FARMÀCIA

El frau de les cremes de 3 euros de Lidl

Es van cometre un munt d’irregularitats en l’estudi i el cas ha arribat als tribunals

El frau de les cremes de 3 euros de Lidl

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Fa 2 anys, l’Organització de Consumidors i Usuaris espanyola (OCU), va presentar un estudi en què valorava la millor crema hidratant del mercat. Contra tot pronòstic, la guanyadora, va ser una crema del Lidl de 3 euros que es diu Cien. L’estudi i l’onada de notícies positives sobre la crema Cien en diversos mitjans de comunicació van fer que Lidl multipliqués per 20, la venda de la crema. S’ha demostrat, 2 anys més tard, que la crema premiada no és la millor. Es van cometre un munt d’irregularitats en l’estudi i el cas ha arribat als tribunals.

L’OCU va encarregar un estudi als laboratoris alemanys Doctor Schareder, amb l’objectiu de determinar, científicament, quines són les millors cremes hidratants d’Europa. L’estudi va donar com a resultat que gairebé totes les cremes tenien la mateixa eficàcia en hidratació, encara que algunes marques com Vichy van superar de forma notable la crema de Lidl, que va quedar en el lloc número setze. Posteriorment, l’OCU va demanar opinions personals a usuàries de pells normals o mixtes sobre les cremes. Havien de seleccionar quina tenia una olor i textura més agradables. Finalment, l’organisme va premiar o penalitzar les cremes en funció de criteris propis. L’organització va restar puntuació a les cremes amb ingredients que consideraven perjudicials. L’OCU va penalitzar les cremes amb butil o propil parabens. Però no van penalitzar la utilització d’altres parabens, que a criteri d’aquests són més segurs. Una mica inversemblant, ja que la crema guanyadora contenia parabens. L’OCU també va penalitzar les cremes que incloïen com a conservant la isotiazolinona, per considerar que pot provocar al·lèrgies. Però no va qüestionar les cremes que contenien fenixotanol, que és un conservant que no es pot utilitzar en pintallavis i bolquers, i curiosament és present a la crema guanyadora. L’OCU pertany a una xarxa d’empreses amb associacions de consumidors en diferents països: Bèlgica, Espanya, Portugal i Itàlia. I cada associació va publicar un resultat diferent. La crema de Lidl que va guanyar a Espanya va ser exclosa a Bèlgica.

En el judici, el representant del laboratori alemany Doctor Schareder va reconèixer que la crema de Lidl no és la número 1. L’enorme campanya de màrqueting de l’OCU va quedar ensorrada als tribunals. L’empresa Lidl va cancel·lar el llançament de set cremes noves, després d’un revés judicial. La jutgessa va descobrir que l’OCU no era una simple associació sense ànim de lucre, sinó que forma part d’una xarxa empresarials amb connexions a Luxemburg, Hong-Kong i paradisos fiscals com les Illes Verges.

Les empreses cosmètiques es gasten molts calés en màrqueting i, sobretot, s’esforcen molt en el desenvolupament del producte. Les cremes de farmàcia i perfumeries han de complir una dura legislació que garanteix la seva eficàcia i seguretat, és per això que és impossible discernir quina és la millor crema. També cal un consell professional que garanteixi que la crema que s’aplica és adient al tipus de pell, i això és improbable obtenir-ho en un súper.

tracking