Farmàcia
No escampis rumors de salut
Fa un parell d’anys va néixer una iniciativa anomenada #saludsinbulos, que engloba professionals de la salut i periodistes
Tothom ha compartit alguna vegada a la seva vida, encara que sigui per error, una fo- to amb una frase de Paulo Coelho. No us heu preguntat si és veritat tot el que compartiu? Avui en dia, tenim un excés d’informació sense contrastar, i qualsevol en calçotets pot escriure un rumor, i fàcilment ho comparteix en diversos grups familiars de WhatsApp. Imagineu si sou propensos a rebre informació falsa.
A la farmàcia estem molt acostumats a les frases de l’estil: m’ha dit una veïna que l’aigua amb llimona i el suc de remolatxa amb bicarbonat en dejú, t’ajuda a reduir pes. Nosaltres, com a professionals de la salut, sempre ho mirem amb sentit crític. I busquem si té coherència amb la base científica que tenim, per valorar si és real o és un rumor.
Segurament haureu rebut WhatsApp o vist per Facebook que les vacunes que poses als teus fills ocasionen autisme, que no consumeixis maduixes perquè contagien el virus de l’hepatitis A, que els antigripals provoquen hemorràgia cerebral per contenir fenilpropalamina, que els pintallavis produeixen càncer pel seu alt contingut en plom o, fins i tot, que si difons el vídeo de Macaco col·laboraràs amb la lluita contra el càncer infantil. Són tan certes com els e-mails que reps d’un parent africà que t’ha deixat un testament de milions de dòlars.
Fa un parell d’anys va néixer una iniciativa anomenada #saludsinbulos, que engloba professionals de la salut i periodistes. Coordinats, creen una base de dades i col·laboren per discernir què és un rumor i què no.
La temàtica més utilitzada en els rumors de salut té a veure amb medicaments, vacunes, alimentació i el càncer. Moltes vegades també es troben lligades a pseudo- ciències.
Caldria que entre tots no propaguem més notícies o rumors, sense mirar si és cert o no. Pregunta’ns abans de compartir i així podem evitar intoxicar-nos, fins i tot, evitaràs que algú prengui mal. Hem de treballar junts. Pensa que si comparteixes una notícia falsa, mor un gat a internet (o no).
Sis criteris
La font de la notícia ha d’estar clarament identificada, la notícia ha de ser fidel a la font, la informació ha de ser recent, l’informador ha d’estar ben identificat, si l’informador té algun conflicte d’interessos amb l’objecte de la notícia ha de manifestar-ho, i qualsevol consell de salut a persones derivat de la notícia ha d’estar recolzat per una evidència suficient.