reportatge de la setmana

Cap a una mobilitat sostenible

Els vehicles de gasoil i gasolina estan sofrint una lenta desacceleració al mateix temps que creixen alternatives més sostenibles com els elèctrics i els híbrids, posant de manifest un canvi en el model de mobilitat.

Cap a una mobilitat sostenible

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El parc automobilístic d’Andorra mostra una clara tendència de creixement, que arriba a finals de 2018 als 86.930 vehicles, gairebé 10.000 més que fa deu anys. De fet, segons les dades del departament d’Estadística del Govern, en la darrera dècada l’augment del nombre de vehicles al Principat ha sigut més de tres vegades superior al del cens de població, que en aquest període ha crescut en unes 3.000 persones. Per aquest motiu, les administracions i les empreses són conscients de la importància que té conèixer quines són les tendències dins d’un sector que cada vegada té més pes al país.

Cal destacar que, tot i que encara tenen una presència poc significativa en el parc automobilístic, els vehicles elèctrics i híbrids estan experimentant un creixement molt important. En només dos anys (de 2016 a 2018), el nombre de turismes d’aquest tipus va passar de ser 360, la qual cosa suposava un 0,65% del total; a 708, és a dir, un 1,2%. Els elèctrics i els híbrids han duplicat el seu impacte en el parc automobilístic mentre que la gasolina i el gasoil estan sofrint una lenta però constant desacceleració al mercat, i és d’esperar que aquesta tendència continuï.

L’electricitat

Malgrat que els canvis en els hàbits de compra de vehicles tenen una evolució lenta en termes absoluts, el parc automobilístic avança cap a una clara direcció. Mentre que el creixement del nombre de turismes de gasolina va patir un petit augment l’any passat, passant d’una variació de 1.064 cotxes l’any 2017 a 1.137 vehicles l’any 2018; el creixement dels gasoil s’ha reduït a més de la meitat. Els principals motius són l’augment dels preus dels petrolis i la creixent pressió social sobre els vehicles més pol·luents. Així, l’augment d’aquest tipus de turismes va passar de ser de 1.008 vehicles el 2017 a 405 l’any passat, la qual cosa, tenint en compte que hi ha un creixement general del parc automobilístic, mostra que hi ha una clara reticència a adquirir vehicles de gasoil els últims anys. De fet, aquesta modalitat és l’única que ha patit un descens (d’un 1,8%) aquest últim any si s’observen les unitats per cada 1.000 turismes.

Per contra, el nombre de cotxes amb mobilitat elèctrica (100% elèctrics i híbrids de gasoil i gasolina endollables) per cada 1.000 turismes ha experimentat un creixement d’un 41,5% el 2018, que si bé representa un augment discret en termes de xifres absolutes, és un reflex de la tendència que té el mercat. Una tendència que el Govern vol accentuar a través d’iniciatives com el programa Engega, que incentiva econòmicament les persones per comprar un vehicle amb una font d’energia sostenible. Entre 2016 i 2018, el Govern va invertir 3,3 milions d’euros en aquest programa, que ha contribuït a l’adquisició de 475 vehicles elèctrics i híbrids, i ha situat Andorra entre els cinc països d’Europa amb més penetració de vendes en aquest mercat.

Per tal d’adaptar-se als canvis que s’estan produïnt en el parc automobilístic, les companyies elèctriques han instal·lat ja més de 30 punts de càrrega de vehicles, una xifra que s’ampliarà en els propers mesos. Albert Moles, director de FEDA, explica que la previsió és que els vehicles endollables siguin cada cop més nombrosos i que, fins i tot, és viable que el parc automobilístic estigui integrat únicament per vehicles elèctrics “a curt o mitjà termini”. Per aquest motiu, FEDA vol preparar-se per a aquest procés i ja aposta per la mobilitat sostenible, ja que, segons Moles, “l’electricitat és la solució al canvi climàtic”. D’altra banda, el director de FEDA explica que els vehicles elèctrics resulten cada cop més atractius per als usuaris perquè són més eficients amb el consum d’energia: “Un litre de gasoil té un rediment d’un 20-25%, mentre que 10 quilovats per hora, que és l’equivalent, té un rediment d'un 80-90%”. FEDA té previst ampliar la xarxa de carregadors instal·lant uns set nous punts de càrrega cada any.

Malgrat això, l’evolució en el nombre de vehicles elèctrics no convenç tothom. El president d’Apapma, Carles Iriarte, valora positivament aquesta dinàmica, però apunta que “tot es pot millorar”, ja que, segons indica, l’energia elèctrica “és la menys contaminant a nivell d’ús, però la construcció de bateries no és inòcua i la produccio d’electricitat sí que és contaminant”. Iriarte explica que Andorra compra energia a França i Espanya, per la qual cosa considera que apostar per l’electricitat com a principal font d’energia per als vehicles només implica que la contaminació es generi en altres llocs: “L’electricitat molts cops es produeix en centrals tèrmiques que cremen carbó. Així, el que fem és traslladar el problema mes enllà de les nostres fronteres, però hem de pensar de forma més global”.

