Reportatge de la setmana

La festa del bàsquet

La Copa del Rei s’ha convertit durant les últimes dècades en el torneig referència del bàsquet ACB, amb un gran impacte mediàtic i amb vuit equips i vuit aficions gaudint de l’esport a la mateixa ciutat.

La festa del bàsquet

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Tot just fa una setmana, el Reial Madrid guanyava a Màlaga la 28a Copa del Rei de la història en un torneig que any rere any guanya protagonisme en el món del bàsquet, i que és un dels millors moments anualment per als aficionats a l’esport de la cistella. Vuit equips i vuit aficions (més les de la resta d’equips que no la disputen) i 11.000 espectadors en una mateixa ciutat amb tot el que això suposa. A l’última cita del torneig, Màlaga va rebre unes 7.000 persones, i segons els estudis de mercat que s’han realitzat en edicions anteriors, fer d’amfitrió de la Copa del Rei suposa un retorn econòmic per a la ciutat d’uns 21 milions d’euros, com va passar a les de Gran Canària 2018 o la Corunya 2016. Però quin és el secret perquè la Copa del Rei s’hagi convertit en un torneig de referència? Des de l’ACB, el seu director de comunicació, Pablo Malo de Molina, creu que hi ha dos factors. El primer és que “ha sorgit quasi de manera espontània i els aficionats ho han convertit en una festa molt gran, això ha passat sense planificar-ho, i l’esdeveniment ha obtingut una gran dimensió per si sola”, a més, afegeix que “també hi ha hagut uns quants anys amb resultats i emoció esportiva, i també amb històries força potents com les de Pau Gasol o Rudy Fernàndez”. Per a Malo de Molina, l’altre gran motiu perquè la Copa del Rei sigui el que és actualment és “la feina organitzativa durant moltes dècades de l’ACB, perquè se li pugui donar un embolcall perfecte a un torneig com aquest, i també el repte de buscar cada any coses noves perquè no tots els anys sigui el mateix i la gent s’acabi avorrint”.

GRAN IMPACTE MEDIÀTIC

A les xifres de visitants i de retorn econòmic s’ha de sumar l’impacte mediàtic que obté la competició i la ciutat durant quatre dies. El torneig d’enguany es va retransmetre en directe a un total de 120 països d’arreu del món, i les audiències, només a Espanya, van ser d’un total d’1.011.000 d’espectadors durant tots els dies de la competició, dels quals destaquen els 309.000 aficionats que van veure en directe el títol del Reial Madrid de Pablo Laso després d’escombrar de la pista l’Unicaja de Luís Casimiro, botxí del MoraBanc Andorra a les semifinals del torneig del KO. Segons assegura el director de comunicació de l’ACB, Pablo Malo de Molina, “la Copa del Rei és un moment ideal pel que fa a repercussió mediàtica i interès i és el nostre millor aparador”, i remarca que “la Lliga Endesa és una competició i té una difusió més àmplia que la Copa, però aquest torneig en quatre dies reuneix una imatge molt positiva amb una cobertura mediàtica extraordinària de la competició, i es transmeten uns missatges i una imatge de l'ACB i dels clubs que són molt positius”. Sobre si té més repercussió la Lliga Endesa o la Copa del Rei, Malo de Molina creu que “depèn molt del que passi, dels equips o si hi ha alguna situació com una cistella guanyadora, però estan a un nivell força similar”, i afegeix que “el que mou la Copa del Rei amb quatre dies guanyi qui guanyi és una cosa única, i la quantitat de pàgines a premsa, hores a televisió i ràdio és una cosa inaudita”. En la mateixa línia es mostra el director de comunicació del MoraBanc Andorra, Gabriel Fernàndez, que assegura que “el campió de lliga, per exemple, no té el mateix reconeixement que a altres esports en què la competició de la regularitat és el centre, i aquí la Copa i la Lliga Endesa tenen la mateixa repercussió, o potser una mica més per la Copa. A nivell de prestigi més, i a nivell de repercussió mediàtica, com a mínim la mateixa, o més”.

EL MORABANC I LA COPA

La de Màlaga va ser la tercera Copa del Rei de la història del MoraBanc Andorra (segona en aquesta etapa a l’elit del bàsquet espanyol), i tot i que en un primer moment la sensació era d’un pèl de decepció, poc després des del club ja valoraven positivament l’actuació al torneig, ja que l’equip mai havia aconseguit superar la barrera dels quarts de final en aquesta competició. “La Copa del 2017 ens va ajudar a créixer, i segur que aquesta també”, reflexionava Francesc Solana, que després de la derrota a semifinals contra l’Unicaja afegia que “si alguna cosa té el club és que ha anat creixent a base de derrotes doloroses, esperem que aquest camí que anem recorrent segueixi així i la desfeta ens permeti poder afrontar de manera diferent un partit com aquest si algun cop hi tornem”. En el mateix sentit, el tècnic Ibon Navarro assegurava que “equips com l’Andorra han crescut patint en una semifinal. Nosaltres en portem dues en els dos darrers anys. S’ha de seguir estant allà, donant cops a la paret fins que es trenqui”. De la seva banda, el director de comunicació del club, Gabriel Fernàndez, explicava que “el patrimoni d'aquesta Copa del Rei són les 24 hores impressionants des que guanyem el Tenerife fins al duel de Màlaga. Aquelles hores tots vam estar pensant que podíem jugar la final, encara que després passés el que va passar”.

