Els productes de km 0 estan de moda! (I)
Han de produir-se i consumir-se en un radi no superior als 100 quilòmetres
La característica principal, encara que no l’única, del producte de proximitat és que es té en compte la distància entre el punt de recol·lecció o producció, és a dir, el punt d’origen, i el seu lloc de consum final.
Els productes de proximitat són una tendència que s’origina amb el moviment slow food, una associació gastronòmica que reivindica una nova manera d’entendre l’alimentació, centrada en l’ecologisme, el desenvolupament sostenible, la defensa de la biodiversitat, el comerç just i el compromís de caràcter ètic amb els productors.
Per tant, perquè els aliments puguin ser considerats com a productes km 0 o de proximitat han de complir les següents característiques:
–Han de produir-se i consumir-se en un radi bastant proper, considerant que no pot ser superior a 100 quilòmetres. Es tracta, per tant, de productes locals.
–Són productes de temporada.
–A més, són productes ecològics, és a dir, el seu procés de producció i transport se ce-nyeix a unes normatives que garanteixen que es tracta d’aliments naturals, als quals no els han afegit productes químics ni tòxics.
–Tot el procés de producció i transport d’aquests productes es realitza amb la màxima cura i protecció del medi ambient.
Les persones que es posicionen a favor de potenciar al màxim els productes km 0 el que volen és reduir el fort impacte ecològic que comporta el transport de matèries primeres a milers de quilòmetres de distància. Defensant, al mateix temps, un estil d’alimentació més saludable i natural, amb un ús nul o molt limitat de productes químics o artificials per a la conservació dels aliments. Aquest ímpetu de voler utilitzar cada vegada menys productes químics també s’ha demostrat en l’àmbit administratiu, ja que el comú d’Escaldes-Engordany ha presentat enguany la segona edició de la campanya Zero productes químics a les zones verdes comunals, que ja va començar l’any passat.
En definitiva, es tracta de cuinar productes locals, de temporada, que estiguin vinculats a un territori, sense perdre de vista els processos ecològics i el respecte a la natura.
Avantatges de consumir-ne:
1. Coherència en la nostra alimentació (cuidem el que mengem, cuidem el planeta).
2. Reduïm la contaminació, prenem cura del medi ambient i donem suport a la sostenibilitat.
3. Apostem per una economia més justa, evitant els abusos i respectant els drets dels productors, ja que
4. Es redueix el paper dels intermediaris.
5. El consum d’aquest tipus de productes ens ajuda a portar una alimentació més equilibrada, sana i saludable i a educar la generació futura.
6. Els productes de proximitat són més saborosos i mantenen intactes els seus valors nutricionals.
7. Afavorim l’economia, l’agricultura, la ramaderia i la gastronomia local.