa treballar un mica tots el grups de músculs per arribar el més preparat possible”.

En termes molt semblants s’expressa Joan Barreda. El calendari del pilot de Rally Raid i enduro és diferent dels de MotoGP però, evidentment, també treu tot el suc que pot a fer skimo. És una activitat que els pilots “noten molt. Pel tema de l'alçada és molt bo fer-ho”. Barreda incideix en que “els últims anys, a Bolivia per exemple, era boníssim aquest entrenament perquè era doble. Arribava, fins i tot, a dormir en tendes de campanya només per aclimatar-me a l'alçada i a l'hora de practicar esquí feies el doble de treball». La pretemporada ja fa un parell de setmanes que ha començat per al de Torreblanca. Ha intensificat els entrenaments amb la moto i les sessions físiques de cara a la primera prova del mundial de Rally Raid, la d'Abu Dhabi. «Aquest any no serà tan dur perquè són quatre curses i, normalment, són sis», apunta. La bicicleta també forma part de la preparació de Barreda, «sobretot els mesos quan acaba el mundial que intentem agafar un pic important de forma física per arribar bé als darrers trams de l'any, finals d'octubre, novembre i desembre». En aquest sentit, el pilot d’Honda explica que “a Andorra, que acostuma a fer més fred i sovint hi ha gelades, és més perillosa la bicicleta en aquestes dates, hi ha més riscos i intento fer més estàtica i altres treballs de càrdio. És evident, però, que la bicicleta és bàsica per a la pretemporada i ho acostumo a combinar amb l'skimo». Pol Espargaró assenteix i explica que “m’agrada molt anar en bici i l’Aleix [Espargaró] és un boig de la bicicleta. Jo no tant, però també m’agrada. A més, igual que tenim totes les muntanyes per fer skimo, també tenim un terreny espectacular per fer BTT i carretera i es puja molt tranquil”. A més, el pilot de Granollers assegura que “la gent a Andorra està molt conscienciada amb el ciclisme i el ciclista i els tolera moltíssim. I és d’agraïr”. A l’estiu ens focalitzem en la bicicleta de carretera, sortim a córrer o caminem per les muntanyes.

El seu preparador físic, Marc Rovira, ofereix una classe magistral de preparació. Subratlla que “el que més ens agrada d’Andorra és la tranquil·litat amb lquè podem entrenar. La gent és sempre molt respectuosa i ens deixen treballar amb normalitat”. Aquest, sens dubte, és un dels factors principals que beneficien Pol Espargaró a dinamitzar la seva activitat, destaca Rovira. A nivell més fisiològic i d’entrenaments, el preparador assenyala que “treballar en alçada et fa acumular més glòbuls vermells i això es trasllada d’una manera molt positiva quan viatgem a altres països a l’hora del reclutament de l’oxigen a les cèl·lules”. En aquest sentit, l’alçada aporta “un benefici molt positiu” perquè “el múscul està més oxigenat i l’esportista es cansa menys”. En una pretemporada s’acostuma a fer una càrrega de feina més important per adquirir la base física principal amb la qual s’ha d’afrontar la competició. En el cas de MotoGP, “tenim la sort de poder aprofitar la petita aturada que es fa a l’estiu -unes tres setmanes al juliol- per fer una segona pretemporada”, indica Rovira. La primera pretemporada, la més important, acaba per als pilots de MotoGP quan comença la primera cursa, és a dir, el proper cap de setmana al circuit de Doha, al Gran Premi de Qatar. Durant la pretemporada “nosaltres fem sessions amb molt volum de treball, però potser amb una intensitat més baixa que la que ens trobem durant la temporada, que les sessions són més intenses però d’un volum més reduït”, afirma Marc Rovira. És a dir, a l’hivern Pol Espargaró fa sessions de treball “molt llargues amb una intensitat còmoda per poder aguantar tirades molt llargues i, d’aquesta manera, augmentar la base aeròbica i agafar prou resistència per després aguantar tota la temporada o, com a mínim la mitat, fins a l’aturada de l’estiu”, argumenta el preparador físic. Durant aquesta aturada de la competició al juliol es fa “una recàrrega de forces que fa el cos per afrontar la segona part del calendari”.

El calendari establert a l’hora de treballar el segueixen fil per randa els pilots. En el cas de Pol Espargaró, Marc Rovira apunta que “treballem sis dies a la setmana, amb un de descans i fem doble sessió cada jornada. Al matí fem esquí de muntanya, una activitat més aeròbica i més llarga, i a la tarda treballem al gimnàs. Depèn de la setmana es fa més feina preventiva, exercicis compensatoris, de força hipertròfica, força resistència, força explosiva... depèn molt del que toqui i del moment que ens trobem de pretemporada”, puntualitza. El curs tot just comença per a Rins i Espargaró i Barreda inicia una part important de l’any competitiu amb la vista posada al Dakar.

Preparats a tot gas

Preparats a tot gas

tracking