DEL 'CAMPO ATRÁS' A CHIQUITO

Però més enllà dels resultats, les participacions del MoraBanc Andorra a la Copa del Rei han tingut alguna cosa més que el que és purament bàsquet, des del campo atrás contra el Madrid al 2017, al vídeo d’enguany dels jugadors imitant Chiquito de la Calzada, dues circumstàncies que han ajudat a situar el MoraBanc a l’epicentre del panorama mediàtic del bàsquet espanyol. De fet, és habitual que any rere any des del 2017, es canti l’era campo atrás a la Copa del Rei, i aquest any, amb el retorn del MoraBanc Andorra al torneig es va fer encara amb més motiu. “Fa tres anys va passar el que va passar, i no hi ha cap partit que un fet faci que li posin el nom a un carrer [com va passar l’any passat a Madrid i aquest a Màlaga durant la Copa del Rei], i ha quedat com una cosa que va passar, que vam ser els perjudicats, i ens va donar una certa simpatia”, recorda Gabriel Fernàndez, que afegeix que “enguany el vídeo ha tingut una repercussió inimaginable que no ens esperàvem i ens ha donat molt bon rotllo”. I ho resumeix que “les aficions han entès que som un club ambiciós que volem anar a més, però que a l'hora contribuïm a la comunitat del bàsquet amb bones coses”. El famós vídeo del MoraBanc ja té més de 230.000 visites només a Twitter, i s’hi han de sumar les de la resta de xarxes socials, les visualitzacions a les televisions (va aparèixer als informatius de màxima audiència de Televisió Espanyola i TV3), les escoltes a la ràdio o la viralització a internet. “Companys d'altres equips em deien que els havia arribat el vídeo pels seus grups de WhatsApp, o les televisions van reproduir el vídeo. El que ha passat amb això és un fenomen que s'escapa de tot el que havíem fet abans”, explica Fernàndez, que remarca que “ja forma part de la cultura general encara que es cremi molt ràpid. I al final ja no és nostre, el vam fer nosaltres, però ja és de tothom”. Però, d’on va sortir la idea? El director de comunicació del MoraBanc confessa que “va ser buscant coses de Màlaga que vaig veure que el Chiquito era d’allà i vaig pensar que podria quedar bé”, i afegeix que “vaig veure que els que ho feien es morien de riure i vaig pensar que triomfaria, però no m'esperava que ho acabés fent tant”.

HI VAN ENCARA QUE NO SIGUIN

La Copa només té 8 places, i si es treu la de l’equip amfitrió, que en les últimes ocasions en molts casos no han aconseguit classificar-se entre els 8 primers, queda reduit a set. Això fa que es quedin fora d’aquesta gran cita clubs amb un gran pressupost com l’Herbalife Gran Canària o el Kirolbet Baskonia. Precisament aquests últims, tot i no estar presents a Màlaga competint, sí que van ser-hi donant color a les grades i al centre de la ciutat malaguenya, ja que la seva afició va desplaçar-se en massa fins a Màlaga per gaudir de la festa i de l’ambient del bàsquet. De fet, més enllà de la de l’Unicaja, que actuava com a amfitrió, la del Baskonia era de les aficions més nombroses amb més de 300 persones que van visitar la Copa del Rei tot i que el seu equip no estigués classificat. I entre aquests aficionats no va faltar la fanfarre Biotzatarrak, la txaranga del conjunt basc que acompanya l’equip de Dusko Ivanovic allà on vagi, i que va ser la gran animadora de la trobada d’aficions que va revolucionar el centre de Màlaga durant la jornada de dissabte al migdia, on es van reunir aficionats de gairebé tots els equips pel principal punt neuràlgic de la capital de la Costa del Sol. Un d’aquests aficionats va ser el David, que resideix actualment a Kaunas (Lituània) d’Erasmus, i explicava que “amb els amics vam reservar-ho tot abans de saber si el Baskonia es classificaria o no”, i afegia que “al final vam venir igualment perquè la Copa del Rei és un gran espectacle”. Però no només els aficionats del Baskonia van anar a la Copa sense estar classificats, i si un passejava per Màlaga la setmana passada veia samarretes del Gran Canària, del Burgos, de la Penya, o de l’Estudiantes. O fins i tots d’equips de la LEB Or com el Breogan. Un dels visitants de Lugo va ser l’Ivan, que destacava que “encara que no hi sigui el Breogan, sempre que puc intento venir a la Copa, i espero que puguem veure un gran espectacle durant aquests dies de competició”.

La festa del bàsquet

La festa del bàsquet

La festa del bàsquet

tracking