Importació de cotxes pol·luents

El parc automobilístic andorrà no només està format pels vehicles que es compren al Principat. Molts dels cotxes que circulen al país han estat importats i aquests tenen un fort impacte en el panorama nacional. Per aquest motiu, els concessionaris es van queixar fa unes setmanes que el Govern permeti l’entrada de vehicles que poden tenir fins a deu anys, ja que aquests són més pol·luents i xoquen amb el model de mobilitat sostenible que les administracions volen implementar. L’executiu va introduir fa uns anys una modificació en el Codi de circulació que canviava els criteris d’importació de vehicles: fins aleshores el requisit eren els anys del vehicle i estava prohibit importar i rematricular un vehicle que tingués més de tres anys d’antiguitat. Però a partir de llavors es va optar perquè el requisit el marqués l’etiqueta Euro, la que s’usa per determinar el nivell de gasos que emet l’automòbil i, per tant, la seva incidència en el medi ambient. La regulació estableix que es poden introduir al Principat cotxes d’un número menys de l’etiqueta Euro que estigui vigent. Ara segueix vigent l’Euro VI i, per tant, es poden importar Euro V, cotxes que poden tenir gairebé 10 anys. El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), Xavier Calvís, denuncia aquesta decisió per part de l’administració: “És una contradicció que per una banda s’ajudi els elèctrics i els híbrids endollables i també el desballestament però que encara deixis entrar un cotxe de deu anys.” Malgrat això, Calvís assenyala que la importació de vehicles pol·luents és un problema que es podria solucionar aviat: “És un error que crec que hi ha intencions de subsanar. El Govern s’està adonant que estan deixant importar cotxes que d’aquí a quatre dies els hauran de donar ajudes al desballestament, amb la qual cosa és un absurd.” Així, mentre que els concessionaris aboguen per prohibir la importació d’aquests vehicles, des d’Apapma, Carles Iriarte proposa implementar un impost per als qui vulguin introduir-los al país. “Qui contamina, paga”, apunta.

Cal destacar que l’edat mitjana del parc automobilístic andorrà ha crescut sensiblement en els darrers anys, en gran part per la decisió de permetre importar vehicles amb més antiguitat. L’any passat la mitjana va pujar un 2% fins als 14,5 anys. Els turismes es van quedar lleugerament per sota (13,8 anys) i altres com els ciclomotors (25,6 anys) o vehicles agrícoles (26,9 anys) molt per sobre.

NOVES FORMES DE MOURE’S

El mes de setembre passat, el Consell General va aprovar per assentiment el projecte de llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic, un text que recull els objectius i compromisos contrets en aquest àmbit i determina les diferents accions per assolir-los. Entre aquests aspectes, la mobilitat té un paper fonamental, i és per aquest motiu que la llei hi fa un especial èmfasi. El creixement d’iniciatives com Cicland i la voluntat de les administracions per fomentar el transport públic interurbà i la mobilitat a peu són dos dels pilars bàsics del nou model de mobilitat que es pretèn assolir.

Cicland és un servei de bicicletes elèctriques que es va posar en funcionament l’estiu de l’any passat. Des de llavors, ha crescut fins a arribar als 129 abonats i ha sigut utilitzat més de 5.000 vegades, unes xifres que el gerent del servei, Erik Fraissinet, valora molt positivament. “Estem 100% implicats amb el nou model de mobilitat perquè és un dels pilars del desenvolupament del país”, explica. Les bicicletes de Cicland estan dissenyades tenint en compte les característiques de l’orografia andorrana. Tenen una autonomia de quasi 100 quilòmetres i el servei està operatiu les 24 hores del dia, sempre que les condicions meteorològiques ho permetin, per la qual cosa esdevé una alternativa cada cop més consolidada per moure’s dins de les parròquies. Cicland disposa de 14 parades i aquest any incorporarà dues de noves que posaran 12 bicicletes més en la xarxa, la qual té actualment 50 en funcionament i 5 en stock per substituir possibles avaries. La conversió de l’avinguda Carlemany i gran part de l’avinguda Meritxell en vies per a vianants fa uns anys mostren la intenció dels comuns d’eliminar el trànsit al centre de les parròquies. De fet, la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, va manifestar fa uns mesos la seva voluntat per transformar l’avinguda Príncep Benlloch en una via d’un únic sentit de la circulació per tal d’afavorir la mobilitat a peu, malgrat que finalment es mantindran els dos carrils per qüestions de viabilitat. El mateix comú de la capital va impulsar una iniciativa anomenada Metrominut, que té com a objectiu fomentar que la gent es mogui caminant per la parròquia mitjançant uns cartells on s’indiquen els principals punts d’interès i el temps que costa arribar-hi a peu.

El nou model de mobilitat que s’intenta implementar al país requereix una eina transversal que permeti als ciutadans adaptar-s’hi, i la desenvoluparà FEDA amb una aplicació que integrarà la informació de les diferents modalitats de mobilitat. Aquesta eina començarà a funcionar l’últim trimestre d’aquest any i permetrà obtenir informació en temps real i el pagament unificat en les diferents modalitats de transport: línies de transport públic, aparcaments públics i privats, sistema públic de bicicleta elèctrica compartida (Cicland) i carregadors de vehicles elèctrics de la via pública i privats. A més, oferirà la possibilitat de dissenyar els trajectes combinant diferents opcions de mobilitat. Sobre l’aplicació, Albert Moles va explicar que aquesta nova eina, que estan desenvolupant i que van atorgar a Siemens, servirà perquè la gent “pugui adaptar-se i aprofitar les oportunitats que sorgeixen” del nous models de mobilitat.

El 18 de maig es celebra per sisè cop la Jornada de la mobilitat elèctrica, on l’Automòbil Club d’Andorra, FEDA i una dotzena d’empreses especialitzades exposaran els últims avenços en mobilitat sostenible. Una oportunitat per constatar que un nou model de transport ha arribat per quedar-se.

Cap a una mobilitat sostenible

tracking